Opel Vectra: Koeling werkt niet goed ???

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: X2.0DTL (Di)

Na een aantal keer naar Zwitserland geweest te zijn valt het op dat als je gemiddeld in duitsland een 140 150 km/h rijd dat dan de temperatuur meter in het rooie gaat staan.

Volgens de dealer is er niks aan de hand, ze hebben het koelsysteem onder druk gezet en en thermostaat getest, maar verder niks kunnen vinden.

Wel vertelden ze dat de koelvin laat aanging, maar dat dat wel vaker voorkwam bij opel.

Weet iemand misschien waar het probleem gezocht moet worden, of kunnen we simpelweg niet harden rijden dan 140 Kmh terwijl de auto een top heeft van 170 kmh??

Jan Derk

jdvdvinne

Geplaatst door jdvdvinne (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Misschien de thermoschakelaar die in de radiateur zit (en die ervoor zorgt dat je fan gaat draaien)?
suc6
Peter

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Neen want bij 140 km/h is de ventilator niet nodig ivm meer rijwind dan dat de ventilator ooit kan produceren.

Als de thermostaat goed is dan is het koelvermogen niet voldoende meer door vervuiling koelsysteem, dichtgeslipte radiator (binnne en/of buitenzijde) of te weinig circulatie door een gammele waterpomp.

tijne (0), 17 jaar geleden

inderdaat of waterpomp dood aan het gaan maar ik gok op een verstopte radiateur.

begin niet aan door spoellen dat werkt maarr kort gewoon vervangen ben je over al van af.

gr itjne

stefan84 (0), 17 jaar geleden

de motor spoelen kost niks en het kan geen kwaad,een beetje water en soda en hupp..gaan met die banaan.

leg eens uit martijn,hoe kan de waterpomp dood aan het gaan zijn ??

naar mijn weten werkt hij of is hij kapot,maar half half ??

je ventilator gaat zeker draaien bij een hogere snelheid als de temperatuur hoog oploopt,of dit dan helpt is een 2e..je moet met je auto ook top snelheid kunnen rijden,het is niet zo dat je niet harder als 140 km/h mag gaan..even het probleem proberen op te sporen..

Stefan

jdvdvinne (0), 17 jaar geleden

Weer bij dealer geweest, wij dachten waterpomp defect, vanwege raar geluid bij stationair lopen.

Dealer heeft waterpomp gecheckt en kwam tot de conclusie dat de er een spanrol van de multieriem kapot was, en daarom hebben ze ook de multiriem vervangen.

voor een paar dagen terug sprong koelvin aan bij temp op dashboar net iets boven 90 graden, gister zat de metertje weer richting de 100 graden, en draaide de koelvin niet.

Typisch.

Als ik tijd heb ga ik nog effe weer een stuk 160 op de autobahn rijden kijken wat er gebeurt met de koeling

stefan84 (0), 17 jaar geleden

jan


vreemd met die temp.

kan een paar oorzaken hebben,slecht contact ergens of sensor zelf 'defect' of je metertje op het dashbord wat de geest aan het geven is.

we wachten af.

Stefan

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Half jaar later.

Nu is 120 rijden op de snelweg al gevaarlijk temp loopt op tot boven honderd graden.

Auto staat nu weer bij de dealer.

Gister zeiden ze waterpomp vervangen, en Thermostaat.
vandaag gaan ze alleen thermostaat vervangen.

Auto heeft inmiddels 3 Ton gelopen, waterpomp misschien ook een keer aan vervanging toe??

Als het goed ik krijgen we de auto morgen weer we zullen zien.

Groetjes Jan Derk

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

vuil ophoping tussen condensor airco en radiateur koelsysteem? waardoor de radiateur niet genoeg rijwind door zich heen krijgt?

Santa (0), 16 jaar geleden

Überhaupt de temperatuur van de koelvloeistof al eens gemeten?
Wie weet geeft de meter, zoals hierboven al eerder aangegeven, verkeerde waarden aan.
Kan aan de meter liggen maar ook aan de temp. sensor.

Of stel dat de thermostaat niet goed c.q. geheel opent?

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Het zou inderdaad kunnen dat de radiatuer vervuild is, of dat de temp meter niet goed is of de temp sensor.

Ik heb zelf de temp van de koelvloeistof niet kunnen meten.

Vandaag belde de garage, ze hadden er toch een nieuwe Thermostaat ingezet, en ze waren nog aan het kijken of de waterpomp goed was.

Gr Jan Derk

dupl-u-1063-5dd1499dbc600+richardg (0), 16 jaar geleden

Ik hoop dat je laat weten wat er aan de hand is, ik heb zo'n zelfde geval, maar dan met de caravan, zonder caravan niets aan de hand, met caravan loopt ie op tot het tweede rode streepje.

Dealer heeft ook alles gecontroleerd en kan ook niets vinden.

Groet
Richard

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Richardg.

