Opel Corsa: chiptunen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2XE

Heeft er iemand ervaring met chiptunen van een benzineauto.
De winst van dit type Corsa is 8pk en 10nm.
Op deze kleine auto is dit een aanzienlijke winst.
Er zijn natuurlijk aanwijsbare voordelen.

In brabant is een firma die voor € 95 de eeprom voorziet van nieuwe gegevens.
Elders € 299-399 of meer.
Ik begrijp niet waarom dit zo duur moet zijn.
Is dit dan inclusief rollenbank test?


gr popey

popey

Geplaatst door popey (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

36 Reacties

Santa (0), 17 jaar geleden

En als je spinazie eet wordt je ook ineens aanzienlijk sterker.....??

8 pk en 10 Nm......

Pfffffffff, WAT een toename.........

Knappe vent die dat op straat kan merken......

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

niet om lullig te doen hoor, begrijp me goed... maar ik vraag me af ? waar doe je het voor ? wat wil je bereiken ?... om koppel te verkrijgen hoef je het niet te doen. ik denk niet, dat wat jij krijgt het dat geld waard is.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Ook ik wil niet lullig doen, maar doe het toch maar ff wel, want dan is het ineens ff wat duidelijker.

Kennelijk is Paul wat diplomatieker ingesteld dan ik......

Santa (0), 17 jaar geleden

Ik denk dat je inderdaad wel een bezoekje aan een rollentestbank mag afleggen om zo'n verschrikkelijke vermogenstoename te kunnen meten.....
Zoek er eentje van het merk DYNOSTAR, die zijn behoorlijk accuraat....

Ruil de auto in en koop een 1.4 of een 1.6 of zwaarder.
Dan weet je zeker dat er wat meer onder de kap ligt.

Anders kun je beter de antenne inschuiven en je rechter buitenspiegel verwijderen......
Heb je iets minder luchtweerstand en iets meer vermogen en DAT kost je niks als je het zelf doet......

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Jongen kom nou, 8 PK bij een corsa die standaard 75pk heeft, dat is meer dan 13% vermogenswinst en je gaat naar 120nm, de 1.4 heeft er ook maar 90PK en 125nm trekkracht, bovendien is het een kleine lichte auto dus de pk's per ton winst is meer dan bij bijvoorbeeld een astra.

het zal geen racekanon worden maar ach wat verwacht je voor 95 euro.

Hans4040 (290) PRO, 17 jaar geleden

Daar gaan we weer...................

popey (0), 17 jaar geleden

Ik heb wel een schuitje losgemaakt.Wat een heftige reacties van.
pe3hmp is de slimste, de rest wil aleen maar scheuren op de nederlandse wegen.Daar hebben ze Koos Spee weer voor uitgevonden
13% winst en en koppeltoename van 10nm op op zo'n klein vermogen is heel wat.
Deze toename levert toch iets meer rijplezier op.
Dat redden die zware jongens niet voor dit bedrag.

popey

popey (0), 17 jaar geleden

Ik heb wel een schuitje losgemaakt.Wat een heftige reacties over een simpele vraag,een beetje agressief zelfs.
pe3hmp is de slimste, de rest wil alleen maar scheuren op de nederlandse wegen.Daar hebben ze Koos Spee weer voor uitgevonden
13% winst en en koppeltoename van 10nm op op zo'n klein vermogen is heel wat.
Deze toename levert toch iets meer rijplezier op.
Dat redden die zware en snelle jongens niet voor dit bedrag.

DE vraag is nog steeds NIET beantwoord


popey

stefan84 (0), 17 jaar geleden

nou popey

denk dat de heren hierboven uit ervaring spreken..

heb het zelf ook al diverse keren gedaan,en kwam toch weer uiteindelijk tot de conclusie dat die telkens weer NIKS opleverde!ofwel door een andere chip of aangepaste chip merk je waarschijnlijk helemaal niks..je gooit je geld letterlijk de goot in,en om de vraag even te beantwoorden die je stelde is simpel : als je veel geld weg wilt gooien neem dan die dure chipper van € 399,- als je een kleine beurs hebt neem je die van € 95,- of probeer ze beide..maar je kan mij dat geld ook wel overmaken..( bankrk nr volgt nog )

misschien na dat chippen denk je stil in je achterhoofd dat dit toch iets maakt,wat eigenlijk miniem of niks is..misschien zelfs nog wel een hoger brandstofverbruik en een 'onrustigere' motor..

ieder zijn eigen keus..maar je krijgt vroeg of laat telkens weer de deksel op je neus..auwiii

Stefan

popey (0), 17 jaar geleden

eehh bedankt,dit noemen ze nu een zinnig antwoord.
Hier kan ik wat mee.


popey

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Vroeger had mijn vriendin een oude corsa 1.2i (gewoon 8 klepper) waar ze ook chiptuning mee uitgevreten hadden, als je er normaal mee reed merkte je er niet zoveel van maar liet je hem hoge toeren draaien dan wilde hij prima van zijn plek, logischerwijs zuipt hij in de hoge toerentallen wel veel meer, helaas hadden die oude opels last van roest en hebben we hem toen vervangen voor een met minder roest na 210.000 km, wel veel plezier mee gehad en alleen bij 160.000km een kapotte koppakking gehad(schijnen ze ook alst van te hebben als hij niet getuned is).

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=popey]eehh bedankt,dit noemen ze nu een zinnig antwoord.
Hier kan ik wat mee. popey[/quote]
Het hangt er maar helemaal van af of jij bereid bent om de info (al dan niet cynische) die hierboven is verstrekt juist te interpreteren.

Een goed verstaander heeft slechts een half woord nodig.
Kennelijk heb jij er wat meer nodig maar dat geeft niet.

De strekking van alle reacties is eigenlijk gelijk:

wil je power, dan koop je power.

Je moet je echter afvragen wat haalbaar is tegen welke kosten.

Voorts heb ik nog een hele goeie tip:

voer PSYCHO-TUNING uit...!!

Dit werkt wonderbaarlijk goed en kost nagenoeg niks.

Hoe je dat doet? Heel simpel: monteer een uitlaat (of iets wat daar voor door moet gaan...) met een enorme puist herrie, plak de bovenste helft van de voorruit af met "race-folie" zodat je blik voor 50% vernauwd wordt, verwijder het frame van je stoel en schroef de stoel DIRECT op de bodem vast zodat je NET over het dashboard kunt heenkijken en blijf vooral HEEL LANG doortrekken en -rijden in de lagere versnellingen.

Dit geeft je het GELUID alsof je in een race-auto zit, geeft je het zicht op de weg alsof je in een hele grote auto zit met een lange motorkap en met het vooral lang doortrekken in de versnellingen krijg je ZELF de indruk dat ANDEREN denken dat je een sportieve (en dus hele goeie!!) chauffeur bent.....

Dit geheel zal je een ongelooflijk gevoel van wereldse "tuning" geven en je weinig kosten.....

ECHT, het werkt PERFECT!!!!!

Psycho-tuning, een wereldse vorm van "tuning", ook wel bekend onder de noemer "McDonalds-tuning".....

Santa (0), 17 jaar geleden

EN: vergeet je PETJE niet op te zetten en leer jezelf vooral aan om continue scheef naar rechts in je stoel te hangen en met je rechterhand de versnellingspook geen moment los te laten zodat je heel "COOL" je bolide met slechts je linkerhand aan het stuur over 's Heerens Weegen voortbeweegt.....

Santa (0), 17 jaar geleden

PSYCHO-tuning. For real believers ONLY!!!

Proudly presented to you by Santa Claus!!

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Je moet de mensen die aan psycho tuning doen niet verwarren met mensen die in een mc laren rijden want daar zit de stoel echt in het midden van de auto :-)

Maar alle gekheid op een stokje, ik krijg echt niet de indruk dat popey een bepaald soort gti rijder is maar gewoon iemand die voor weinig net iets meer uit zijn auto wil halen.

Santa (0), 17 jaar geleden

Hahaha Mark, dat is zo!
Maar zo iemand KOOPT dan ook gewoon power EN kan gewoon rechtop in zijn stoel zitten, hahahahaha!

Ik snap ook wel dat popeye iets meer wil voor zo min mogelijk maar kennelijk neemt hij dat alleen van JOU aan want hij vindt JOU uiteindelijk de slimste........

Maar laten we ff reeel blijven......

WIE zegt dat er HOEVEEL vermogen wordt gewonnen met een chippie?
En WAAR is dat genoemde vermogen dan gemeten?
Aan de wielen of aan de KRUKAS....????
En HOE??????

Nou is ouwe Santa niet een van de slimsten, maar gelukkig weet hij nog WEL waar zijn neef, Abraham, de mosterd haalt.....

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Tja of ik de slimste ben dat zul je mij niet horen zeggen, maar 13,3% vermogenswinst en iets meer koppel kan net dat beetje meer plezier geven (vooral als je naast eenzelfde soort wagen staat bij het stoplicht), ik ga er gemakshalve even van uit dat de beweringen van de chiptuner kloppen want ik heb in het verleden ook al eens 'super chiptuning stekkers' gezien voor diesels die in werkelijkheid enkel een lege behuizing waren met een draadje erin (dat was pas echt psychische tuning).

Je kunt natuurlijk zelf makkelijk controlleren of het nut heeft gehad door op een afgelegen stuk de tijd en eindsnelheid op te meten en het na de chiptuning weer te doen, maar een feit is dat fabrikanten hun wagens begrenzen zodat hij nooit het volle 100% van zijn vermogen kan halen(meestal ligt het op 80%), dit om te voorkomen dat een oud oma'tje de motor opblaast omdat ze niet in de gaten heeft dat er meer dan 3 versnellingen zijn ;-)

Wil je echt veel hader dan zul je een andere wagen moeten hebben, maar ook gsi's worden gechiptuned om er net iets meer vermogen uit te krijgen voor weinig geld.

Sportuitlaten, tja leuk voor de verkoper (of op het race circuit) maar voor het vermogen van je wagen heeft het vaak enkel maar nadelen omdat het enkel bij hoge toeren nut heeft, nog afgezien van het lawaai wat je krijgt en de controle op deze uitlaten steeds strenger wordt.

Hans4040 (290) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://img255.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img255.imageshack.us/img255/905/d...[/img][/url]

En nog een stukje uit Wikipedia:

Algemeen

De meeste motoren in moderne auto's worden door een computer (regelapparaat) aangestuurd. Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Bij chiptuning optimaliseert men de programma’s die aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) het motormanagement vormen. De chips in een ECU zijn geladen met software welke bij de aankoop is gemonteerd. Vaak zijn deze programma's geschreven ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende automotor. De ruimte biedt dus de mogelijkheid de automotor te chiptunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt. Sommige fabrikanten brengen zelfs verschillende vermogensvarianten van dezelfde motoren op de markt. Deze motoren worden softwarematig gemanipuleerd bij aankoop. Indien men de sterkere versie overweegt aan te schaffen bij de dealer, wordt er dus enkel simpelweg de sterkere softwarevariant geplaatst.

In België worden auto's zelfs gechiptuned in de omgekeerde richting omdat de wegenbelasting daar is bepaald op het motorvermogen. Sterke motoren worden bij aankoop softwarematig teruggeregeld om deze aantrekkelijker te maken voor de markt.

Met chiptuning stemt men die parameters opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht) en vermogen (topsnelheid). Bij atmosferische motoren is de winst een 6 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd. Bij een onveranderde rijstijl is een brandstofverbruikvermindering realiseerbaar omdat het rendement van de motor wordt verhoogd. De motor wordt levendiger en reageert sneller op gaspedaalbewegingen.

[bewerk] Chiptuning van het motormanagement

Als er een elektronische geregelde inspuiting en ontsteking aanwezig is, ook wel motormanagement genoemd, is chiptuning mogelijk. Het managementsysteem is de plaats waar alle informatie van de motor binnenkomt. De computer geeft aan de hand van de gemeten gegevens, de injectie en de turbo de opdrachten.

In de motor zitten op diverse plaatsen sensoren die informatie naar het management sturen. Door middel van chiptuning gaat men hier ingrijpen. De computer gebruikt het softwareprogramma dat de constructeur heeft ingevoerd om alles te sturen. Het programma bepaalt de hoeveelheid brandstof mag worden ingespoten en op welk tijdstip. Bij chiptuning gaat men die software beïnvloeden.

[bewerk] Tuning via een powerbox

Een andere mogelijkheid is de gegevens die de zenders naar het management sturen 'vervalsen'. Hier spreekt men van een powerbox die tussen de zenders en het management geplugd wordt. Deze powerbox stuurt 'foute' meetgegevens naar het management. Als de turbodruk in werkelijkheid 1,0 bedraagt, zal de computer gegevens ontvangen die zeggen dat de laaddruk op dat moment slechts 0,6 bar bedraagt. Op die manier zal de computer vanaf 1,4 bar laaddruk opdracht geven om de waste gate van de turbo te openen. Op Japanse auto's kan veelal enkel een powerbox toegepast worden, omdat deze werken met onuitwisselbare processors. Vandaag de dag zijn er chiptuning bedrijven, welke het Japanse motormanagement kunnen chiptunen.

mvg,
Hans.

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Een hele mooie uitgebreide uitleg Hans.

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=pe3hmp]ik ga er gemakshalve even van uit dat de beweringen van de chiptuner kloppen want ik heb in het verleden ook al eens 'super chiptuning stekkers' gezien voor diesels die in werkelijkheid enkel een lege behuizing waren met een draadje erin (dat was pas echt psychische tuning).

Je kunt natuurlijk zelf makkelijk controlleren of het nut heeft gehad door op een afgelegen stuk de tijd en eindsnelheid op te meten en het na de chiptuning weer te doen[/quote]
Nou, ik denk dat DAT dus hierboven al direct bedoeld werd.....

En de door jou aangeraden manier om te checken of er vermogenstoename heeft plaatsgevonden, is nogal subjectief.

Welke "sportieve" chauffeur geeft nou ruiterlijk toe geld te hebben uitgegeven voor een doosje met gebakken lucht....??

Vermogen meet je op een vermogensbank.
Basta.

Klinkt hard, is ook hard. Net als de cijfers die zo'n vermogensbank laten zien......

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Een vermogensbank is leuk, maar kost ook weer geld, en hij hoeft het niet aan anderen toe te geven of hij geld voor niks heeft uitgegeven hij mag het ook stilletjes voor zichzelf houden, in iedergeval heb je dan een manier om te testen voor jezelf of er daadwerkelijk vermogenswinst is.

Mark

Santa (0), 17 jaar geleden

Ja, zo kun je jezelf altijd gelijk geven en heb je nooit last van het gevoel een kat....uuuhhh, CHIPJE in de zak te hebben gekocht....

Tja, 5 pk meer door een K en N luchtfilter, 8 pk meer door een Sebring universele einddemper, 4 pk meer door een Bonrath luchtbuisje......
Dat tikt op papier idd hard aan......

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=popey]Ik heb wel een schuitje losgemaakt.Wat een heftige reacties van.
pe3hmp is de slimste, de rest wil aleen maar scheuren op de nederlandse wegen.Daar hebben ze Koos Spee weer voor uitgevonden
13% winst en en koppeltoename van 10nm op op zo'n klein vermogen is heel wat.
Deze toename levert toch iets meer rijplezier op.
Dat redden die zware jongens niet voor dit bedrag.

popey[/quote]
wie uiteindelijk de slimste is moet nog blijken, slachtoffer worden van een eigen denkwijze is het beroerste wat je kan overkomen. een benzinemotor kietelen is allemaal leuk maar om slechts dat kleine beetje vermogen te kunnen aanspreken en willen vinden zul je in een hoger toerental moeten kruipen wil je er uberhaupt iets van vernemen...... met alleen die 95,- ben je er niet, wat te denken van een hoger brandstofverbruik...... noem het maar rijden met plezier ?? ik rij liever naar de chinees dan naar de pomp.......

''koop wat klaar is, eet wat gaar is''

paul,

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Tja hoger brandstof verbruik, dat heb je ook als je een snellere auto koopt met een zwaardere motor erin.

Santa (0), 17 jaar geleden

DAT is nou NIET altijd waar!

Een lichtere motor in een auto moet harder werken dat een wat zwaardere motor in diezelfde auto.
Daardoor is het heel goed mogelijk dat het verbruik nagenoeg gelijk blijft.
Een en ander hangt natuurlijk af van de stand van de rechter voet.....

Hans4040 (290) PRO, 17 jaar geleden

Klopt helemaal.
Neem bijvoorbeeld een Astra 1.4 met een gecombineerd verbruik van 7.7ltr/100 Km
tegen een 1.6 met een gecombineerd verbruik van 6.4ltr/100Km.
Die "zwaardere" motor is zuiniger omdat hij niet zo hard hoeft te werken.

mvg,
Hans.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

ik durf zelf te beweren dat
stel auto is gelijk
vermogen met zwaardere motor is plus 20%
als we dan meer presteren door het hogere koppel en vermogenzal deze motoer nog altijd 20% onder zijn max blijven bij hogere prestaties
dan hebben wij dus ook minder ver bruik doordat er niet op max gereden wordt

het nadeel voor de gebruiker is echter dat ook die extr plus 20% gebruikt moet woreden om te laten zien dat er niet alleen meer pk en koppel zijn ,maar dat we ook snellere(slijtage aan de) banden hebben
en dat wij degemeente helpen om de asfalt laag op dikte te houden

Santa (0), 17 jaar geleden

Heren, hartelijk dank voor uw mentale ondersteuning.
Het was een hart onder de riem en ik had het zelf NIET duidelijker kunnen schrijven..!!

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

sant heb ik t nou weer gedaan

of waren t toch die andere
mvgjerry

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Je kunt niet zo maar stellen dat een zwaardere motor zuiniger is, het een en ander heeft ook te maken met wat voor type motor erin ligt, of het 8 of 16 kleppen heeft enz enz.

Meer vermogen wil gewoon zeggen dat je er toch gebruik van maakt en hij meer gaat zuipen, vooral bij het stoplicht lijkt die rechter voet ineens een heel stuk zwaarder te worden ;-)

Hans4040 (290) PRO, 17 jaar geleden

enz. enz. enz.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

we moeten een standaard topic schrijven over dit onderwerp en vast zetten
als iemand dit ondrwerp aangeeft automatic doorkoppelen.
mvg jerry

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

puristen gaan zelfs zover dat ze hun reserve wiel vervangen voor zo'n spuitbusje, hun motorkap vervangen door een kunststof exemplaar enz ivm gewichtsbesparing.

Maar we dwalen een beetje af van de vraag die de OP heeft gesteld, ik had er in iedergeval goede ervaringen mee, maar de vorige eigenaar had het gedaan, of ik het zelf zou doen, misschien wel als het een auto was waar ik dagelijks veel km in reed

stefan84 (0), 17 jaar geleden

popey..

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

puristen gaan zelfs zover dat ze hun reserve wiel vervangen voor zo'n spuitbusje, hun motorkap vervangen door een kunststof exemplaar enz ivm gewichtsbesparing

quote

daarom zei ik, koop wat klaar is ,eet wat gaar is.

paul,

moderator (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=pe3hmp]Maar we dwalen een beetje af van de vraag die de OP heeft gesteld,[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.