Dag
Ik heb sinds gisteren een probleem met mijn auto.
De auto stoterte tijdens het rijden op G3 (gas) na het overschakelen naar benzine ging het iets beter.
Aan het einde van de rit kwam het stoter-probleem ook met weer terug zelfs met benzine rijden.
Verder ging de temperatuur naar de max en de het viel me op de de ventilator heel langzaam ging,
volgens mij ging deze wel sneller vroeger maar zag dat nu niet meer.
De ANWB erbij gehaald deze zag direct dat er nagenoeg geen koelvloeistof erin zat, deze bijgevuld
en het stoterprobleem was voorbij zowel op benzine en gas rijden.
hij vertelde mij dat de verdamper (gassysteem niet meer werd gekoeld i.v.m geen water en dat dit ook stotetr problemen gaf) Alleen vroeg ik me later af of de benzine ook een soort verdamper heeft?
Verder moest ik van de anwb de bougies vervangen omdat dit ook een mede oorzaak was
v/d stotterprobleem. (één was zeer versleten volgens hem)
Vandaag alle bougies zelf vervangen en de auto loopt weer normaal.
Maar............. het grote probleem:
Er verdwijnt steeds koelvloeistof (zeg maar 1 lter per 20km) zonder dat het ergens lekt, alles is kurkdroog van buiten. De ventilator slaat pas aan bij kookpunt 100graden maar vind persoonlijk dat deze te langzaam draait.
Verder zijn de slangen knoeihard.
In de koelwater zit er geen rare dingen in, maar op de dop van de motorolie zit lichtbruine smurie, echter was dit ook al 1 jr terug te zien en was het verdwenen en nu weer terug.
Wie weet wat er aan de hand is?
Verder kan dit aan de termostaat liggen en is de termostaat eenvoudig te verwijderen? Ik hoorde dat deze
achter de distr.kas zit, klopt dat? Dan zal het wel garage-werk worden denk ik.
Misschien zijn de problemen nog erger, een lekke koppaking wellicht.
Wie heeft tips om het een en ander achter te halen.
mvg
Mario
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
radiator met speciaal gereedschap op druk zetten en kijken waar het lekt.
Geen uitwendig lek te zien,dan is er een inwendig lek.
De G3 verdamper is lek of de motor inwendig.
Dag Mario.
Ga er maar van uit - 99,9 % zeker - dat de koppakkong lekt. Alle kenmerken zijn aanwezig: koelwaterverlies zonder uitwendige lekkage, harde slangen, hoge temperatuur. Komt vaker voor en in 9 van de 10 keer lekt de 4e cilinder.
Zelf controleren kan: draai de dop van het koelwatertankje er af - PAS OP, VOORZICHTIG!!!, en start de motor. Het waternivo zal stijgen, maar mag niet uit de opening komen. Let op of er luchtbellen komen. Indien er luchtbellen komen of het koelwater in rap tempo stijgt, is het de koppakking. Thermostaat verwijderen is geen oplossing.
Dag Averdonk,
Ik heb de dop v/d koelvloeistof eraf gehaald en dan de motor laten draaien.
Nu ging de ventilator ook heel laat draaien, zeg maar bijna bij de 100 graden.
Alleen viel het niet wel mee met waterverlies, wellicht omdat ik er niet mee heb gereden
met deze laatste test, heb hem alleen stationair laten draaien met de Dop eraf van de koel-
vloeistof.
Ik heb zelfs vandaag mijn "ouwe" even gebeld, die dacht juist dat alle symtonen duiden
dat de thermostaat stuk is.
De belangrijkste aanwijzing was dat er geen enkele warme lucht kwam uit de verwarming
die ik aanzette, er kwam alleen maar koude lucht uit de Dashboard.
Nu vroeg ik me af waar predies de Thermostaat zit bij deze Opel Astra uit 1997.
Ik zie dat er 2 radiatorslangen lopen naar de motor.
Wie kan me helpen met info/ervaring/tips
Groeten
Mario
18 jaar
Beste Averdonk,
Ik heb even getest op de manier dat je vroeg.
Auto gestart, koude motor ende dop eraf gehaald.
De waterniveau stijgde wel heel lichtjes (denk door de druk)
Maar geen enkel borrelen ook niet als de koelwater bijna ging koken,
De koelwater is wel helder.
Alleen er komt geen warme lucht uit de Dashboard als daarom vraag.
Weet jij meer?
groeten
Mario
18 jaar
koppakking is meestal lek tussen de middelste cilinders,daar is de pakking het dunst.
Daarom motor rustig opwarmen na koude start.
thermostaat lijkt me onwaarschijnlijk.
18 jaar
Thermostaat lijkt me ook onwaarschijnlijk. Dat de verwarming niet warm wordt, komt doordat er zeer waarschijnlijk onvoldoende koelwater in het koelsysteem zit. Vaak is na de 1e keer starten een borrelend geluid te horen. Een beetje garage kan de koppakking d.m.v. een speciale vloeistof testen. Thermostaat zit trouwens rechts voor, waar de bovenste radiatorslang aan zit, met 3 boutjes.
Zeker weten dat bv. de waterpomp niet lek is? Is moeilijk te zien. Het waterverlies is wel erg veel 1 litr. op 20 km.
Ik zou toch wel oppassen met verder rijden.
Het is namelijk mogelijk dat gedurende een nacht of lange tijd stilstaan water in een cilinder gaat staan.
Start je dan de motor,kan ernstige zuiger cq drijfstangschade of beide ontstaan.
Water is niet of nauwelijks samendrukbaar en veroorzaakt deze schade vanwege compressie.
Dit gaat gepaard met een goed waarneembare klap onder de motorkap.
Bij ernstig water verlies verliest de olie zijn smerende werking.
De olie gaat "verzepen".
18 jaar
lekke koppakking
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar