hey iedereen,
die c16se van mij daar bij heb ik 10.000 km geleden(1,5maand) de zuigerveren van vervangen toen 7000km verder heeft cilinder 3 een vast loper gehad dus weer vervangen van cilinder 3.
nu weer 3000km verder doet cilinder 1 niks meer.
als ik de stekker van de injektor er af haal of de bougy kabel maakt dat geen verschil.
de bougy is helemaal aangekoekt en heb ik schoon gemaakt en vonkt goed.
maar om het verhaal nog even te veranderen.
heb ik een karter druk waar je u tegen zegt hij perst de olie langs de vul dop er uit.
als ik de bougy van cilinder 1 er uit haal en start hem dan ben ik van me karter druk af.
dus met andere worden is nu cilinder 1 vast gelopen of zou het een andere oorzaak kunnen hebben want ik snap hem even niet meer.
alvast heel erg bedankt allemaal ene opeltje laat jou verzie even weten als je blieft.
gr tijne
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt er verdacht veel op dat er 'n gat in de zuiger zit of 1 of meerdere zuigerveren zijn gebroken zodat de compressie in het onderblok verdwijnt.
gat in me zuiger heb ik ook al aan zitten denken maar wat kan daar de oorzaak van zijn van een gat?
er zitten nu bougys in van de opel dealer die op 1 punt vonken hier voor zaten er bougys in die op 2 punte vonkten het is het model met een vlak vliegwiel dus welk type hoort er in?
gr tijne
19 jaar
Ik weet niet welk merk bougie je hebt, maar van NGK moet er de BPR 5 ES in. Ook dit is 'n bougie met 1 massa-elektrode. Dan is het de vraag of de goede zuigerveren gemonteerd zijn. Zijn niet toevallig de zuigers 'n halve slag anders gemonteerd bij de vervanging? Zijn de oliekanalen onder de schraapveren open? Zal niet veel anders opzitten dan de boel weer los te halen en proberen 'n oorzaak vast te stellen. Succes.
hey hemmy,
er ziten nu bougys in van opel dus weet neit welk merk dat dat is en de goede veeren zijn er ingegaan en de zuigers zijn er ook niet gedraait in terug gezet dat weet ik zekker.
maar hij moet binnen kort toch weer open want dan wort hij geboord naar 1 of 2 over mate ligt er aan wat nodig is.
dan gaan er ook gelijk nieuwe krukas lager in en nieuwe drijfstang lagers.
het huis van de nokkenas is geschuirt en dat is gerepareert met vloeibaare aluminium maar nou vroeg ik me af kan ik het huis van een c16nz ook gebruiken hier voor???????
gr tijne
ps allemaal heel erg bedankt voor alle andwoorden alvast.
19 jaar
Is 'n andere motor niet goedkoper en zekerder i.p.v. al dat werk en kosten van onderdelen?
Marktplaats , Tijne .
ik denk ook dat je dan goedkoper (en sneller) klaar bent.
mvg,
Hans.
ik snap jullie reactie maar als ik dit blok hellemaal opknap heb ik een nieuwe eigenlijk want de krukas lagers en de drijfstang lagers vervang ik ook.
en later dit jaar wil ik gaan kijken voor een astra uit 1997 met een kapot blok en dan dit blok er in hangen en dan heb ik een astra met een nieuw blok die lekker jong is.
dus dat is de bedoeling van het verhaal.
gr tijne
19 jaar
Alleen zijn de laatste 16SE motoren in 1994/1995 gemaakt. Daarna zijn de 16-kleppers gekomen. Dus 'n Astra Si uit 1997 zul niet zo makkelijk treffen.......
hoeft ook niet bouw zelf alles over dan maak ik een si/se uit 97 toch?
is het trouwens niet mogenlijk om er een ander type zuiger in te platsen dat ik er een 16v kop op kan plaatsen of gaat dat niet lukken met de olie kanallen?
en wat is het verschil tussen de 8v en de 16v want ze hebben allebij 100pk.
gr tijne
19 jaar
Dat laatste gaat niet lukken. Motoren zijn compleet anders.
hoi martijn, wat dacht je van een motor van de sloop, kost zo rond de 150 tot 250 euro's en je krijgt er vaak nog garantie op ook ( weliswaar bijna deurmat garantie maar toch, dacht een maand of 3) eventuele defecte onderdelen haal je gewoon van je eigen blok af die nu in je astra ligt. desnoods verkoop je jouw auto als ie het weer doet.
groet,
martin
19 jaar
sorry martin maar dat gaat hem niet worden hahaahha.
gr tijne
ps: ik ben erg eigenwijs hahah
19 jaar
maakt niet uit martijn, je doet er wel een hoop kennis mee op en dat is ook wel prettig.
misschien is de motor van de sloop wel een optie voor het geval de jouwe echt niet meer te repareren valt.
heb je mijn email op tijnessite nog ontvangen?
groet,
martin
19 jaar
Martijn, het zal niet veel zin hebben om dit blok te repareren.
