Tempartuur van de motor loopt op tot de 100 graden op de snelweg.
Heb al de thermostaat vervangen, sensor op de radiator, en de temparatuur sensor.
koppakking lekt ook niet.
Weet het nu niet meer.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de motor niet gaat koken, kan dit normaal zijn. snuffel maar eens door andere koelproblemen bij opel hier op de site.
groet Thijs
Bedankt voor jouw reactie Thijs maar voorheen liep de temparatuur niet zo ver op en bleef dan even voor de 90 graden staan.
16 jaar
Nogmaals, lees de site met koelproblemen zoals jij omschrijft maar eens door. Het kan echt van alles zijn. (waterpomp-hogere boordspanning-verstopping-tempmeter-massaprobleem) suc6 Thijs
Massaprobleem
Dit heb ik ook gehad bij mijn vectra-B (wel een V6, maar probleem is algemeen).
Trek een extra massakabel van de accu naar het motorblok, vaak is daarmee het probleem over.
de massakabel die opelgebruikt hou qua dikte niet echt over namelijk.
Bij mij was het zelfs zo dat de meter op een gegeven moment het rood in dook als ik verbruikers aan had (licht verwarming achterruitverwarming spiegel verwarming enz), deed ik alle verbruikers uit ging ie weer normaal.
probeer dat eens.
sinds bij mij de massadraad is aangelegd (ik heb van de motor naar accu en van accu naar carroserie gelegd) is de temperatuur bij mij tussen de 83 snelweg en 90 in de stad.
Willem
waar moet die kabel dan aan vast willem? waar precies op het motorblok....
Gr
peter
16 jaar
het belangrijkste is dat hij aan het STAAL van de motor komt.
ik heb hem bij de originele kabel bij gezet.
die zit op een versnellingsbak bout.
als je onder je bebine naar beneden kijkt zie je m zitten.
daar kun je m bij zetten
Dus van de minpool naar deze bout
ik had er dan ook nog een naar een van de bouten van de secundaire luchtpomp gelegd.
Willem
en hoe zit dat met een opel astra 1.7 tds 1997 willem?
Heb je een plaatje er bij?
Of kun je die mailen? peterh21@msn.com
Gr. alvast bedankt.
peter
16 jaar
De rode pijltjes volgen op de foto:
naar links is naar de bak daar direct naar beneden (gewoon de orig min volgen die zit daar ook aan vast)
die naar rechts gaat naar een bout van me secundaire luchtpomp (ronde ding net naast de accu)
[img]http://i194.photobucket.com/albums/z228/...[/img]
als je op deze foto kijkt kan je net de Extra massastrips vanaf de pool zien gaan, daarvan gaat er 1 direct naar beneden, die gaat naar de bak toe, en een die gaat naar rechts naar de sec. luchtpomp.
[img]http://i194.photobucket.com/albums/z228/...[/img]
Er loopt bij mij ook een rood draadje vanaf de minpool, die gaat naar de massastrip op de veerpoot.
ik hoop dat je er wat aan hebt
Willem
Dus als ik het goed begrijp..
1 van mijn min naar bijv. veerpoot
1 van mijn min naar de motor.
Dan zou dus je massa beter moeten zijn....
Ik heb een astra geen vectra dus moet het ff anders bekijken denk ik
Gr
peter
16 jaar
Ligt aan het motortype en bouwjaar.
als je bij de astra de - volgt, zie je hem op de carroserie zitten. daar kun je hem bij zetten.
en naar de bakl is hetzelfde als de vectra, alleen zit de kabel bij de astra op een andere plaats op de motor gemaakt.
maar aan een bakbout is geen probleem.
massa stripjes kun je zo bij een onderdelenzaak halen.
extra:
De astra's met 16V ecotec motoren vanaf 96 hebben ook een Secundaire lucht inblaaspomp, daar kun je een massa aanleggen.
je kan hem ook aan de veerpoot maken.
Willem
Het is een opel astra 1997 1.7tds.
gr
peter
16 jaar
Dan kun je de originele massa kabel van de accu naar de carroserie volgen, en daar een extra bij leggen.
en eentje naar een versnellingsbak bout leggen (of een andere in het motorstaal gedraaide bout waar je goed bij kan)
Astra-TDS: temepratuur:
De astra TDS heeft een radiateur die toch vaak verstoppen.
als de massa niet ehlpt is het waarschijnlijk de radiateur die verstopt zit en daardoor onvoldoende koeling bied.
Willem
temperatuur is altijd rond de 90. Maar wat je zegt dat klopt mijn kachelradiateur is idd verstopt.
Maar dan zou mijn Koelfan nog wel moeten aanslaan. En dat doet hij niet, denk ik.
Het is vooral zomers een probleem bij stationair gebruik of in de file dan gaat hij dus over de honderd graden.
Ik weet dat ze laat aan gaan maar ik vind dat een auto altijd constant moet zijn in zijn temperatuur. Bij mij op het werk zijn alle zafira's ook constant rond de 90.
Ik probeer het gewoon met de draden haha
en de kachel radiateur ga ik zaterdag mee bezig ik heb namelijk een garage geregeld lekker warm en droog.
gr
peter
16 jaar
De kachel radiateur mag niet van invloed zijn op de motortemperatuur.
als ie alleen te wamr word bij stilstaan moet je eens je ventilator schakelaar nakijken in de radiateur
Willem
kan je iets specifieker, waar moet ik zijn dan als ik er voor sta?
Peter
16 jaar
In de Radiateur voor de motorkoeling (met die koelvin erop) zit maar een sensor (als je voor de auto staat aan linker zijde van de radiateur) zit maar 1 sensor, kun je je nie in vergissen in ieder geval
Willem
Hoi willen,
was ik weer even.
Ik heb extra draden gelegt op de minpool enz.. dat is gelukt.
Maar de fan gaat nog steeds niet aan, ik dacht eens testen of hij kapot is dus ik heb hem rechtsstreeks op de accu aangesloten.
En toen deed hij het prima.
Hoe kun je nu controleren of de sensor kapot is?
en wanneer hoort de fan aan te gaan?
Gr
Peter
16 jaar
Vin hoort in te slaan bij:
97 graden of 102 graden (afhankelijk van radiateur schakelaar)
Willem
Hoe kun je nu dan controleren of de sensor kapot is?
Gr
peter
16 jaar
in een pannetje met zetten en verwarmen, met een weerstand meter erop.
Wanneer hij koud is, mag hij geen weerstand geven, en ook niks doorgeven.
Als hij warm is, moet hij wel aangeven dat hij verbinding heeft, maar heel weinig weerstand.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar