Opel Astra: Koeling/waterpomp/thermostaat?

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 c14nz

Hallo, ik heb een Opel Astra 1.4 c14nz uit 1992 en heb problemen met koel(vloeistof). ik vul nu om de 4 dagen water bij want hij verbruikt teveel om steeds maar weer koelvloeistof te kopen. bij het openen van mijn oliedop zie ik dat de olie lichtbruin is aangeslagen soort drap. dit duidt volgens mij op een koppakking die lek is? het valt me op dat de auto bijna niet voorbij het eerste streepje gaat van de thermo. ook stilstaand haalt ie de 90 graden bijna niet. wie wil mij graag helpen?

Mopel_astra

Geplaatst door Mopel_astra (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

popey (0), 16 jaar geleden

Kan van alles zijn ,eerst maar de radiateur en de as van de koelwaterpomp controleren.
Als het waterniveau te laag is wijst de temp.meter te laag aan.
Hebje ook goed ontlucht??In de garage het systeem op druk brengen,dan komt de oorzaak wel boven tafel.
Hierna pas de kop eraf.

popey

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=popey]Kan van alles zijn ,eerst maar de radiateur en de as van de koelwaterpomp controleren.
Als het waterniveau te laag is wijst de temp.meter te laag aan.
Hebje ook goed ontlucht??In de garage het systeem op druk brengen,dan komt de oorzaak wel boven tafel.
Hierna pas de kop eraf.

popey[/quote]
volgens mij bij te laag keolvl stof niveau STIJGTde temp
en dat lichtbruine is waarschijnlijk door veel korte ritten en niet goed op temp komen
kan zijn dat de radiateur lekt of de pomp niet goed rondpompt
of je thermostaat gaat niet (op tijd) open
of nogmaals te korte ritten waarbij de thermostaat niet kan openen door een net niet op temp komen

popey (0), 16 jaar geleden

Ter verduidelijking:
Afhankelijk van de plaats van de temp.zender zal de temp.meter voldoende snel reageren op een stijging van de temperatuur van het water.
De s.w(soortelijke warmte) van water is hoger dan die van lucht.
Dus als de temp.zender zich in lucht bevindt in plaats van in water zal deze de temp.niet correcte watertemp. weergeven.
Nu heb ik in het grijze verleden meegemaakt dat de "vriesproppen"lekten en de zender dit niet aangaf(deze zat in de lucht),met als resultaat dat het motorblok naar de gallemiese was.
Nu is mijn credo,elke afwijking naar boven van de temp.zender en nog niet in het rode vlak,alles controleren.
Dit heeft me een paar keer een koprevisie bespaard.

popey

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

maar als je een lek hebt en dan smorgens met koude motor wegrijd heb je ook niet in de gaten dat ie heet loopt
maar als je denkt duurt lang vor ie warm word is ie al stuk
en de meest zitten in de kop en geven dus wel een verhoging aan

Mopel_astra (0), 16 jaar geleden

Maar klinkt misschien stom, stel het is niet mijn koppakking die lek is hoe kan het dan zijn dat ik maar steeds weer koelvloeistof(water) bij moet vullen?

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

lekke pomp
radiateur
koel slang
kachel radiateur
laat m anders eens afpersen

Mopel_astra (0), 16 jaar geleden

Op advies heb ik hem inderdaad laten afpersen en het bleek dat mijn koppakking dus lek was.
Bedankt voor jullie tijd vrienden.

roygsi (0), 16 jaar geleden

netjes dat je het zelf al had gedacht vanaf het begin!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.