De auto staat nog steeds in de garage.
ze hebben er een nieuwe thermostaat ingezet.
hierna liep de auto nog steeds warm bij normaal gebruik.
hierop hebben ze de waterpomp eruit gehaald en getest, deze bleek ook goed te zijn.
Maar nog steeds bleef de auto warm lopen.
Nou hebben ze de radiateur gecheckt, en deze vertoonde een paar koude plekken aan de achterzijde, plekken waar dus geen rijwind doorheen komt.
Nu gaan ze dus als laatste de radiateur vervangen, en men verwacht dan dat de auto dan niet meer te warm loopt.

Net zoals ik zeg verwacht men, want anders weten ze het niet meer.

De auto is na volgende week weer klaar, en dan gaat ie mee naar zwitserland, we zullen dan zien hoe de koeling zich gaat gedragen.

Ik laat het je wel weten.

Ps: De totale reparatie nieuwe thermostaat en nieuwe radiateur en man uren komt op een bedrag van +/- 1000 euro.

Groetjes Jan Derk

John007 (0), 16 jaar geleden

Hallo Allemaal,

Ik heb eveneens een Vectra 20 DTI, en ook bij rijden met caravan dat de temp oploopt. Ik heb de kachel aan gezet om de warmte op deze manier kwijt te raken en daalde de temp op de meter(dashboard) wel.
De ventilator slaat niet aan en heb geprobeerd de ven te laten draaien door op het motortje 12volt te zetten maar ik hoorde alleen een rare brom en geen beweging, ik durfde niet langer hiermee door te gaan. Wellicht heb ik de verkeerde test gedaan om te kijken of de ven goed is.
Er zitten meerdere stekkers tussen met 3 draden.

Bij normaal rijden ook geen probleem, in elk geval niet tot rode gedeelte alleen bij file rijden loopt hij wat op.
Mijn auto heeft ook 280000km gereden.

Wellicht kan mij iemand iets meer vertellen en zodra ik zelf iets meer weet laat ik het weten, alle reacties zijn welkom.

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Eindelijk is de auto weer goed.

Bij normaal gebruik staat de temperatuur meter op +/- 92 graden.
Als ik op de duitse autobahn optrek naar de 160 a 170 loopt de temperatuur op tot een 96 a 97 graden om vervolgen weer terug te zakken als de snelheid bereikt is.
Bij langdurig rijden op topsnelheid blijft de auto op +/- 97 graden staan, dit komt omdat de auto nogal sloom is (DI) en er dan aan moet trekken om op 170 te blijven.

John:

Een elektromotor gaat brommen als je hem verkeerd aansluit, dus dit kan mischien de oorzaak zijn van je test.
Normaal gesproken moet de fan gaan draaien als je er 12V opzet.
Of hij is inderdaad kapot.
De mogelijkheid bestaat ook dat je thermostaat te langzaam werkt, en de fan te laat aan laat slaan.
Je kunt dit uittesten door te motor warm te rijden, zoals mijn garage zij 140/150 in z'n vier rijden (Dit kan geen kwaad) en dan kijken hoe warm hij word, NIET IN HET RODE LATEN KOMEN.
Slaat de koelvin niet aan, dan zou ik naar de thermostaat kijken.
De kans is ook erg groot dat je radiateur dichtgeslipt is na zoveel km's.

stefan84 (0), 16 jaar geleden

makkelijker is om de auto gewoon stationair te laten lopen,of met een beetje gas erbij,zo gaat ook de vin aan ..

onder het rijden merk je lastig of deze draaid..

Chamilan (0), 16 jaar geleden

Sinds een kleine 3 weken rij ik een Opel astra Tailgate uit 1995.
Na een leuke 2 weken rijden werd de auto vrij regelmatig bij langduriger gebruik wel wat warm 95/100 graden.
Ik dacht eerst dat het normaal was heb hiervoor een mazda 323f gehad en die werd ook wel vrij warm maar nooit problemen.
Echter vandaag uit me werk ondervond ik hevige problemen op korte afstand na een kleine afstand zag ik me tempratuur meter serieus opstijgen en ging richting het rood.
Tevens me blower die ermee stopte dus warme lucht laten ontsnappen was onmogelijk. (als iets tegenzit zit alles gelijk tegen).
Gelijk auto geparkeerd en uitgestapt gecheckt of me koelvloestof nog vol zat. (wat dus niet het geval was.)
Me koelvloeistof was op of naja zo goed als op.
Eenmaal water (ter redding) erin gegooid en rustig naar huis nog steeds bleef de auto oplopen tot een kleine 90/95 graden en bij stilstaan tot de 100.

Eenmaal thuis gekomen een kennis erbij gehaald die met auto's sleuteld en vaker het onderhoud aan mijn auto's vericht had.
Toen bleek dat tevens de ventilator niet in kwam zetten.
Als eerst de ventilator getest door deze aan te sluiten rechtstreeks op 12volt deze werkte prima.

Daarna de thermostaatschakelaar getest deze kwam niet inzetten als ik in zijn vrij stond en de motor kwam al gauw op 90 graden. En toen ik 2/3 duizend toeren constant gaf liep deze zelfs op tot de 100.

Nu voor noodvoorziening maar me ventilator doorgeschakeld. (rechtstreeks)
Waardoor de auto goed koel blijft naja dat moet nog blijken maar met me eerste kleine testrit was het al een hele verbetering.

Tot zaterdag hoop ik dat de Fan het uitzingt dan kan ik de thermostaatschakelaar vervangen en het water weer vervangen door koelvloeistof.

Echter ik blijf zitten met een paar vragen.

Hoe kan de koelvloeistof zo laag staan terwijl de auto maar 136.000 kilometer heeft gelopen?

En hoe hoog is de kans aanwezig dat de koppakking wel kapot blijkt te zijn?

Waarom stopte me blower en deed deze het gewoon weer een toen de auto weer op normale temp. was?

Ik heb een paar van deze tesjes uitgevoerd maar toch zou ik liever het zekere voor het onzekere weten.

dupl-u-1063-5dd1499dbc600+richardg (0), 16 jaar geleden

Inmiddels heb ik mijn radiateur gespoeld en ik zag wel een verschil op mijn temp meter.
Eerst stond de wijzer precies in het midden, nu staat de wijzer er iets voor (wat overigens zo schijnt te moeten), ik ben vervolgens met de caravan erchter een stuk gaan rijden, maar de meter liep niet op!!

Vervolgens is mijn auto vandaag nog een keer nagekeken door iemand anders, deze heeft de auto nog een keer aan de computer gehangen.
Daar kwam uit dat de temp sensor van het koelsysteem af en toe een vreemde waarde had, deze is ook nog vervangen, mijn radiateur voelt overal even warm aan. Het bleek dat deze sensor 82 graden aangaf, terwijl het systeem 88 graden was.

Volgende week ga ik de caravan weer ophalen, om 'm klaar te maken voor de vakantie. Ik heb afgesproken om nog een keer de auto te testen met de caravan erachter, ik ben benieuwd, als ik meer weet laat ik wel weer iets horen.

Groetjes
Richard

Rbongers2000 (0), 16 jaar geleden

Richard,

Hoe en met wat heb je radiator gespoeld?

grt

dupl-u-1063-5dd1499dbc600+richardg (0), 16 jaar geleden

Ik heb de onderste en bovenste slang op mijn radiateur los gemaakt en van bovenaf er er schoon water door heen laten lopen, daarna heb ik mijn vulpot voor de zekerheid ook nog doorgespoeld.

Daarna heb ik mijn systeem weer gevuld met koelvloeistof, op dezelefde manier als water, maar toen er rode vloeistof uit kwam even daarnba gestopt., let op want er zit een groot verschil tussen de verschillende vloeistoffen.

Daarna de motor laten draaien, je ziet dan dat de ontluchting z'n werk doet, daarna weer bijvullen.

Succes.
Richard

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik heb bij mijn vectra-B 2.5 V6 ook een probleem gehad met de temperatuur.

meter regelmatig in het rood.

dit lag echter aan een slechte massa verbinbing van de motor.

mijn motor is dus nog nooit te warm geweest, alleen gaf de meter een verkeerde waarde.

ik heb een paar massa strips bij gelegd.

1 van de motor (versn bak) naar de carroserie, en 1 van de accu naar de carroserie.

probleem opgelost, meter komt niet beer boven de 90 graden.

Willem

dupl-u-1063-5dd1499dbc600+richardg (0), 16 jaar geleden

Helaas zal dat bij mij niet opgaan, de temp klopt met de computer.
Ik ben benieuwd hoe de temp. het nu houdt bij zware belasting. Overigens vond de monteur het vreemd dat de auto niet in een noodloop terecht kwam, waardoor er steeds meer bevestiging is dat de sensor inderdaad niet de altijd de juiste waardes af gaf.

Richard

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij week de meter ook alleen af bij veel verbruikers aan, zo ging de positieve spanning van de dynamo over het negatief van de motor heersen waardoor dus de temp meter van slag raakte.

bij uitschakelen van de elektrische verbruikers ging de meter weer naar beneden.

Willem

dupl-u-1063-5dd1499dbc600+richardg (0), 16 jaar geleden

Inmiddels ben ik met de caravan naar Spanje geweest en mijn Opel is niet meer boven de 100 graden uitgekomen :-). Of het nou de gespoelde radiateur is geweest of de temp sensor (ik vermoed de laatste), dat maakt voor mij niet meer uit.

Ik heb nu meer dan voldoende power over om op de berg nog even de vrachtauto in te halen, zonder dat ie warm loopt.
Net zoals bij Jan Dirk, loopt de temperatuur bij zware belasting naar 97 graden, maar daar stopt ie ook, even later zakt de temperatuur weer netjes terug, allemaal bedankt voor de hulp.

Groeten
Richard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.