Ik heb mezelf een Ascona kado gedaan.
Het is een 1.6i GLS Exklusiv,nogal een apart ding dus.
Hij is uit Duitsland geimporteerd (in 1999).
Nou heeft ie een C16LZ motor,met geregelde kat en Lambda sonde.
Volgens het boekje gewoon 55KW/75PK.
Milieucode K6 en geen U9 zoals de C16NZ.
Wat is nou het verschil tussen deze 2 motoren
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De eerste letter geeft de compressie aan:
L=compressie tussen 1:8.5 en 1:9
N=compressie tussen 1:9 en 1:9.5
S=compressie tussen 1:9.5 en 1:10
X=compressie tussen 1:10 en 1:11.5
Y=compressie hoger dan 1:11.5
De tweede letter geeft aan van welk type inspuiting de motor is voorzien:
D=diesel
E=multi-point injectie
H=directe inspuiting
V=carburateur
Z=single-point injectie
Het verschil is dus dat de 16LZ een wat lagere compressie heeft dan de 16NZ. Of dit de milieucode verklaart weet ik niet....?
Dit is wat ik er van kan maken.
Patrick,
voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen wezenlijk verschil tussen NZ en LZ maar heeft het te maken met het productie tijdvak .
Vanaf modeljaar 1987 : 1986 LZ ,1987 NZ.
Tot en met modeljaar 1988 : 1987 LZ , 1988 NZ.
Beide motoren zijn voorzien van Opel Multec inspuitsysteem.
Echter volgens de documentatie heeft deze motor de emissiecode U9.
Misschien heeft dit te maken met het feit dat hij uit Duitsland komt.
mvg,
Hans.
@ astra '94:
Jouw theorie klopt niet helemaal:
c16nz = 1 : 9.2 compressie
16sv = 1: 9.2 compressie
Maar voor de rest klopt ie wel.
nog een wijziging:
De H is voor hogedruk turbo bij diesel
De L is voor lagedruk turbo bij diesel
(kan direct of indirect zijn)
Je kan op 2 plekken in motorcode een H hebben....
Als 2e: directe inspuiting (GDI) - alleen benzine (diesel inspuiting is een D als 2e letter, ongeacht type inspuiting)
Als 3e: hoge-druk turbo
En R als 3e letter staat voor een krachtiger uitvoering van dezelfde motor, terwijl een J juist minder krachtig is...om het even volledig te maken.
Wat betreft compressie heeft de C16LZ een compressie van 8,6:1, dus dat komt wel overeen met hierboven gegeven codering...
En volgens mij heeft de 16SV&16SH een compressie van 10,0:1, dus dan zou het wel kloppen met de codering...
19 jaar
Sorry, de 16sh in acsona-C heeft een compressie verh. van 1 : 9.2
Maargoed, zop kun je wel uren door discuseren.
Dat schiet ook niet op
Willem
Verschil zit er in de injektie. C16NZ is singlepoint en C16LZ is een multipoint injektie. (Althans bij een Kadett, heb geen gegevens van de Ascona, maar als de motorkode gelijk is, is de rest dat waarschijnlijk ook.)
Het is een monopoint injectie,net als de c16nz.
19 jaar
Hee Old ford,
de Z staat voor Zentral einspritsung (cewntrale / single point)
de E staat voor Elektronische einspritsung (elektronisch geregelde multipoint)
Willem
zoals die bij bijv. een astra C16SE,als ik het goed begrijp.
Dan blijft alleen dus de L een vraagteken,want geen diesel of turbo
-C is katalysator
- 16 is de cilinderinhoud
- Z is dus centrale inspuiting
Nou,die L nog.Hij heeft dus alleen een andere milieucode,vermogen en koppel is hetzelfe als de NZ.
Joh,ik vraag weer eens wat.Ja,t blijft natuurlijk ouwe rommel,maar ben gewoon benieuwd.
19 jaar
De L betekend in principe dat er sprake is van een lagere compressie van de motor, vergeleken met NZ, zie de post van Astra'94.
19 jaar
Willem, je hebt gelijk. Foutje in mijn database.
Geeft niet Old Ford.
Kan iedereen gebeuren
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Ascona of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar