Opel Corsa: koelvloeistof raakt op/ koppakking lek?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: x12xe

al enige tijd moet er regelmatig koelvloeistof bijgevult worden (lees meer dan 1 liter).
er is geen lekkage zichtbaar, maar onder de olie vuldop zit veel sludge en er is een vette laag (zwart) in het koelvloeistof tankje.
zou het kunnen zijn dat de koppakking lek is?
is de motor dan nog te redden?

mvg,

beundehaas

Geplaatst door beundehaas (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Koppakking kan.
Zou deze eerst (laten) afpersen middels de cilinders een voor een onder druk te zetten.
Een lekke waterpomp is bv. ook een mogelijke oorzaak. Is niet altijd even snel zichtbaar.
Mocht de koppakking lek zijn, deze vervangen. Wel kop even laten vlakken. Hoeft in princiepe geen probleem te zijn om dan nog weer vele probleemloze kilometers te maken met deze motor.

P.Rutser (0), 10 jaar geleden

Ik zou eerst de kvs onder druk zetten en kijken wat er dan gebeurd.

ludolf01 (0), 10 jaar geleden

[quote=P.Rutser]Ik zou eerst de kvs onder druk zetten en kijken wat er dan gebeurd.[/quote]
Dat is het verschil tussen een hobby`ist en een prof...
Als je de koelvloeistof onder druk zet en de koppakking is lek, druk je het koelwater de cilinders in....en dan?

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

En dan krijg je waterslag en is het einde motor............

Sjaak F (0), 10 jaar geleden

als hij niet uitwendig lekt en allemaal sludge in de motor dan zal hij kvs via de waterpomp de motot in lopen,
afdichtingsrubber er tussen vandaan gelubberd!

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Haas; ook al naar de kachel gekeken ? Als je echt geen lekkage vind laat dat bij een garage de gassen in de koelvloeistof controleren .

M.a.w. de snuffeltest .

Succes.

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Moderator wat bedoel jij met de cilinders een voor een onder druk zetten?
Als je het koelsysteem afperst dan staat alles onder druk, of bedoel je een aantal bar luchtdruk op de cilinder zetten? daar kan ik me namelijk wel in vinden.
Al denk ik dat het hier duidelijk om een lekke koppakking gaat een scheurtje enz

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Nou, net zoals het er staat: de cilinders middels perslucht onder 10 tot 12 bar druk zetten. Dat is precies hetzelfde als de motor zelf doet tijdens het lopen.
Is de koppakking lek en/of zit er 'n scheurtje in de kop, komt dit wel aan het licht middels stijgen van het koelwaterniveau.
Zet je het koelsysteem onder druk, loop je kans op water in de cilinder mocht de pakking lek zijn. En dat is weer niet zo bevorderlijk voor de motor als je deze nadien gaat starten.
Mocht blijken dat de koppakking niet lek is, kun je alsnog het systeem afpersen om te zoeken naar andere lekkages.

beundehaas (0), 9 jaar geleden

probleem opgelost.
auto is naar de sloop gegaan.

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Helemaal niet opgelost... sloop is nooit een oplossing.
Jammer..

beundehaas (0), 9 jaar geleden

Kop is gescheurd dus de auto is economisch total loss. De enige oplossing is dan nog naar de sloop.

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Vind toch altijd zonde ha ha , een kop voor deze blokjes heb je voor een paar tientjes en een corsa van 2000 is echt nog wel iets meer waard.
Maar goed daar gaat het niet om..einde topic.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.