close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: koelwater probleem

Bouwjaar: 1999

Geachte heren,

Bij normaal solo gebruik van mijn omega (2.5 l 6 cylinder 170 pk) geeft de temperatuurmeter normaal aan ( 90 graden)
Het is een automaat.
Met mijn kipcaravan er achter op een langzame helling ( 5 a 6 graden) komt de meter soms in het rode vak en moet ik dus wachten tot hij weer normaal staat .Dit gaat echter wel snel.

De radiateur is schoon gemaakt en er is een nieuwe waterpomp geplaatst.In het rode vak komt hij niet meer maar het scheelt erg weinig.Wat kan ik nog doen om op mijn reis naar Spanje geen problemen te hebben.

Bij voorbaat mijn dank voor eventuele suggesties.

Geplaatst door

leeu 7212 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien een koudere thermosstaat monteren.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Automaat of handgeschakeld?

roykejanssen 0

19 jaar

zit er ecc op ? Als dat zo is moet je even controleren of alle koelvinnen meedraaien. heb zelf ook dit probleem gehad met m'n 2.5 v6. slecht contaktje

opeljohan 0

19 jaar

Hoi,

We hebben een omega mv6 automaat uit 1996 (x3.0xe)
Deze moet een kipje 42T trekken en loopt daarbij ook warm.

toen we de 1e keer de versnellingsbak olielekkage gemaakt hebben (alle pakkingen en keerringen in de bak) ging deze olie er na de 2e vakantie weer uit; bij de automaten revisie werd toen alleen garantie op de automaatrevisie gegeven als er een extra oliekoeler (tussen airco en radiateur) werd geplaatst.
Zo gedaan en sindsdien loopt ie iets minder heet (maar bak blijft heel).
Nu de koppakinggen zijn vervangen (pakking was vergaan aan de buitenkant achter, waardoor water lekkage naar buiten; cilinders zaten nog goed dicht) en daarbij een nieuwe thermostaat is geplaatst, is die temperatuur weer wat (2C) hoger, maar oplopen naar 100C is geen probleem; op de oude thermostaat staat, dat ie volledig open is bij 107C. (dus dat stelde mij weer wat gerust).

De nieuwe thermostaat heeft een waslaag die naarmate die in de thermostaat verslijt eerder open is. hierdoor is een oude thermostaat meestal wat lager in temperatuur (als ie nog verder goed werkt althans).

Verder hebben we de contacten op de thermische schakelaar (op de radiateur) door verboden met een schakelaar die je vanuit binnen bedient; als je even speelt merk je dat je 2 contacten verbindend de airco ventilatoren in de hoge toerentalstand, en de radiatorfan tegelijk kunt aanschakelen.

Nu kun je dus de ecc op eco zetten (airco pomp draait dan niet mee), en tocht alle ventilatoren laten draaien, zonder dat de temperatuur te hoog is.
Zo kun je voordat je ind e stad of in een file rijdt of een helling ziet aankomen, vooraf al koelen, zodat de temperatuur niet zo langduring te hoog is.

groeten Hans




joepie 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.