auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Ascona: koeling

Bouwjaar: 1981

Ik heb een ascona dieselmotor waarvan de koeling niet (lekker)werkt. Waterpomp lekte, is nu nieuw.
Ik heb het idee dat de thermastaat niet open gaat.
Dit is een nieuwe.
Bij welke temp moet zoiets los gaan?

Geplaatst door

brikkie (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat voor ascona is dit??

ascona B of C??

Willem12089 0
badge

19 jaar

uit 1981 zal een B zijn,of het bouwjaar klopt niet.De C Ascona Diesel kwam pas in 1983 (1,6 OHC)
Thermostaat zal openen rond de 90 graden ongeveer denk ik.Willem,correct me if i'm wrong.

Het was een B ascona de motor doet nu dienst in een ander voertuig.
Motor is wel compleet overgezet.
I.V.M de ruimte is radiator lager geplaatst. Het hele systeem is grondig ontlucht, maar geen circulatie. Kouwe radiatorleiding!
Hoe kan het?

brikkie 0

19 jaar

90 graden? Hoe hoog zou de temp meter moeten staan?
Staat niks bij, alleen blauw en rood aan begin en eind.

brikkie 0

19 jaar

bij de meeste auto's zal de meter dan in het midden staan ongeveer

Klopt patrick, maar omdat deze motoren er cnog weinig zijn, wou ik het zeker wezen.

Zit de radiator lager dan in de ascona tov het blok??

zoja kan dit de circulatie nadelig beinvloeden.

kontroleer ook of de waterpomp nog voldoende werkt, is een zwak punt de waterpomp.

p.s. wij hebben zelf een ascona 2.0D ascona uit 80 gehad, wel leuke dat deze blokkies hier en daar toch nog rondcirculeren

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

De koelslangen wel goed aangesloten? Het warme water komt boven in de radiateur en gaat eronder weer uit. De onderste slang gaat naar de waterpomp.

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

De radiator is goed aangesloten. Warm boven.
De waterpomp is splinternieuw, de ouwe liep het water zo langs.
En de radiator zit inderdaad een stuk lager dan het blok.
Maar als er geen lucht in zit, is er toch weinig druk nodig om rond te pompen?

brikkie 0

19 jaar

Het koude koelwater is zwaarder dan de warme en het niveau van het koude koelwater is lager dus circuleren gaat moeilijk.

Waar gebruik je deze motor voor? Had je geen alternatief, de 2,0 diesel uit de B-Ascona staat niet echt bekend als een goede diesel.

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Die van ons heeft het anders 400.000km gedraait zonder problemen.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Hoeveel km er mee gedraaid is weet ik niet, ik heb de auto niet (meer).
Had ik een alternatief? Tja, deze had ik en hij loopt goed.
Start ook goed, wel eerst behoorlijk lang gloeien.

Dat het wat moeilijk gaat, oke, maar helemaal niet?
Als ik er een extra pomp tussen zet, elektrisch, dan zou het beter moeten zijn.
Maar ik heb de indruk dat de thermostaat alles tegenhoud.
De temp meter staat wel 3/4, hoger durf ik niet.
De meter zelf en de sensor zijn origineel uit de auto.
Kan die fout zijn?

brikkie 0

19 jaar

zou kunnen

als je de thermostaat er uit laat??

stroomt ie dan wel door??

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Alleen de thermostaat eruit heeft niet zoveel zin, denk ik.
Het huis waar ie in zit heeft 4 uitgangen.
Zal wel doorstromen, maar dan neemt ie de radiator niet mee.
Weg v/d minste weerstand.
Ik heb hem nu zo ingericht, met een paar ringen en een draadeind,
dat ie dat nu wel moet.
Dan gaat het goed. Wordt wel erg langzaam warm.

Mischien de temp meter controleren, of ie wel goed is.
Hoe kun je zoiets nagaan?

brikkie 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Ascona of stel zelf een nieuwe vraag.