Ik heb de koelvloeistof van mijn Astra 1.6 vervangen. Ik heb het water afgetapt bij de radiator, maar niet alle water kwam eruit. Ik kon niet zo een lager gedeelte zien waar je kunt aftappen. Daarna heb ik de koelvloeistof in het reservoir bijgevult en de motor laten lopen met de dop open. Moet daarna koelsysteem op een of andere manier ontlucht worden?
Verder viel me op dat de ventilator pas aanslaat boven de 100C. Ik las ergens elders dat waarschijnlijk een weerstand defect kan zijn. De gemiddelde temperatuur is zo'n 95 graden. De auto zelf heb ik nog niet zolang.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het goed is ontlucht hij zichzelf.
Het klopt dat de ventilator boven de 100gr. aanslaat, namelijk 105gr.
Willem
bij de 1.6 modellen moet je wel ontluchten willem alleen bij de 1800 en de 2 lieter niet.
maar je kan hem ontluchten door het slangetje wat naar het gasklep huis loopt of het pionetje van je temp meter los te draaien.
gr tijne
19 jaar
Sorry, Martijn, ik heb nog nooit een 1.6 hoeven ontluchten.
En als het een c1.6nz hebt, zit slang op je gasklephuis niet als hoogste punt.
Maar ik heb mijn c1.6se ook nooit hoeven ontluchten.
Willem
hey willem,
ik heb het toevalling in mijn vraagbraak gelezen laatste toen ik mijn zuigerveeren heb vervangen sorry.
gr tijne
19 jaar
toch klopt die vraagbaak dan niet tijne....opelts hoef je niet te ontluchten..
oke dan weet ik dat maar moet eerlijk zegen dat ik het zelf wel altijd doe dan ben ik gelijk klaar.
maar dan is dit menings verschil de wereld uit dank je wel opeltje. en sorry willem.
gr tijn
19 jaar
tijne...sorry is niet nodig joh.....dit soort discusies houd iedereen lekker scherp....
Geeft niet tijne, ik heb gelukkig HEEL VEEL ervaring met de opel 8v blokken, en begin eindelijk wat van mijn x2.5xe 24v te snappen, das t voordeel als je alles zelf doet.
Willem
dat is waar opeltje en willem.
gr tijne
19 jaar
Ik heb vandaag mijn vraagbaak binnen gekregen. Daar staat in dat de 1.4 & 1.6 ontlucht moeten worden door de temperatuurmetersensor los te maken. de 1.8 n 2.0 modellen ontluchten vanzelf.
Ik had last van schommelende temperaturen (na het verversen van het koelwater) en liep gemiddeld hoger op dan normaal. Zelfs bij de 100 graden sloeg de koelvin niet meer aan.
Nu heb ik sensor losgemaakt zodat er wat koelwater uitkwam. Daarna heb ik een proefritje gemaakt en mijn eerste indruk is dat de temperatuur weer stabiel blijft, zo rond de 95 graden.
19 jaar
Komt wel ens vor inderdaad, ik heb wel ens en keer een 1.4 moeten ontuchten, vanwege temperatuur schommelen en hoog oplopen.
Willem
nou mario dat staat er bij mij nu ook in.
gr tijne
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar