De temperatuur van het koelwater loopt op tot 100 graden op de temperatuurmeter voordat de aanjager aanslaat. Ik heb de aanjagertermosthaat al vervangen en toch blijft dit probleem.
Wat nu???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat is normaal de fan slaat pas bij 105 graden pas aan. basje
weet je misschien dan ook of het normaal is als je autobaan rijdt (120-130) dat dan de temperatuur ook zo oploopt. Zou het ook een luchtbel in het systeem kunnen zijn???
20 jaar
Hallo Allemaal ...
Heb ook een bijna soortgelijk probleem. Eerst even beschrijven :
Ik heb een opel vectra B 1.7TD met airco van 1996 !
Onlangs had ik een lek in één van de leidingen van de koelvloeistof ... Heb tweemaal dampen onder de motorkap zien uitkomen ... maar temperatuur is volgens mij nooit boven de 95 graden geweest ...
Auto naar garage gesleept (!), daar konden ze enkel een fit in één van de leidingen vaststellen. Koppakking bleek nog helemaal in orde te zijn ... tot zover alles goed. Maar ik heb nu ook de indruk dat sindsdien de motor warmer blijft ...
Daar waar hij vroeger bijna altijd rond de 85 a 87graden bleef hangen, en misschien maximum eens naar 89graden ging, gaat hij nu op autostrade (snelheid 120) vlot naar 92 graden ofzo ... en dan pas zakt hij terug, maar nooit onder de 90graden. Bij gewoon verkeer (70 km/h gemiddeld ofzo) blijft hij mooi rond de 87graden hangen. Gisteren echter had ik ook gewoon een ritje van 15tal kilometer gedaan. Daarna wagen een 10tal minuten stationair laten draaien, en toen ik verder reed merkte ik, dat de temperatuur bijna naar 95graden ging.
Ik ben dus eigenlijk ook wel tamelijk ongerust.
Hoeveel temperatuur mag deze wagen produceren onder welke omstandigheden. En welke thermostaat zit hier normaal in ?
In de garage vertelden ze me, dat door de grote hitte met die fit, er misschien vuil in de radiator gekomen is (afkomstig uit de cylinders), en dat daardoor de radiator niet zo goed meer koelt. Ik ga het eens proberen te onderzoeken, maar zou graag al eens wat raad hebben van de professionals zoals Opeltje enzo !
Groeten,
Bart
20 jaar
je hoeft hier dus niet ongerust over te zijn....dit is na mijn mening normaal...
Hallo Bart,
ik heb precies dezelfde problemen met mijn opel als die jij beschrijft(zie posting hierboven van 13-06).Ik rijd nu ook met een minder plezierig gevoel rond.Opeltje schrijft dat het normaal is en dat je niet ongerust hoeft te zijn, maar ik snap je gevoel heel goed.Toen de dealer zei dat de cylinderkop misschien gescheurd was had ik het helemaal niet meer en dacht ik meteen aan inruilen.Na Opeltjes advies aan jouw denk ik eraan om toch maar door te rijden en zien waar het schip strand.Het is alleen lullig als dit gebeurt met je auto vol halverwege je vakantie bestemming.
20 jaar
Ja Rob,
Ik begrijp het hééél goed. En als Opeltje zegt dat het normaal is ben ik al meer geneigd het te geloven ... maar hoe komt het in godsnaam dat dit zich nu WEL voordoet en voordien NIET ... ???
Als dit als normaal beschouwd wordt, zou je toch denken dat de situtatie voordien net hetzelfde zou moeten zijn, als ze nu is ??
In hoeverre kan een gescheurde cylinderkop voor hogere temperatuur bij een zwaardere last zorgen ?
Ik wou dat iemand me eens kon vertellen hoe het kan dat zich dit eerst niet voordeed, en nu wel ... Opeltje ... ????
Groeten,
Bart
20 jaar
De motor heb je zien dampen maar is niet boven de 95 graden geweest,maar dat weet je niet zeker,kan best zijn dat het wel gebeurd is en daardoor de cilinderkop gescheurd is.
Bij zwaardere belasting gaat de scheur misschien iets verder open staan daardoor kan er uitlaatgas in het koelsysteem komen wat een hogere temp. veroorzaakt.
Laat nu eerst eens controleren met een snuffelaar of er ook werkelijk koolmonoxide in het koolsysteem aanwezig is voordat je verdere aktie gaat ondernemen.
Hans
Hans,
Ik wil je hier ook nog wel even meegeven, dat wanneer ik bv. 15 minuten gereden heb, met normale bedrijfstemperatuur (dit is 87°) en ik laat hem dan gewoon 5 a 10 minuten stationair draaien, dan gaat de temperatuur ook over de 90°, en dan is de motor toch helemaal niet belast hé ... ??? Dus ik denk, en hoop ook, dat het geen scheur is in de cylinderkop ... maar eerder iets met de radiator ... vuiltje erin ... zal beter dat eerst eens controleren ...
Weet iemand meer over de doeltreffendheid van sommmige produkten die je bij giet in de koelvloeistof om vuil op te lossen ... ???
Groeten,
Bart
20 jaar
Met stationair draaien hoort de vin aan te slaan die word aangestuurd door het thermocontact.
Middelen om te reinigen zijn er genoeg maar veroorzaken ook wel eens lekkages.
Het zou ook nog kunnen dat de meter gewoon te veel aanwijst en jij je zorgen maakt om niks.
Hans
Hallo,
Ik heb ook problemen gehad met de koeling, zie topic: 12251
mijn kop was gescheurd.
groeten vectra driver
20 jaar
zo het allemaal gelezen te hebben wil ik nog effe wat zeggen filip. als je eens 150 gaat rijden loopt de temp dan nog hoger op??? zo ja dan is waarschijnlijk je radiateur verstop komt wel eens voor. daar kun je ook niets aan doe alleen vervangen van de radiateur helpt. spoelen en toevoegingen helpt niet gewoon vervangen. om te controleren moet je met een warme motor je radiateur is voelen of die wel heet is. let op vebrand je handen niet. veel succes basje
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar