gisteren merkte ik na een stadsrit dat de temperatuurmeter nogal schommelde. in een lage versnelling steeg die redelijk snel, bij hoge snelheden daalde hij weer. normaal varieert de temp heel geleidelijk.
Vanmiddag koelvloeistof gecontroleerd en die is een stuk hoger dan de bedoeling is (koude motor). het niveau is ongeveer even hoog dan direct na het rijden. Iemand een idee waarom het niveau gestegen is?
p.s. laatste rit was een lange rit in een lange hete file....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nee, geen verklaring voor. denk er wel om dat je even naar het peil moet kijken als de motor steen koud is. anders staat de boel inderdaad hoger.
bedankt voor je reactie!
Ik had er vandaag niet meer mee gereden, dus hij was ook echt koud. Hoe werkt de expansie van het koelsysteem? Kan daar misschien iets mis mee zijn?
21 jaar
lijkt mij niet. normaal gesproken gaat het peil niet zomaar omhoog. mogelijk is de dop lek en kan het systeem daardoor geen druk opbouwen. dan komt het nivo ook omhoog. (ik ga van de dop uit, omdat er anders ergens lekage moet zijn waardoor antivries weglekt. (en dan moet het peil juist zakken)
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Astra uit '92.
Waterpomp en thermstaat vorige week vervangen, daar lag het aan volgens de reperateur.
Een week lang ging het perfect....tot gisteren. Toen begon de temperatuur weer langzaamaan te stijgen boven de 90 !
Ik snap ook niet wat er nu weer mis is...
Hij heeft immers na de reperatie van vorige week perfect gereden.. tot gistermiddag dus.
18 jaar
Kan lekke koppakking zijn.
Geen olie door de vloeistof?
Witte rook bij de uitlaat?
Cor
Als het een lekke koppakking is kun je ook kijken naar de onderkant van je oliedop.
Dan wordt er een soort van wittige smurrie gevormd waardoor je ook kunt zien dat je koppakking lek is..
Dat klopt toch?
Sja, tenzij het een nieuwe lek is...dan is het een ander verhaal.
18 jaar
Kan, alleen als het lek in de koppakking ook naar de oliekant, hij kan ook alleen naar de koelwater kant doorslaan.
Niet van toepassing bij deze auto, maar je hebt ook gecombineerde oliekoelers welke door het koelwater worden gekeld, lekt dan een koelwaterpijp in de koeler zit er ook water in de olie maar is de koppakking niet lek...
Vandaar ook het "snuffelen" in het expantievat, dan meet je uitlaatgassen, en dus een lek van de koppakking.
Cor
Oh oké op die manier dus...
Dank je wel.
Weer wat geleerd :-)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar