beste opel kenners,
ik rijd al ruim een jaar met mijn astra 1.7 DTL maar de auto verbruikt nogal wat koelvloeistof. in de koede maanden ongeveer 0.5 liter per 3 weken (1500 KM)en op dit moment in de warme maanden, elke week wel een halve liter. ik heb al aan verschillende mensen gevraagd wat er aan de hand kan zijn, maar word er niet veel wijzer van.
onder de kap ruik ik niets vreemds en uit de uitlaat komt ook geen witte rook of iets anders wat er niet uit hoort te komen.
het enige wat me opvalt is dat er enorm veel druk in het systeem zit, als ik namelijk de dop van het expansievat los draai dan spuit er lichtjes koelvloeistof uit, dit nadat de auto al ruim een dag stil gestaan heeft en dus een koude motor heeft.
of is dit normaal?
ik heb van iemand vernomen dat ik het systeem ook onder druk kan laten zetten, zodat ze een eventuele lekage kunnen zien weet iemand wat hier de kosten van zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien de druk op het koelsysteem zal de koppakking lek zijn of een scheur in de kop zitten. Druk moet er na een nacht zo goed als af zijn.
Laat de motor bij warme motor even flink lopen met de dop eraf en kijk of er belletjes komen. Ook kan je een ballon/condoom om de hals doen en kijken of deze licht opblaast.
als het de koppakking is of een scheur in de kop dan moet ik dat toch ook aan andere dingen merken? of heb ik het mis, ik rijd nu al een jaar zo.
compressie is goed starten doet ie goed, en ook geen rare geluiden.
maar de test met die ballon als die licht opblaast wat is er dan aan de hand?
19 jaar
Denk dat Paul toch gelijk heeft.........als de ballon opgeblazen wordt...........
als de ballon op geblazen wort ligt je koppakking aan gort.
gr tijne
19 jaar
en als het de koppakking is zijn daar hoge kosten aan verbonden?
heb namelijk al wat kosten achter de rug tuimmelaars en turbo 1000 euro samen.
19 jaar
500 tot 600 euro ben je zo weer kwijt, als het niet meer is, afhankelijk van het uurtarief.
en kan het mischien ook de waterpomp zijn?
ik heb namelijk het idee dat als het de koppakking is, dat het erger zou moeten geworden zijn na een jaar.
19 jaar
Wanneer de pomp defect is, heb je hoogstens last van koelwaterverlies door lekkage, maar zeker niet van hoge druk in het koelsysteem. Pomp kun je m.i. vergeten.
oke het zal dan wel zo zijn.
rest me nog de vraag wat de onkosten zijn om het te repareren zonder uurloon.
kunnen jullie me dit globaal vertellen?
19 jaar
zonder arbijts loon ben je 200 euro kwijt.
gr tijne
19 jaar
oke dan kan ik eens rond gaan vragen voor het een en ander.
bedankt.
ik heb nog 1vraag gloeibougies kan ik die zelf vervangen dmv eruit draaien en nieuwe erin. of komt hier nog wat meer bijkijken.
19 jaar
Met 'n beetje mazzel kun je er zo nieuwe indraaien, zonder problemen.
ik heb de test met de ballon nog niet gedaan maar heb de auto stationair warm laten lopen met de dop eraf, er kwamen geen belletjes maar op den duur stroomde het expansievat over en heb de motor weer uitgezet. daarna nog een keer met dop er op hetzelfde gedaan, en het enige wat me opviel is dat de fan van mijn radiateur niet aanslaat ik heb hem warm laten lopen tot net tegen het rooie vakje en toen de motor maar afgezet om verdere problemen te voorkomen.
iemand sugesties ?? graag jullie antwoord.
19 jaar
je moet eens kijken of jou fan niet vast zit (even met de hand proberen te draaien) met de auto uit natuurlijk!! ik had ook dat probleem dat een van de twee fans niet aansloeg!! zat gewoon helemaal vast!! ik heb hem toen laten vervangen bij de opel dealer eur 330,- opel vectra 2.5 v6
19 jaar
De temperatuurvoeler die je vin moet laten lopen zou wel eens defect kunnen zijn. Deze zit in de radiateur. Er zitten 2 schakelstanden in zodat de vin eerst met een lage snelheid gaat lopen en later bij een hogere temperatuur op volle snelheid. Een slechte stekkerverbinding zou ook nog mogelijk zijn. Je kunt het testen door de draden door te verbinden bij de stekker.
kun je nader uitleg hoe ik dat precies moet doen.
de vin zit trouwens niet vast, kan hem met de hand bewegen.
19 jaar
Aan de desbetreffende stekker bij de thermoschakelaar zitten 3 draden. 1 Daarvan is +. Deze plusdraad doorverbinden met 1 van de andere 2 draaden. Auto moet op contact staan. Als het goed is, gaat de ven draaien. Dan plusdraad doorverbinden met andere draad en de ven moet op de andere snelheid gaan draaien. Zo niet: zekering stuk, slechte verbinding(en) of ven stuk. Gaat de ven wel draaien: thermoschakelaar defect of als laatste mogelijkheid: onvoldoende doorstroming in de radiateur.
oke ga binnenkort ff kijken.
thnxxx
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar