Vorige week viel mij plotseling op dat de temp. van mijn Omega wel erg hoog opliep, tot net over de 100 graden, en zakte uit zichzelf ook niet meer. ( De airco stond toen aan) Toen ik de kachel op maximaal verwarmen zette, daalde de temp. weer naar 95 graden ( netjes in het midden van de meter).
Wat heb ik tot nu toe gedaan:( en het probleem is nog niet opgelost)
1)Thermostaat vervangen. ok.
2)Thermoschakelaars in de radiateur gecontroleerd. ok.
3)Radiateur gedemonteerd en doorgespoeld.
4)Waterpomp gedemonteerd en gecontroleerd. ok.
Wat betreft het doospoelen van de radiateur, is dit voor mij natuurlijk niet te controleren, ik spuit er aan de ene kant water in, en aan de andere kant komt het eruit, maar is de doostroming voldoende,dit is voor mij geen 100% controle( Wie weet iets anders?)
En dan als laatste, heb ik zojuist een rit gemaakt, en de temperatuur was weer ongeveer 100 graden, meteen na thuiskomst heb ik de temperatuur in het expansievat gemeten, deze was 87 graden, terwijl mijn meter in de auto op dat moment nog 95-96 graden aangaf. Wie kan mij iets vertellen over deze manier van meten,Ligt de temperatuur in het expansievat zoveel lager dan de temperatuur die de auto aangeeft.
Hiermee wil ik controleren of mijn koelvloeistof temp sensor wel juist werkt.
Wie kan dit probleem helpen oplossen.
Alvast bedankt,
Robert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
IK heb zojuist nogmaals een proefrit gemaakt, hetvolgende is mij toen opgevallen.Als ik de airco niet aanzet, loopt de temp. op tot normale waarde, ongeveer 95 graden, rij ik dan wat vlotter,( ha ha ) dan loopt de temperatuur op, en zakt dan ook weer als ik normaal ga rijden. Met de airco aan, loopt de temperatuuur op tot ongeveer 100-105 graden, dit is onafhankelijk van de rijstijl, en zakt ook niet totdat ik de airco uitzet, dan zakt de temperatuur langzaam, of als ik de verwarming op max. zet dan zakt de temperatuur redelijk vlug....
-De fan slaat wel aan op een bepaald moment? Deze zou ook defect kunnen zijn.
-Zijn er koude plekken aanwezig op de verder warme radiateur? Die kan een indicatie zijn van een doorstromingsprobleem van de radiateur.
20 jaar
De koelers slaan netjes in bij een temperatuur, op de meter, van ongeveer 95 graden, als ik de airco inschakel beginnen de koeler meteen te draaien, zodra ik de airco inschakel.
De radiateur, heeft geen koude plekken. Zelf denk ik aan onvoldoende doorstroming van de radiateur.
Gegroet Robert
staat je multisnaar niet te slap??
als je je airco aanzet,dan belast je snaar misschien zoveel,dat je waterpomp minder toeren gaat draaien.
succes
20 jaar
is die multisnaar niet getand? want dan kan hij niet slippen.
maar als de motor niet gaat koken is er toch niets aan de hand?
ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken want als je onvoldoende doorstroming hebt zou de motor oververhit moeten raken door b.v. kapotte pomp of een verstopping.
als je het niet vertrouwt kan je je motorblok zelf spoelen de 2 slangen van de radiateur los en in de bovenste slang de tuinslang erin en laat maar spoelen heb ik ook wel gedaan je staat versteld van wat er uitkomt.
succes
ramon
20 jaar
Hallo Robert het is een paarde midel gewoon water er in doen en een halfe vles azijn motor warm laten draaien half uur water er uit laten loppen en klaar weer vloeistof er in Gr Herman
20 jaar
waterpomp schoepen willen ook wel eens afbreken...waardoor de doorstroming verminderd..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar