Koltec Necam LPG installatie schakelt terug naar benzine bij een konstant toerental van 2000 rpm over de periode van een halve minuut.
Deze bijdrage heb ik bij professionals geplaatst bij het probleem van Roadwarrior95 en is daarom ook verwijderd (neem ik aan). Ik sta namelijk geregistreerd als particulier
Ik ben benieuwd naar de oplossing ik worstel nu ook al ongeveer 2 maanden met hetzelfde probleem.
en heb ook de temperatuursensor van de Koltec/Necam vervangen/verplaatst nieuwe slang aangezet, verdeler uitgewisseld, ERG afgedopt, flens gevlakt en opnieuw gemonteerd toen afdoppen niets aan het probleem wijzigde. Ook de drukwaarden heb ik gecheckd helemaal OK.
Ook de verdeler heb in zijn geheel uitgewisseld met één die gegarandeerd goed is(Komt uit mijn Astra G die prima op gas loopt)
Eigenlijk doet de x1.8xe het al vanaf de keuring aan het begin van het jaar, toen kwam hij niet door de 4 gassen meting, omdat de Astra F niet op een verhoogd tt van hoger dan 3000 rpm op gas bleef lopen, de keurmeester heeft toen uiteindelijk gemeten bij een verhoogd tt onder de 3000 rpm. Sinds 2 maanden is dit tt verschoven naar 2000 rpm en kan mijn echtgenote niet harder dan 70 kmh rijden, als zij op gas wil rijden op benzine geen enkel probleem.
Ik ben nu de elektrische installatie aan het nalopen a.d.h. een Koltec schema wat ik van Kees V heb. Ik kan alleen de relaisen die daar opstaan niet vinden en ik weet vrijwel zeker dat het dfco relais ontbreekt maar dat is elektrish geen probleem als de witgele draad maar niet aan de massa ligt en wel als geschakelde massa voor de DFCO klep is aangesloten.
Als de Lambdasonde niet goed is wordt dat als storing in de ECU opgeslagen en gaat het lampje in de schakelaar branden storingscode 13.(1 x knipperen en 3x knpprn).
Welnu Roadwarrior95, ik hoop echt dat die zuurstofsensor de rotte kies is en het probleem uit de wereld is, misschien staat in dit hele verhaal nog iets wat je ook wilde proberen. Laat je vooral niet tegenhouden, misschien werkt het voor jou wel. De ECU schakelt maar om 2 redenen om/terug naar benzine en dat is een te lage temperatuur bij de temperatuursensor(kan ook door lucht in het systeem en geen doorstroming van koelvloeistof) en ten tweede een te arm mengsel (een lege tank) maar ook verkeerde waarden gemeten bij de lambdasonde(teveel O2? Sonde defect maar niet zo dat het een storing vastlegt)
Ik laat nog wel weten als ik de definitieve oplossing vóór jou gevonden heb.
Succes
Tot zover het antwoord.
nu nog de blijvende vraag:
Waar moet ik de relaisen zoeken die de signalen naar de OBD(benzine computer) uitschakelen en het hoofd relais? Ze zitten niet onder de motorkap, noch in de buurt van de ECU (LPG computer)
Het gaat dus om een Astra F van '97
alle tips zijn welkom.
Ton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Update:
3 van de 5 relais gevonden waaronder ook het hoofdrelais, veel inelkaar gedraaide draden gevonden een paar netjes gesoldeerd en heel veel isolatieband. Ook een totaal overbodig relais gevonden.
maar misschien wel de meest belangrijke, is weggelaten en anders aangesloten, met een paar weerstanden ertussen, de Lambda sonde. Gelukkig kan ik nog op benzine rijden.
60 days to go, till apk
Tips zijn nog steeds welkom
Ton
komt ie goed op temperatuur??
ie ie al uitgelezen??
willem
Is al uitgelezen, niets vastgelegd,wordt ook goed warm. Coolant sensor dichter naar de verdamper verplaatst sensor vervangen. Ben nu met de het elektrisch bezig. Dat met die weerstanden is waarschijnlijk niet goed. Ik moet eerst nog meten, maar ik heb het weer niet mee. Die weerstanden zijn voor een Lambda sensor, van 0-5 v aan te passen op een 0-1 V EGI Wat ik gemeten heb, was daar ver onder mèt de weerstanden. Geen goede meting want de motor (Lambda) was niet op temperatuur. ook de weerstand tussen het tt signaal meettte een andere waarde dan er op staat, ook opnieuw meten, ijs en weder dienende
Wordt vervolgd
14 jaar
Ton,
Waarschijnlijk loopt er niet genoeg koelvloeistof door je verdamper waardoor deze te veel afkoelt als je op gas rijd.
De verdamper moet in normaal bedrijf een temperatuur hebben van minimaal 60°C om er zeker van te zijn dat het systeem niet naar benzine terug schakelt.
Bij oudere Opels en Daewoo is dit vaak een probleem en is op te lossen door de koelslangen aan te passen zodat de doorstroming van koelvloeistof beter gewaarborgd is.
Verdampere.nl
Kees
14 jaar
Ton is dit typisch een koud weer probleem ??? Zet de gasklok met de kachel in serie ,paralel dan stroomt het water waar de weerstand het laagst is . Je kunt ook als proef de slang van de kachel afknijpen . Probeer iets ! Groeten.
Hallo Kees,
Ik heb al direct met jou geë-maild over dit probleem en neem van een cv monteur maar aan dat er niets meer met de doorstroming aan de hand is de verdamper wordt even heet als het koelwater.
en zoals ik al schreef hier heb ik alles al aangedaan om dit te waarborgen.
Ik heb inmiddels de weerstanden die tussen Lambda gebakken waren verwijderd en de verbinding verbroken voor meet doeleinden. En zie opeens blijft het barrel wel op gas lopen alleen gaat het storingslampje op benzine niet meer uit (logisch) en lampje in de gas schakelaar blijft na het overschakelen constant branden.Ik weet zeker als ik het gas uitlees dat deze de sonde aanwijst. Lambda gemeten en die geeft veel te weinig, eruit geschroefd en met de gasbrander, zelfde resultaat.
Ik ben nu verder met de elektrische aansluitingen bezig en als oud elektricien moet ik bekennen, dat de installateur ook daar een zooitje van gemaakt heeft. Een wonder dat het nog zolang "goed gefunctioneerd heeft.
Ik hoop dat ik het spul weer goed inelkaar krijg want ik ben nu aan de obd- stekker aan het mieren om daar de correcte aansluitingen te maken,
Daar heb de ellende bij ontdekt.
Bedankt maar weer voor het meedenken en
Oh ja, de auto doet het op dit moment dus helemaal niet meer omdat ik de elektronica op orde aan het brengen ben.
Wordt vervolgd
14 jaar
Alles weer netjes gesoldeerd, bijna alles de verbinding naar de gaskleppositiesensor overgeslagen. Dat komt na de keuring wel weer, aan de egi zit deze goed.
Lambda vervangen voor één van de sloop. De weerstanden, wat een spanningsdeler blijkt te zijn, (leg ik zo uit)
er weer tussen gezet. e.e.a. gemeten en het functioneerd weer als bij de vorige APK. Dat wil zeggen boven de 3000 rpm, voor meer dan een halve minuut, krijgt de egi een te zwak signaal van de Lambda(te arm) en gaat ie over naar benzine. Dit komt door de genoemde spannings deler.
Omdat de ecu met een andere spanning werkt dan de egi, moet dat omlaag gebracht worden. Dit doet men met een spanningsdeler, wat niets meer is dan 2 weerstanden, die in dezelfde verhouding moeten zijn als de verschillende spanningen -1.(ff googelen) In dit geval werkt de ecu tussen 0-5V en de egi tussen 0-1V. Als de afgegeven spanning laag wordt onder 0,45v is het signaal wat doorgegeven wordt in dit geval 1/5=0,09V, wat voor de gasautomaat(egi) betekent dat er te veel zuurstof in het mengsel zit en de motor te arm loopt, hierdoor schakelt de egi terug naar benzine.
Voor zover is het probleem opgelost, ik hoop dat de auto ook door de 4 gassentest komt.
Als dat niet het geval is, heb ik een lambdasonde nodig, die ik aan kan sluiten op het 0-1v circuit. Ik moet toch nog een nieuwe kopen
Maar dat zien we na de keuring dan wel weer.
Iedereen nogmaals bedankt voor de input
13 jaar
Glansrijk door de viergassentest, werd hij toch in de eerste instantie op een overbodige schakelaar van de elektrische koplamp verstelling, die verder niet aanwezig is, afgekeurd.
De oorzaak is dus toch een defecte Lambdasonde geweest iedereen bedankt voor het meedenken maar in het bijzonder Kees VG392
Tot een volgende keer.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar