auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: koelvloeistof verlies vectra B

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v XEL

hallo,

Mijn vectra station sport verbruikt licht koelvloeistof, nu is mijn vraag of dit dan de koppakking is of dat dit ook kan komen door een defecte dop omdat hij ook druk opbouwd in het systeem, waardoor het net lijkt of hij ver onder het pijl staat, maar wanneer je het systeem los draait en de druk verdwijnt staat hij weer gewoon op pijl.

en mijn volgende vraag is als het de koppakking wel is hoe kom ik daar dan eenvoudig achter en wat voor speciale dingen kom ik tegen wanneer ik dit los ga halen?

m.vr.gr WJ Oenema

Geplaatst door

Vectra sport 99 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik denk dat het systeem gewoon goed is

maar als je de koppaking wil "testen"
is het niet al te moeilijk
warme motor HEEL voorzichtig eerst druk van het systeem af en dan de dop van het koelvloeistof helemaal verwijderen

het nivieau zal stijgen als je wacht
geef je dan gas dan zakt de nivieau

verder kun je ook oliepeilstok eruit halen en aansteker eronder houden
als het knettert dan zit er koelvloeistof in de olie
en zal er een scheur in de blok zitten of hij lekt op de koppakking

en zou kun je nog wel ff verder gaan
maar zover uit het verhaal denk ik dat het allemaal goed is

bij warme motor nooit je vuldop verwijderen koelcircuit staat onder druk en heeft een hoger kookpunt dus bij losdraaien van je dop gaat de druk eraf en kookt hij meteen over,en zo kun je geen koppakking testen wat een onzin,als je veel korte stukken rijd zit er condens in je olie als je er dan een aansteker aan je peilstok houd zal hij zeker knetteren een lektest uitvoeren geeft je goede resultaat,koppakking testen is niet al te moelijk schrijf jij waarom hebben veel monteurs daar dan niet direct een oplossing voor en moeten ze een paar tests uitvoeren alvorens zeker van te zijn of je koppakking het begeven heeft of je kop gescheurd is en dan nog al heb je tests uitgevoerd is nog ooit een raadsel.

kijk dat een monteur de dop verwijderd kan ik nog wel wat mee maar niet zomaar een willekeurige schauffeur.

Ze kunnen toch ook het CO meten in de koelvloeistof, is toch een snuffelaar voor.

primera p11 0

16 jaar

@robby10030
ik begin helaas meer gemak met je naam te krijgen op deze manier

maar inderdaaad je kunt het beste met een cilinderlektest doen.
maar ik neem aan dat dit niet iedereen thuis heeft staan

op de manier van de dop verwijderen gebeurt wel vaker
en ik schrijf HEEL voorzichtig omdat je anders inderdaad de koelvloeistof van 120 graden over je heen krijgt. maar als je de druk eerst langzaam weglaat lopen dan spuit het er niet uit. en het niveau stijgt dan natuurlijk wel, dit omdat de luchtdruk de niveau naar beneden stelt
lucht zet meer uit dan vloeistof.

en met de oliepeilstok heb je ook inderdaad gelijk alleen je mag niet in zo'n geval van 1 ding afgaan. als je dat in dit geval doet geef je iets op wat gewoon nog goed is (de klant ridjt te weinig eigenlijk)

@primera p11
je hebt daar inderdaad een snuffelaar voor
maar tot op heden heb ik deze nog nooit gezien
dus het wordt zeer weinig gedaan

ontopic:
@ robby10030 (tweede post)
klopt, maar als je zelf zegt dat je koppaking kan reparen dan neem ik aan dat je toch aardig ervaring hebt op het gebied en zal je toch een monteur in je hebben.

maar meteen een vraag naar robby10030
kun je het ook doen met een koude motor, dat maakt voor hem een stuk makkelijker en veiliger

een lektest uitvoeren kan met koude of warme motor gebeuren,tja ik zie nergens staan dat hij zelf de koppakking kan repareren hij vraagt wat kom ik allemaal tegen dan heb ik niet echt het gevoel dat je zelf die koppakking kan repareren.

Een kleine aanvulling op het losdraaien van de koelvloeistof-vuldop.
Als de temp. lager is dan 100gr. is , gebeurt er niets.
Boven 100gr. stoomt alles er spontaan uit met het gevaar van verbrande lichaamsdelen.
Dus als de temp.meter ( indien aanwezig ) minder dan 100 aangeeft , voorzichtig met een doek losdraaien.
Gaat hij TOCH spuiten en stomen, onmiddellijk weer vastdraaien en wachten tot de temp. voldoende gezakt is.
DIT is mijns inziens de juiste manier.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

[quote=E.T.Wiersum]Een kleine aanvulling op het losdraaien van de koelvloeistof-vuldop.
Als de temp. lager is dan 100gr. is , gebeurt er niets.
Boven 100gr. stoomt alles er spontaan uit met het gevaar van verbrande lichaamsdelen.
Dus als de temp.meter ( indien aanwezig ) minder dan 100 aangeeft , voorzichtig met een doek losdraaien.
Gaat hij TOCH spuiten en stomen, onmiddellijk weer vastdraaien en wachten tot de temp. voldoende gezakt is.
DIT is mijns inziens de juiste manier.[/quote]
u bedoelt waarschijnlijk de DRUK
mvg willem2

kleijn 0

16 jaar

Ik neem aan dat mijn verhaal voor de meeste mensen wel duidelijk is , Willem.
Ik probeer het zo simpel mogelijk te houden.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

[quote=E.T.Wiersum]Ik neem aan dat mijn verhaal voor de meeste mensen wel duidelijk is , Willem.
Ik probeer het zo simpel mogelijk te houden.[/quote]
tuurlijk tjaart geintje
de goede manier is gewoon een druktest
mvg willem2

kleijn 0

16 jaar

"je hebt daar inderdaad een snuffelaar voor
maar tot op heden heb ik deze nog nooit gezien
dus het wordt zeer weinig gedaan

Kun je een gewone 4-gas uitlaatgastester voor gebruiken. Al vaker gedaan. Werkt uitstekend.
Maar koelwaterverlies hoeft niet alleen door een lekke koppakking te komen. Ook lekke waterpompen zijn aan de orde van de dag bij deze auto's. Niet altijd even makkelijk te zien. Soms moet je daarvoor de distri-deksel verwijderen.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

denk zelf ook aan waterpomp maar je moet ergens beginnen

kleijn 0

16 jaar

hallo,

ik heb besloten mijn vectra morgen naar de garage te doen, dit ivm het feit dat ik door mijn eigen zaak dom weg geen tijd kan vinden om er zelf mee aan de slag te gaan, en mijn vrouw wil toch graag gebruik kunnen maken van de auto voor werk en kinderen halen en brengen.... toch bedankt voor alle opties en adviesen, ik heb ze opgeslagen want ze komen vast mij of iemand anders in mijn omgeving eens van pas...

m.vr.gr WJ Oenema

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.