Die zuigerveren breken niet voor niks.
Waarschijnlijk is de cilinderwand beschadigd of niet goed rond meer.
Of zelfs gescheurd.
Willem
hey willem de cilinder want is beschadigt en ovaal daarom wort hij ook op geboord om hem weer mooi rond te krijgen.
en martin nee heb ik niet gehad alleen die van volvo.
gr tijne
19 jaar
waarom koopt je niet een c20ne die je overnieuw opbouwt. Je kunt dan sleutelen zoveel je wilt, bent van dit probleemmotortje af, hebt een fatsoenlijk koppel, en kunt hem ombouwen in je nieuwe astra. Wat wil je nog meer???
19 jaar
is een heel erg goed idee maar dan heb ik oiok een andere bak en computer en kabelboom nodig en dat kost ook weer een hoop geld.
gr tijne
19 jaar
als het goed is zit er op een 16SI een F16cr bak,net als de 20ne.
En een kabelboom en computer hoeft niet zoveel te kosten.
Er zijn genoeg jongens die hun Astra GSI slopen en in delen verkopen omdat de carr. verrot is.Denk als je goed zoekt op marktplaats,dat je voor ¤250 klaar bent voor alles.Ff zoeken dus.
Beter denk ik dan voor de zoveelste keer je ouwe blokkie weer openhalen.
19 jaar
nou ik zat net te lezen in de cdrom van de vraag braak (of hoe dat ding ook heet) en daar las ik in dat ik hem niet meer mag op boren dan 0,5mm maar daar ret ik het al niet mee om hem rond en glad te krijgen.
maar heb ook even op autotelegraaf zitten kijken maar een c20ne zuipt 1,2 liter benziene meer op 100km dan mijn c16se.
gr tijne
19 jaar
martijn martijn, wat ben je toch naief. Wat je nu aan het doen bent kost zeker net zoveel geld als een goede motor kopen. Wat het verbruik betreft; dit ligt aan jezelf. Een motor met meer koppel, loopt fijner -> je trapt het gas niet steeds tot op de bodem in.
vergelijk (al houd ik er zelf niet zo van): Had eerst een Tigra 1.4 verbruik 1:10 door sportief gedrag en weinig vermogen
Nu heb ik een BMW 320. verbruik 1:10,5 (2000cc 6 cylinder) Met die Beamer krijg je niet de kans om het gaspedaal helemaal in te trappen. DIe loopt altijd op zn elfendertigste.
Wees wijs, ik denk dat meerderen het met mij eens zullen zijn
19 jaar
oke en stel dat ik er een c20ne in hang passen de koppelings platen van een c16se daar ook op en de stappen motor?
want die zijn allebij net nieuw.
gr tijne
19 jaar
Koppeling weet ik niet,stappenmotor zou hetzelfde moeten zijn.
Overigens hangt het verbruik inderdaad van jezelf af,en niet van gegevens in een boekje,of op internet.
Ik heb overigens een 1.6se en een c20ne in een Astra gehad,en de 2.0 trekt onderin veel beter en bovenin heeft ie ook een langere adem.Houdt dus in dat de 2.0 zich veel minder hoeft in te spannen dan de nerveuze opgefokte 16se,en dus bij flink doorrijden minder verbruikt.
Als je heel kalm rijdt dan zal de 16se wat zuiniger lopen,maar heel idioot veel zal het niet schelen.
19 jaar
oke en de bordcom die het verbruik enz enz enz aangeeft werkt die ook op die c20ne of heb ik dan weer een speciale kabel boom nodig?
gr tijne
19 jaar
een GSI heeft die comp ook ,dus zal niet het probleem zijn.Desnoods bouw je ook de daschboardboom over.
Je bent ff zoet,maar tis wel een mooie klus.
Maar dat zeg ik,als je alles uit een sloopwagen kan halen is het wel zo makkelijk,en je weet meteen hoe het zit.
Heb het meermaals gedaan bij Kadettjes Van 1.2,1.4i en 1.6i naar een 2.0i. Vooral die 20seh was leuk,van buiten een 1.2S met wieldoppen en bléren dat t ding deed.Menig Golf GTI en BMW tot wanhoop gedreven door met dat witte kreng met ruim 200 km/u achter ze te blijven plakken.
Maar om ff on-topic te blijven.Het moet te doen zijn.Zeker voor jou,jij hebt inmiddels al bijna je hele auto uit elkaar gehad :-)
Dus je weet wel aardig hoe zo'n opeltje in elkaar zit
Suc6 man!
19 jaar
Martijn, Ik reed met mijn c2.0ne (station, lange bak (F-16)) in de stad 1 op 12 a 1 op 12.5, en op de snelweg met normale snelheden (120 a 140) tussen de 1 op 15.5 en 1 op 16.5 (airco uit).
Durf te wedden dat je dat met de c16se niet redt.
Je hoeft om vlot te rijden met de c20ne niet boven de 2500 a 3000tom te komen, dat bespaart een hoop brandstof.
En als ik jouw was zou ik voor de lange bak gaan scheelt ook een hoop brandstof + loopt harder op top, je levert weinig in op de acceleratie (215 km/h op top, 0 tot 100 in 9.1sec met een station (1110kg zwaar))
Willem
oke en dat is de bak die ik nu heb of nie?
gr tijne
19 jaar
ja patrick, jammer dat die 20seh nog maar zo zeldzaam zijn. 130pk en 185Nm dach ik of niet?? Is 1 van de beste opel motoren die er is. Géén 16 klepper (dat ze die dingen nog verkopen), geen EGR, OHC, sterk (zoals altijd) geen problemen wanneer een disriem knapt.
19 jaar
klopt ja,maar bij de 20ne maakt het ook niet uit of de riem breekt.
Overigens was die 20seh uit 1986,had ruim 3 ton gelopen (360 dkm toen ik m wegdeed)
En ik liep er rond de 1 op 13 mee
Hij verbruikte nagenoeg geen olie of water en deed het altijd.
Tot de 120/130 was ie sneller als een 16V.
Ja,130 pk uit 2 liter,zonder gekke kunstgrepen als 16 kleppen of spagettie spruitstukken en dat soort ongein.
Echt niet kapot te krijgen.
Ik verkocht m aan een jochie en die had het met een half jaar voor elkaar om de bak aan puin te krijgen,toen heeft ie m meteen weggegooid,zonde hoor!
19 jaar
nou ik ben er net achter gekomen dat ijn dis riem WAARSCHIJNLIJK is versprongen. hier kwam ik achter door de auto te starten met los ligende injektors met als rezultaat dat de vlammen uit me inlaat spruitstuk sloegen (wel mooi wit blouw van kleur) dus morgen middag ga ik eerst die riem controlleren.
ps: als die riem weer goed staat hoe is het dan gestelt met me kleppen want die heb ik pak hem beet een 10.000 km geleden opnieuw in gescheurt en hij rijd nu pak hem beet een kleine 1000 km kut dus zouden me kleppen nu over leden zijn of?
gr tijne
19 jaar
Je kleppen overlijden niet zomaar hoor.
Willem
oke dus als ik ze weer goedd heb staan kan ik nog wel even door rijden met dit blok?
gr tijne
19 jaar
Zeer goed mogenlijk.
Willem
nou hellaas hij stond toch nog goed.
maar even terug komen op die c20ne dan meot ik zekker ook mijn remschijven brandstof pomp accu radiateur alle slangen enz enz enz vervangen? of niet?
gr tijne
19 jaar
scijven niet,mischien voorpoten i.v.m spie van de assen,radiator ook miet.
Pomp zeker (20ne heeft m volgens mij onder de auto hangen,ipv in de tank,dus ook de tank)
Accu natuurlijk niet.
19 jaar
Maar als je een goede c20ne kan vinden is t zeker de moeite waard.
t is t meest probleemloze en soepele blok dat ik gehad heb wat betreft de opel 8 kleppers. (veel nieuwe 16v kunnen er niet aan tippen wat betreft soeplesse bij laag toeren)
Willem
nou willem ik moet eerlijk zegen dat ik heel erg zit te denken om te stoppen met opel en terug te gaan naar volvo.
gr tijne
ps: heb jij zelf ook ervaring met volvo?
19 jaar
Is Volvo dan beter dan Opel , Tijne?
Ik denk eerlijk gezegt dat jij een hele andere Opel moet kopen .
Wat je aan deze allemaal hebt gesleuteld en je bent nog steeds niet klaar !
Ik dacht dat je een Calibra wilde kopen?
mvg,
Hans.
martijn ziet het volgens mij inmiddels allemaal vliegen. na al die ellende met die opel, dit kapot, dan weer dat kapot, vervolgens weer dat en als gevolg daarvan weer 3 andere dingen kapot. ik had hetzelfde met mijn kadett alleen was het allemaal wat goedkoper. behoorlijk klote want er zit al zo veel geld inmiddels in die auto, die doe je dan niet zomaar weg maar waar ligt die grens van tot hier en niet verder meer. ik kan me voorstellen dat martijn die auto af en toe best in het kanaal wil rijden om er van af te zijn.
ik rij inmiddels een maand in een volvo 460 en ik moet zeggen dat die auto wat betreft comfort en degelijkheid beter bevalt dan mijn kadettje. ik ben inmiddels al 4000km verder met die volvo. het enige probleem wat ik heb gehad zonder dat ik dat wist voordat ik hem kocht is dat de accu kapot is en dat de cv van de kofferbak kapot was (onderdeel kostte 3 euro).
martijn, mocht je eventueel een volvo 440 of 460 willen kopen en je wil vtv kijken wat en of het wat is, mail me dan even.
groetjes,
martin
19 jaar
hey hans,
die calibra ja hele mooie auto echt geweldig maar op benzine een wegen belasting van bijna 50 euro per maand wort me echt te gek dus dat gaat niet door.
en martin je slaat de spijker op zijn kop waneer is het genoeg? nu maar heb geen geld voor een nieuwe auto dus toch maar weer maken? maar dan ben ik nog lang niet klaar moet nog een nieuw zij scherm in en een nieuw interieur dus ik weet bij god niet meer wat ik moet.
gr tijne
19 jaar
martijn, probeer die auto voor wat het is te verkopen aan de eerste de beste die er een leuk bedrag voor geeft. koop voor zo weinig mogelijk geld even een auto, desnoods een ragbak. als hij maar rijdt en remt. ( zoals deze http://auto.2dehands.nl/list/432341/9476... omdat je toch een auto nodig hebt voor je werk)doe aan deze auto helemaal niets maar spaar ff wat geld voor een andere auto. voor september moet je toch wel wat geld achter de hand kunnen hebben en misschien gaat deze nog wel door de apk. je krijgt er zelfs nog een cd speler bij!
denk er eens over na.
laat die astra nu maar voor wat het is want je krijgt hem denk ik toch niet meer gerepareerd zoals ie was. het kost je handen vol met geld maar het resultaat is gering. laat het een wijze les zijn voor een eventuele latere problemcar.
groetjes,
martin
19 jaar
nou het is gebeurt het blok is aan gort heeft zonder olie gedraat en daarna een kokende motor dus hij gaat lekker.
gr tijne
19 jaar
Da's nou sneu....
Ja,jammer.
mvg,
Hans.
hoi martijn
erg klote voor je, maar... hoe krijg je het voor elkaar!
olie en koelvloeistof zijn toch dingen waar je regelmatig naar moet kijken, heb je dit de laatste tijd dan helemaal niet gedaan??
ga je nu op de sloop kijken voor een ander motorblok?
suc6,
groet,
martin
19 jaar
martin dat heb ik 4 dagen geleden nog gedaan maar hij is dus blijkbaar steeds meer olie gaan slurpen.
en aan de andere kand me probleem met wat ik nou mneot doen is ook op gelost heb nog maar 1 optie en dat is een ander blok er in en dat gaat nu ook gebeuren.
gr tijne
19 jaar
WEET JE DAT HEEL ZEKER !!!!!
buiten het motorblok moeten er nog een aantal dingen aan je auto gebeuren zoals het achterscherm en je dashboard zoals je zelf zegt.
motor kost rond de ¤150 tot ¤250 op de sloop en dan moet je maar afwachten wat je krijgt.
een andere auto is goedkoper!
ik zelf zou het dak eraf flexen, de auto in de tuin zetten, de auto vol storten met tuinaarde en er een mooie plantenbak van maken. geniet je er meer van dan je nu doet.
wees wijs en verstandig, koop desnoods een andere astra voor weinig en maak dan van 2 auto's een goede.
veel suc6 gwenst met wat je gaat doen.
groet,
martin
19 jaar
Helemaal mee eens.
Mvg,
Hans.
martijn, het bovenstaande is helemaal niet om lullig te doen of om je dwars te zitten maar meer uit vriendschappelijke zin. ongeveer 7 jaar geleden was ik net zo. iets kapot, auto naar de garage want het moest goed zijn. later ben ik zelf gaan sleutelen en werd het stukken goedkoper. destijds heb ik een ford escort uit 1988 gehad. toen ik hem kocht stond er 100000km op de teller en ik heb hem 3 jaar later naar de sloop gebracht met 148000km op de teller. niet omdat hij me niet beviel maar telkens ging er wat kapot aan die auto. ik kocht hem destijds voor 4000 gulden en de auto heeft me in 3 jaar tijd bijna 5000 guldens gekost om hem te (laten) maken. ik was het zo zat met die auto dat ik niet eens de moeite meer heb genomen om hem te verkopen maar ik heb hem linea recta naar de sloop gereden, weg ermee! je blijft repareren en je schiet geen donder op.
daarom dat ik vaak tegen je zeg, verkoop hem omdat ik (maar ook anderen) spreken uit ervaringen.
groetjes,
martin
19 jaar
martin ik begrijp hellemaal wat je bedoelt en ik vat het ook niet verkeert op hoor echt neit en je hebt ook gelijk ik heb mijn astra voor 1000 euro gekocht een jaar geleden en heb er inmiddels 60.000 km mee gereden en dat heeft me een pak hem beet 2500 euro aan nieuwe onderdellen gekost.
eigenlijk moet ik hem gewoon naar de sloop trappen nou hebben jullie ook gelijk in maar die auto is me alles ik ben 24 jaar oud maar toen hij me liet staan van de week heb ik staan janken als een klein kind zo veel werk naar de klote maar ook alle mooie heringeringen die ik aan die auto heb en als ik hem weg doe ben ik dat allemaal kwijt.
en daarnaast zit ik ook met het probleem dat ik op het moment gewoon geen geld heb voor een andere auto en is het dus het goed koopste om een ander blok te hallen op de sloop voor 400 euro en die er in te hangen.
maar daarnaast ben ik toch ook aan het kijken voor wat anders maar wat is dan wijs heid? volvo? of toch weer een opel waar zou jij voor kiezen martin(ik weet dat je ook volvo gek bent)
gr tijne
19 jaar
hoi martijn. volvo gek, nee.
hij kwam me eigenlijk aanwaaien. nu vond ik volvo altijd wel mooie modellen hebben en qua veiligheid doet ie het ook goed maar mij maakt het niet uit waar ik in rij of ik in een fiat panda of in een volvo rij, gevoel blijft hetzelfde.
nu zit er een wereld van verschil in beide auto's vooral wat betreft comfort, windgeruis en ruimte (alhoewel die panda me absoluut niet tegenviel, ruimte genoeg)
ik ben ook niet zo'n type dat per se in een bepaalde auto moet rijden, ik zie wel wat ik tegen kom.
om terug te komen op jouw astra, ik neem aan dat je 400 euro hebt liggen (voor een andere motor) geef dit uit aan een andere auto. er staan er genoeg op 2dehands en marktplaats waar je voor ¤400 veel meer plezier aan kan beleven dan dat je ooit met die astra nog zal krijgen want wie geeft jou de garantie dat het met een sloop blok dan goed is. misschien haal je wel weer net zoveel ellende op de hals als met je ouwe blok. bedenk ook dat een auto geen heilige koe is maar gewoon 800 kilo aan metaal, glas en plastic en dat het na een tijdje gewoon op is.
je hebt foto's van je auto. zet er een paar neer en als je er naar kijkt dan weet je voor jezelf wel de herrinneringen. ook ik heb goede herrinneringen aan auto's maar, aan alles komt een einde.
hieronder even een lijstje van mijn gereden auto's
rover 111, 1990. eerste auto en tot nu toe nog steeds de meest prettige auto die ik heb gehad. kortgereden op een 850.
nissan micra, 1985. 1 maand gehad, ding viel bijna van ellende uit elkaar.
ford escort, 1988. zie bovenstaand verhaal.
seat marbella, 1989. gewoon een goede verhuiswagen.
ford escort, 1999. airco en alles erop, reed goed maar veel onderhoudskosten.
fiat panda, 1986. een van de leukste autootjes die ik heb gehad. was zelfs lid van de fiat panda club.
opel kadett, 1989. verhaal is je bekend.
volvo 460, 1993. huidige auto
zoals je ziet. niet echt merkgebonden.
groet,
martin
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar