auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Koelvloestof tempmeter lager kachel wel heet.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 8v

Goedendag ,

Vraagje over koelwatertemperatuur.
Deze astra komt bij een eerste start goed op temperatuur loopt op tot 90 en valt daarna terug naar 85.
Zover niets aan de hand kachel wordt ook goed heet.
Als je echter de snelweg op gaat zakt de meter naar ongeveer 3 milimeter boven het blauwe vlak.
Kachel blijft wel heet.
Draai ik de kachel dicht dan gaat de temp weer omhoog naar de 85.
Op zich allemaal wel aardig verklaarbaar.
Moet ik hier iets aan doen of volstaat een plaatje karton ?
Als het namelijk een graad of 5 boven nul is dan doet dit probleem zich niet voor.
Of mischien een defecte sensor ??
Kachel blijft namelijk onder alle omstandigheden wel goed heet.

Geplaatst door

S400 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

thermosstaat slecht

Kachel blijft heet, motor wordt wordt niet (te) heet...wat is het probleem?

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Zet er maar een nieuwe thermosstaat in en je zal zien dat de kachel nog heter wordt.

Het probleem is de motor komt niet op bedrijfstemperatuur en zal dus meer brandstof verbruiken.

Maar ja, hij zit achter de distributie, die zal dan even los moeten....

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Zo dacht ik er eigenlijk ook over Hans4040.
Ik zie trouwens dat je verekte dicht in de buurt woont ik woon in Frentsjer.
Heb je de schaatsen al uit het vet voor een eventuele elfstendentocht....???
Maar goed een plaatje karton heeft uitkomst geboden radiateur voor 30% afgedekt blijft nu prima rond de 90 graden.
Komt en blijft nu dus wel op bedrijfstemperatuur zo slecht is de thermostaat kennelijk nog niet.
Anders zou hij al helemaal niet op bedrijfstemperatuur komen lijkt mij.
Wijkt misschien een beetje af.
Ik ga deze voorlopig in ieder geval niet vervangen.(tenzij de motor te heet wordt natuurlijk)
Een hoop gedoe om een thermostaat te vervangen achter de distributie.(wat een concept trouwens)
Temeer omdat als het weer een paar graden warmer wordt het probleem weer weg is.
O ja berendonck wat betreft die kachel ik mij niet voorstellen dat die nog heter kan hij is echt loeier heet die kachel.
Voorlopig gaat hij goed zo.
Bedankt voor jullie input.
En nee ik vergeet het plaatje niet als het weer warmer wordt ................denk ik ;-)

S400 0

14 jaar

Ik heb met mijn eigen astra exact het zelfde gehad, en idd de thermosstaat vervangen en alles als nieuw.

En de kachel van een opel is idd erg goed.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

LPG verdamper neemt ook veel warmte af, zeker nu met dit weer.
Als de kachel het goed doet, lijkt mij dat er een probleem is.

popey

popey 0

14 jaar

[quote=berendonck]Ik heb met mijn eigen astra exact het zelfde gehad, en idd de thermosstaat vervangen en alles als nieuw.

En de kachel van een opel is idd erg goed.

Gr. Harry[/quote]
En heb jij de distributie helemaal losgehad of is er een tussenweg laten we zeggen alleen het nokkenastandwiel los.
Riem vastzeten met paar flinke tiewraps???
Is dat te doen???

S400 0

14 jaar

gooi er meteen een nieuw riempje op, kost niks en stelt niks voor en alles zal er toch af moeten, die spanrol zul je toch weer op moeten spannen die gaat helemaal los als je de riem erafpakt,en ook meteen een nieuwe waterpomp heb je meteen alles goed gedaan en kun je er weer een tijd tegenaan, en echtwaar stelt niks voor

Juist, alles nieuw.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Nou dat heb ik dus niet gedaan alles zit er nog maar 15.000 km op dat vind ik wat teveel van het goede.
Geld over de balk gooien doe ik liever aan andere zaken.
Maar goed de thermostaat is inmiddels vervangen.
Motorsteun los en multieriem verwijderen ,Distributie niet los gehad alleen nokkenas tandwiel en riem vastgetieript dit systeem werkt prima.
Daarna nokkenas tandwiel verwijderen en even ophangen.
Voor de zekerheid uiteraard wel even merktekens gezet om te chekken of de boel inderdaad niet verspringt.
Maar dat is nagenoeg onmogelijk.
Dit systeem werkt goed en scheelt een hoop werk.
De kachel kan inderdaad nog een stuk heter worden heb ik nu gemerkt en temp staat constant op 92 graden(stadverkeer 94-95) dus het probleem is opgelost.
Laat de winter nu maar echt komen.
Plaatje karton ligt inmiddels bij het oud papier ;-)

S400 0

14 jaar

Bedankt voor de feedback.

moderator 0
badge

14 jaar

Zonder feedback zou het forum geen lang leven beschoren zijn en aangezien er heel wat kennis op staat inmiddels moeten we dat zo zien te houden.
Dus graag gedaan

S400 0

14 jaar

Helemaal juist...als iedereen daar nou eens aan denkt...

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Inderdaad ik kom regelmatig veel belovende bijna oplossingen tegen die dan helaas geen ontknoping kennen.
En dat is erg jammer dan ben je er bijna en dan...................grrrrr
Maar oke dat is even off topic...

S400 0

14 jaar

O.K. als net alles er nieuw opzit dan is dit wel de oplossing.

Nu zit je zeker met enkel je zwembroekje aan in de wagen....

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Hahaha.... inderdaad de kachel kan maar voor maximaal de helft open anders staat het zweet je op de rug.
Deze kachels werken echt heel goed in tegenstelling tot de meeste moderne ecc die nogal lauwtjes zijn in mijn opinie.

S400 0

14 jaar

heb je je nokkenasbout goed vast zitten?? anders krijg je nog warmer denk ik zo.

Tja wat is goed vast he.
Ik krijg hem niet vaster in ieder geval
Deze zat trouwens ook niet muurvast hoor.
Wel goed vast maar niet muurvast ik kon deze tegen de compresie in losdraaien.
Ik heb hem ook zo weer vastgedraaid en naar mijn idee zit hij behoorlijk vast.
Dus ja wat is goed vast ???wat is het in Nm zou ik dan beter kunnen vragen natuurlijk.
Als je nog tips hebt of als je zoiets hebt van misschien niet vast genoeg hoor ik het graag .
Er is makkelijk bij te komen dus een kleine moeite om bijvoorbeeld even wat locktite erop te doen.???
Zegt u het maar ik wil geen problemen met een losgelopen nokkenasbout anders wordt het inderdaad zweten geblazen.
gezien de fijne draad lijkt het mij niet dat deze snel loskomt maar misschien zijn uw ervaringen anders ???

S400 0

14 jaar

vastzetten met 45nm

Zal niet veel schelen denk ik maar ik ga er morgen even met de moment sleutel bij langs voor alle zekerheid.
Het kan al snel 5- 10 Nm schelen op gevoel.
Achteraf stom dat ik dat niet direct gedaan heb.
Maar ja gelukkig is het 10 minuten werk,
Drupje locktite nog doen of niet nodig??
In ieder geval bedankt voor de opmerkzaamheid.
Ik ben benieuwd hoe vast ik hem op het gevoel heb staan.
Morgen laat ik het even weten.

S400 0

14 jaar

Bout zat goed vast .
maar beter extra gecontroleerd dan achteraf huilen.

S400 0

14 jaar

ik dacht dat dit probleem op 6 december opgelost was...het gaat nu op een dagboek lijken

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Ach ja overdrijven is ook een vak ;-)

S400 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.