Hallo,
Ik heb het volgende probleem: Motor gaat boven 3500 ernstig inhouden en toerental valt terug naar 2000. Bij gas los gaat alles weer goed. OP de snelweg bij 120 in 5de versnelling gaat het goed, maar effe terugschakelen naar 4 is er niet meer bij. Teveel toeren.
Brandstoffilter is vervangen, geen effect.
Foutcodes uitgelezen: (ik heb de nrs. niet bij de hand, maar het waren er 4, zal morgen even de nrs. opzoeken).
- toerentalsignaal onjuist
- geen toerentalsignaal
- signaal startblokkkering onjuist
- geen signaal startblokkering
Volgens garage betekent dit vervanging van krukassensor of nokkenassensenor. Maar bij krukassensor zou ik volgens hen startproblemen moeten hebben en die heb ik NIET.
Waar kan ik het best beginnen? En als ik de nokkenassensor moet vervangen, maar zit die?
gr.
Martijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nokkenassensor:
Deze zit vooraan de motor rechts van de gasklep op het kleppendeksel.
foto voor uitleg: (foto van een vectra V6 / maar bij een omega V6 zit hij daar ook.
[img]http://i194.photobucket.com/albums/z228/...[/img]
Willem
OK, Willem, bedankt voor de foto. Ik ga morgen even kijken of ik hem vind.
Als jij het probleem leest, vind jij dan ook dat ik moet beginnen met het vervangen van de nokkenassensor?
Martijn
16 jaar
Ik heb de nokkenassensor gevonden. Er zit een aangegoten draad van ongeveer 10 cm aan. Die eindigt in een stekker. Toen ik die lostrok en weer vastmaakte, was het over. Ik heb hem schoongemaakt, maar na een tijdje rijden was het probleem er weer. Kan ik die sensor op de één of andere manier doormeten? Of kan het een slechte stekkerverbinding zijn?
gr.
Martijn
16 jaar
Nog een aanvulling. Als ik bij bedrijfswarme stationair draaiende motor de dop van het expansievat draai, duurt het 10 seconden en dan borrelt de kvs over de rand. Is dat normaal? Ik moet de laatste tijd om de 1500 km een liter kvs bijvullen. Koelsysteem afpersen leverde niets bijzonders op.
gr.
Martijn
16 jaar
krukassensor vervangen,doe het nu maar, heb het pas namelijk ook aan de hand gehad.boven de 3000 toeren lampje branden en inhouden.
inderdaad krukassensor....en als hij deze fout zien neemt hij een vervangende waarde over van de nokkenas sensoren...
OK, dan ga ik die sensor maar eens vervangen. Enne, dat kvs-verhaal, duidt dat op een koppakking die eruit gaat?
gr.
Martijn
16 jaar
zou kunnen,...maar het kan ook zijn dat bv de koelfans te laat inslaan oid....
Hallo, ik heb de krukassensor vervangen. Het probleem is opgelost. Hij trekt weer lekker door en hij houdt niet meer in. Bedankt voor jullie hulp, Willem, Alfons en Opeltje!!
gr.
Martijn
16 jaar
Mooi dat het opgelost is.
Kleine Edit: bij mij met een soortgelijk iets de krukassensor vervangen.
Hielp echter 2 maanden, daarna oude krukassensor weer terug geplaatst (nieuwe bleek toen stuk en oude in orde)
nokkenassensor gewissels en probleem was over
Uitlezen gaf ie wel aan dat de krukassensor stuk was, dit was dus niet zo.
Altijd wel apart die storingen.
Willem
O, goed dat je het zegt. Mijn oude sensor hangt er namelijk nog los naast. De kabel zit helemaal klem tussen de olieleidingen. Ik kon hem niet verwijderen. Ik was van plan de kabel door te knippen en hem dan weg te trekken. Maar na jouw verhaal laat ik hem nog maar even hangen. Als het dan terug komt, vervang ik eerst de nokkenassensor en als hij het dan nog niet goed doet, plaats ik de oude krukassensor weer terug...
gr.
Martijn
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar