close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Koppeling

Bouwjaar: 1997

Ik ben bang dat ik een lekkende koppeling cilinder heb. Vooral als de auto stil heeft gestaan dan moet ik mijn koppelingspedaal echt helemaal intrappen anders krijg ik hem niet eens in de versnelling.
De hoofdcilinder is helemaal droog dus ik denk dat de cilinder in de bak lekt. Kan iemand mij vertellen hoe ik die moet vervangen? Moet de versnellingsbak er dan af of kan die cilinder er zo uit? Het gaat om een opel vectra B uit 97 met een 1.8 benzine motor, handgeschakeld. Alvast bedankt.

Geplaatst door

Jerommeke5399 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zitten inderdaad cups in...en ze gaan vaker stuk...als de cupjes vervuild zijn door slechte remolie lekken ze inwendig...overigens moet je de koppeling ontluchten van onder naar boven...(dus van bak naar pompje.....) anders is de kans dat de nieuwe koppelings cilinder wederom direct defect is...

met ontluchten van dit systeem is drama bij opel helaas..

Opeltje 0
badge

19 jaar

Je kan zien of hij lekt, als aan de verbinding tussen de motor en bak druppels (rem)olie hangen, dan is de cilinder lek.

De bak moet er uit om de cilinder te vervangen.

En om de bak eruit te halen moet het subframe onder de auto weg.

Behoorlijke klus.

p.s. als de koppeliong niet vrij wil komen, pomp dan eens een paar keer op het koppelings pedaal, komt hij dan wel goed vrij??

p.s.(2) vervang als de cilinder vervangen moet worden gelijk de gehele koppeling en drukgroep, dan heb je dat mar gehad.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

mijn god, de hele bak eronder uit? Wie bij Opel heeft dat bedacht????? Daar maak je geen vrienden mee.

roykejanssen 0

19 jaar

als er geen koppelingsolie onder de wagen uitlekt, is vermoedelijk het hulpcilindertje aan het pedaal defect

Opeltje 0
badge

19 jaar

zou je em niet eens kunnen proberen te ontluchten???

Pietje9095 0

19 jaar

Ik heb dus een lekke cilinder gehad.

Daarbij kreeg ik de lucht er met geen mogelijk heid helemaal uit.

Maar dat was na een paar dagen wel goed.

Ik wil hiermee zeggen dat het systeem zichzelf ook een beetje ontlucht.

Pompen met het koppelingspedaal wil ook wel helpen.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Willem, pompen helpt wel iets inderdaad. Ook wanneer de auto (en olie dus) warm is is het wat beter. Maar de volgende morgen is het weer zo slecht dat ik hem bijna niet in de versnelling krijg. Ik zie nu (nog) geen olie tussen de bak en de motor. Misschien blijft die olie ergens zitten?

Jerommeke5399 0

19 jaar

Opeltje, ik hoop natuurlijk dat het inderdaad de cilinder bij het pedaal is. dan hoeft de bak er niet onder uit. Kan die cilinder kapot zijn zonder dat ie dan olie lekt? Zit er dan een soort cups in net als bij een remcilinder?

Jerommeke5399 0

19 jaar

alle respect Jeroen, maar hoe kom je bij 'professionals' als je dat niet weet?

Alex218 0
badge

19 jaar

Hey Alex. Goeie vraag, ik heb geen idee.

Maareh, wat denk je van mijn koppeling?

Jerommeke5399 0

19 jaar

Daar was ik ook achter gekomen inderdaad.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

systeem werkt net als het remsysteem met cupjes. Hiervoor hebben de mensen al beschreven wat er gebeuren kan als dat stuk gaat.

Volgorde van handelen; eerst ontluchten, dan vervangen. De opelisten hier weten wel of de bovenste of de onderste stuk is. En inderdaad erg balen als de hulpcylinder IN de bak zit.. kan je wel meteen kijken hoe je koppeling er aantoe is.

Prijs je alsnog gelukkig ondanks dat; ik heb zelf een Clio 1.8 16V en daar kan je dus echt NERGENS bij. Zo weinig ruimte dat je de bak alleen maar opzij schuiven kan om de koppeling te vervangen. en dan heb ik het nog niet over de distri- en multiriemen...........

Good luck

Alex218 0
badge

19 jaar

Bedankt Alex. Ik ga inderdaad eerst ontluchten, maar zoals opeltje al beschreef is ook dat een drama. En of nu de bovenste of de onderste kapot is daar ben ik nog niet helemaal achter. Maar uitgaande van het verhaal van opeltje ga ik (hoop ik) van de bovenste uit.

Jerommeke5399 0

19 jaar

je kunt erachter komen door met een grip tang van boven naar beneden de slangen een voor een dicht te knijpen en rustig met je voet op je pendaal te zetten met weinig druk.
zakt je pendaal weet je gelijk waar het lek zit.
tussen ieder segment zit een slang verbinding dus kun je er makkelijk uitkomen. controleer ook even de aansluiting van de laatste slang naar het druklager dat is een kwalijk punt bij opel.

bulletjes 0

19 jaar

Ik heb een soort gelijk probleem gehad met mijn opel omega. Wilde niet ontkoppelen. Allereerst heb ik de cylinder van het pedaal vervangen. dit ging een half jaar goed en toen ging de cylinder die in de versnellingsbak zat ook kapot. Daarna was alles weer perfect.

p.verhaal 0

19 jaar

Bedankt voor jullie reacties. Het ontluchten lukt mij niet zelf dus daar moet ik eerst hulp voor inroepen.

Jerommeke5399 0

19 jaar

Probleem verholpen. De hoofdkoppelingcilinder was defect.

Jerommeke5399 0

19 jaar

super!! Kom je relatief goed weg dus :-)

Goed dat je ff terug gekoppeld hebt (leuke woordspeling). Nu weer zijdezacht ontkoppelen zeker?

Alex218 0
badge

19 jaar

@Alex. Ja het werkt weer "zijdezacht" en inderdaad kom ik relatief goed weg... gelukkig!

Jerommeke5399 0

19 jaar

Top!! Stop ik met het volgen van dit topic!!

Veel goeie KM's!

Alex218 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.