Opel Corsa: Koelvloeistofverlies

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Mijn corsa liep stationair de laatste weken steeds slechter. Vervolgens kwam ik er gisteren achter dat het expansievat van mijn corsa bijna leeg was. Dus ik heb koelvloeistof bijgevuld. Ik kwam nergens een koelvloeistoflek tegen en er zit ook geen vocht in de olie (geen mayo onder kleppendeksel).

Daarna kwam ik er wel achter dat er in het centrale injectiehuis wat mayonaise-achtige substantie zat. Ook zat er wat losse koelvloeistof in het injectiehuis en in het zwarte "deksel" boven het injectiehuis. Ik heb nu dus alles schoongemaakt, maar vroeg me af waar de kans het grootst is dat er koelvloeistof lekt? Ik heb nog geen tijd gehad om een goede rit met de auto te maken en daarna te kijken of ik zelfs iets kon zien...

Alvast bedankt!

franshet

Geplaatst door franshet (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Waterpomp, 'n waterslang, radiateur of koppakking lek. Vraag is of je erg veel druk krijgt in het koelsysteem na 'n rit en of de motor wel op alle 4 cilinders aanpakt met de 1e keer starten 'smorgens?

Gr.

Michiel2506 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je hebt een lekke koppakking, de koelvloeistof komt bij de olie, en daar komt die 'mayonaise' vandaan.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Denk het ook wel Michiel, maar de sludge kan ook veroorzaakt worden doordat de motor niet regelmatig op bedrijfstemperatuur komt.........Vandaar ook mijn vraag of er druk op het systeem komt/blijft.

Gr.

kasperht (0), 17 jaar geleden

(NB Het gaat om de corsa van mijn broertje, kijk er hopelijk zelf dit weekend naar)

Petje, het is wel heel toevallig dat tegelijk sprake is van koelvloeistofverlies....dat maakt sludge iets minder aannemelijk. Auto wordt vooral voor stukken van ca. 20-30km gebruikt, dus niet heel kort. Ben dus bang voor koppakking...
Als er een lek is tussen een olie en waterkanaal in de koppakking, dan komt er toch verder geen druk op het systeem te staan, lijkt me. Morgen in elk geval een stuk rijden...

Wat ik wel raar vind is dat er naast de mayonaise gewoon losse koelvloeistof in het injectiehuis en erboven zit, terwijl er geen mayo onder kleppendeksel zit en ook de peilstok droog lijkt....kan er niet ergens in het injectiehuis iets lekken (wat dan weer de mayonaise niet verklaard)?

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Een lekke koppakking bij Corsa begint nagenoeg altijd tussen waterkanaal en cilinder, dus niet tussen water- en oliekanaal. Als de pakking lek is komt er druk op het koelsysteem en dat zorgt er voor dat bij stilstand het koelwater in de cilinder gedrukt wordt. En zo verdwijnt het koelwater.
Wat betreft je andere vraag over het injectiekanaal: dan zou er 'n inwendige lekkage moeten zijn in het inlaatspruitstuk. Nog nooit meegemaakt, maar.........de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
En met 20 km afstand ben je het condenswater niet kwijt. Eerst moet de motor nog warm worden: komt er alleen maar condens bij. Voordat deze echt op bedrijfstemperatuur is, ben je thuis..........

Gr.

kasperht (0), 17 jaar geleden

Nauw...we hebben ernaar gekeken, maar niks raars kunnen vinden:
-motortemp is normaal
-geen drukopbouw in koelsysteem
-injectiehuis e.o. blijven schoon na een stuk rijden

En auto draait beter, vooral stationair dan die in tijden heeft gedaan na de schoonmaakbeurt van injectiehuis, dus probleem is blijkbaar niet van heel recent, want de motor draaide al een hele tijd niet optimaal....

Dus...we laten het even zo en houden het verder in de gaten..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.