hallo,
ik heb al een tijdje een koelvloeistof probleem. ik moet elke 3/4 weken het expansievat bijvullen. er gaat dan ongeveer 0,5 liter in. de motor loopt verder perfect, start altijd probleemloos. heb zelf goed gezocht naar een eventuele lekkage maar alles lijkt goed. radiator ziet er als nieuw uit en motorblok is droog. nu heb ik vernomen dat het hoogst waarschijnlijk aan de koppakking kan liggen. hoe weet ik dat zeker ?
vermoedelijk is de thermostaatklep ook stuk want de motor komt moeilijk op temperatuur, voor dit warme weer, staat de temp. meter altijd een paar milimeter boven het blauwe gedeelte hangen.
met dit warme weer heeft de motor wel moeite nu staat de wijzer op 90 en in stadverkeer, zelfs schommelend tussen 95 en 100.
is het schadelijk om langer door te rijden als de koppakking lek is tenminste ?
ben namelijk lange tijd op zoek naar een andere auto, en ik ben afhankelijk van de auto i.v.m. werk.
is het prijzig om de koppakking te vervangen ? wat is trouwens de interval voor de distributieriem ?
ben bang dat deze dan ook vervangen moet worden met thermostaat..... lijkt mij erg duur allemaal.
of toch niet ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lekker is dat niet als de koppakking lek is. Water smeert niet. Lekke koppakking openbaart zich meestal door 'n aantal dingen: luchtbellen in het expansievat, veel druk op de koelwaterslangen en o.a. waterverlies.
Om zeker te zijn zou je de cilinders 1 voor 1 met perslucht onder druk kunnen zetten en kijken of het waternivo in het expansievat stijgt.
Koppakking vervangen met thermostaat ( is ook defect, gezien je verhaal ) , kop laten vlakken, de D-riem met spanrol en waterpomp (!): schatting 6-700 euro. Afhankelijk van het uurtarief van de garage.
Gr.
wauw !!! dat wordt dus direct op zoek naar een andere auto.
dus als ik goed begrijp loopt er nu koelvloestof door een cilinder, motor loopt misschien in al die tijd op 3 cilinders...
maar de motorolie is gewoon lichtbruin van kleur ? hij loopt verder goed. (en zuinig) geen rook uit uitlaat of iets.
ik hoor soms inderdaad een borrelend geluid achter dashboard bij koude start is maar paar seconden.
ik heb de auto niet eens zo lang, paar weken na aankoop zag ik dat het vat helemaal leeg was. heb toen bijgevuld, niet wetend dat er meer aan de hand is, ik dacht toen ergens een klein lekje in een slang of iets.
ik ben bang dat deze garage mij goed heeft opgelicht. maar ja is nu te laat om terug te gaan.
17 jaar
Nou, zo'n vaart zal het nu niet lopen met dat " water door de cilinders" en " op 3 cilinders lopen"....
Als ie echt op 3 cilinders loopt, komen de stoomwolken achter uit de uitlaat.........en dat is nu (nog) niet het geval, zo te lezen. En je komt zelf met het idee van lekke koppakking........
Inderdaad is het wel geld maar bedenk 2 dingen: alles is dan weer picobello voor mekaar en voor dit bedrag zul je geen andere auto kunnen kopen..........
Gr.
Ik kan over de aankoop en de garage geen oordeel geven maar de luchtbellen die je hoort na het 1e starten beloven niet veel goeds voor de koppakking.......
Gr.
Wanneer je geen water onder je blok kunt vinden en geen luchtbellen in je expansievat, dan zit vaak de lekkage tussen een waterkanaal en een oliekanaal bij de koppakking. Het water loopt dan via het oliekanaal in het blok zal bij een warme motor verdampen en worden afgevoerd via de carterontluchting. Je ziet en merkt daar weinig van. Deze lekkage gaat niet met hoge drukken gepaard dus een lekkage pil is dan een goede/goedkope oplossing. Bij de Karwei liggen ze van Valma voor zo'n 6 euro. Volgens mij het proberen waard.
17 jaar
en als de kachel radiateur lekt of de ko(pakking) naar buiten lekt verlies je vloeistof en kan de kachel radiateur bij afkoelen lucht naar binnen trekken en dan bij starten gaan borrelen
als ie dan loopt is dit ver
echter de luchtbel zal uitzetten bij warm worden en dan vloeistof naar buiten persen
dit merk je alleen aan het moeten bijvullen
geenwater in de cilinder(s) of i de olie
dus controleer of je matten droog zijn
ik heb toevallig gisteren de matten schoongeklopt en geen watervlekken of natte plekken gezien.
de peilstok bevat geen 'mayonaise' of iets. de motorolie is lichtbruin , vrij logisch na duizenden kilometers rijden. heb al wat zitten zoeken, als koelvloeistof bij olie komt wordt het een soort mayonaise.
ik zie wel wat bruin/witachtige vlekjes op de oliedop en een paar druppeltjes in de motor.
motor is verder kurkdroog, geen olie of iets op het blok. er is ook geen vloeistof op de grond te vinden.
ik vermoed dat de lekkage heel licht is omdat ik toch veel (snelweg) kilometers maak i.v.m. woon/werk.
ik heb zelf een rustig rijgedrag, durf niet eens harder dan 100/110. de auto rijd niet lekker bij deze snelheden.
waar is die pil van valma dan voor ? moet dat in de koelvloeistof ?
zal dinsdag eens aan mijn ECHTE garage vragen of zij een oplossing hebben. misschien dat het goedkoper kan.
17 jaar
het zou ook je waterpomp kunnen zijn, deze zit achter de distributiekappen, en zie je dus niet lekken.
meestal, als een afdichting in de pomp kapot is, lekt hij nauwelijks als hij stilstaat, maar wel als de motor loopt.
haal dus eens de kappen van de distributie af, en controleer de waterpomp op sporen van lekkage( witte strepen.)
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar