Opel Vectra: aandrijfashoes vervangen

Bouwjaar: 1990

Beste mensen,
Afgelopen weekend heb ik samen met een vriend de onderkant van mijn Opel Vectra 1.8nz geinspecteerd. Waar de aandrijfas aan het rechterwiel zit is het rubberen beschermhoes gescheurd. Dit heet geloof ik de aandrijfashoes?
Ik vraag me af of dit makkelijk zelf te vervangen is, ik heb al gekeken bij Heuts en een aandrijfashoes is daar maar 10 euro.
Bovendien moet hij binnenkort naar de APK. Kan hij hierop afgekeurd worden?
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Youri

youri12374

Geplaatst door youri12374 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

40 Reacties

Beunhaas (530) PRO, 18 jaar geleden

Ja. wordt ie op afgekeurd.
Opel Vectra benzine- en dieselmodellen 1988-1991 12. Aandrijfassen 12.2.3 Homokinetische koppeling van aandrijfas aan wielzijde en/of stofhoezen vervangen


Speciaal gereedschap (Opel)


Klembandtang KM-J-22610
Vetspecificatie 19 41 521 (90 094 176)


Let op! Bij een vervanging van de homokinetische koppeling schrijft Opel voor de complete aandrijfas te vervangen als
± 80 000 km of meer is gereden.


- Bouw de aandrijfas uit (zie paragraaf 12.2.1). Desgewenst geheel of aan wielzijde.
- Maak de klemband van de stofhoes los en stulp de stofhoes om.
- Verwijder grotendeels het vet met een doek en spreidt de borgring in de homokineet met een segeringtang (zie figuur 12.12) en sla gelijktijdig de homokinetische koppeling met een kunststofhamer los van de aandrijfas.
- Verwijder de buitenste stofhoes.
- Verwijder indien nodig ook de binnenste stofhoes; de binnenste homokinetische koppeling kan blijven zitten.


Figuur 12.12: Borgring spreiden en koppeling afslaan



- Let op! De koppeling kan niet worden gereviseerd maar moet als geheel worden vervangen.
- Monteer een nieuwe stofhoes.
- Vul de koppeling met het voorgeschreven vet.
- Monteer de koppeling en borg deze met een nieuwe borgring.
- Zet de klemband van de stofhoes vast door deze met een (speciale tang) dicht te knijpen. Let op! De stofhoezen moeten gelijkmatig zonder vouwen en spanningsvrij worden gemonteerd.

De rest van het inbouwen gaat in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.


youri12374 (0), 18 jaar geleden

Dit lijkt wel erg veel werk om een simpele hoes te vervangen. Ik dacht meer aan wiel verwijderen, remschijf verwijderen enzo. Dit heb ik ook in een andere topic op problemcar gelezen.
Een aandrijfas uitbouwen lijkt me iets te moeilijk.
Toch bedankt voor de reactie!

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Hier de link naar een andere topic waar dus ook de aandrijfashoes wordt vervangen, maar dan op een andere manier lijkt het.
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
Lijkt me raar dat het bij een vectra anders is.

Beunhaas (530) PRO, 18 jaar geleden

Als het lukt zonder de as te demoteren uit de naaf, des te beter.
Remschijf verwijderen is overigens nooit nodig.....

Hans4040 (335) PRO, 18 jaar geleden

Schuif jij de hoes dan over de hele veerpoot heen , Kees?
Leg eens uit?

mvg,
Hans.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

De link vewijst er naar hoe de onderste kogel los te maken en niet hoe je de ashoes kunt vervangen door de as te laten zitten in de naaf,want dat gaat niet.
Er zijn deelbare hoezen op de markt die moet je aan elkaar plakken als hij er om zit maar dat werkt niet goed.

Hans

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Het schijnt ook te kunnen met zogenaamde universele aandrijfashoezen die je met een kegel over je homokineet schuift. Hebben jullie daar ervaring mee?

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja, dat kan dan hoeft de homokineet niet uit elkaar maar de as moet daarvoor wel uit de naaf.

Hans

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Is daar nog speciaal gereedschap nodig om de as uit de naaf te halen?

Hans4040 (335) PRO, 18 jaar geleden

Een passende dopsleutel of ringsleutel.
Splitpen verwijderen en de moer losdraaien terwijl een helper de rem goed intrapt (tegen meedraaien).
Onderste fuseekogel losmaken en dan de veerpoot naar je toe trekken terwijl je de as uit de naaf haald.
TIP : aangezien het de rechterkant betreft kun je het stuur helemaal naar links draaien zodat de veerpoot meer ruimte krijgt om hem opzij te trekken.
Pas op met monteren dat de nieuwe hoes niet beschadigd.
En doe er nieuw vet in , gehele tube. (wordt meestal bij de hoes meegeleverd).
succes.

Mvg,
Hans.

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Zo'n montagekegel kost 30 euro bij Heuts, echt belachelijk. Kan misschien toch beter naar garage gaan. Of toch maar de homokineet verwijderen als dat niet al te moeilijk is?
maar iig bedankt voor de tips...

Pietje9095 (0), 18 jaar geleden

ff de homokineet eraf halen ff met een spreid tang het veertje uit elkaar halen en dan eraf tikken.

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Ok, ik het in het weekend proberen. Jullie horen wel of het gelukt is!

biomus (0), 18 jaar geleden

@Peter Poot

Dat ff afhalen kan soms nog lang duren! Ik heb dit ooit eens gedaan bij een Ascona 1.8 NV. Je moet nog flink meppen! Ik vond de hele as eruit halen (inclusief Homokineet) makkelijker.

Youri, Suc6

bert1201 (0), 18 jaar geleden

Montage kegel is bij automateriaal shop meestal wel te huur tegen een klein bedrag. Indien ook de hoes hier word gekocht betaal je meestal alleen borg.Optie is de bovenkant van een limonade fles.afzagen en goed invetten.Heeft hetzelfde effect als de kegel.alleen goedkoper.

groetjes Bert

Pietje9095 (0), 18 jaar geleden

@biomus.

Help me ff denken dan heb je toch nog een homokineet aan de binnenkant of niet??.

Ik ga de homkineet eraf halen zaterdag van een Vectra 2000.

Ik denk dat dat ook de hele as demonteren word dat is wel wat makkelijker en zit ik niet in dat smerige vet te werken..

Want ik ben dan wel monteur maar heb een "hekel" aan vieze handen.

youri12374 (0), 18 jaar geleden

@biomus,
Als je de hele as eruit haalt loopt er toch olie uit je versnellingsbak? Best lastig om dat bij te vullen als je geen brug of smeerput hebt.
@bert
goed idee van die limonadefles, maar is die diameter wel groot genoeg voor de homokineet?

biomus (0), 18 jaar geleden

@Peter Poot,

Aan de as zit een Kruiskoppeling met ook zo'n as-sok. Ik denk dat je dat bedoeld. De homokineet is dat ding wat bij het wiel zit. Homokineet uit het lager halen en dan de gehele as uit de bak trekken. @Bert W.: Moet je wel een soepele hoes hebben, anders gaat het nog niet! En voor Youri: Als je de auto wat schuin hebt staan, dan heb je geen last van lekken. Dit is gedaan bij een ascona 1.8 NV en deze heeft 550.000 + gelopen. Misschien zit de motor nog ergens andders in!

suc6 Youri en Peter,
Bio

Beunhaas (530) PRO, 18 jaar geleden

Kwoot:
Aan de as zit een Kruiskoppeling met ook zo'n as-sok. Ik denk dat je dat bedoeld. De homokineet is dat ding wat bij het wiel zit
[kwoot]

Grapjas, de binnenste koppeling is natuurlijk ook een homokineet, zo sticht je alleen nog maar meer verwarring...
Iedere auto met voorwielaandrijving heeft 4 homokineten.

RDijkstra (0), 18 jaar geleden

Volgens mij heet de koppeling aan de binnenzijde (bakzijde) een tripodekoppeling en aan wielzijde een homokineet.

mvg. Reinder

Beunhaas (530) PRO, 18 jaar geleden

De koppeling aan bakzijde is ALTIJD een homokineet, maar hoeft geen tripode te zijn, sommige merken hebben aan bakzijde ook een kogelkoppeling (homokineet.
Stoppen dus met "de homokineet", dan wwet je niet waar je over praat....

Pietje9095 (0), 18 jaar geleden

ik begon al ff te twijfelen een kruiskoppeling aan bakzijde....?

Dat is wel erg ouderwets volgens mij had renault dat wel.

Maar de Opels hebben meestal gewoon homokineten aan de binnen en buitenzijde.

biomus (0), 18 jaar geleden

Beste kees,

We zijn hier om elkaar te helpen en niet om mekaar de vlooien af te vangen! Dan kan ik van menig schrijver ook nog wel wat over zijn of haar elektronica kennis zeggen. Doe ik niet, heeft ook geen zin!
Ik hoop dat Youri het voor elkaar heeft gekregen, want daar gaat het om!

Bio

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Van het weekend niet zo ver gekomen. Duurde veel tijd om het juiste gereedschap te krijgen tegen een schappelijke prijs.
De 30mm wielmoer is een vrij exotische maat.
Had nog wel genoeg tijd om het wiel er even af te halen en het geheel te inspecteren. Vroeg me af of de remklauw er niet af moet. Ook het loshalen van de onderste fuseekogel schijnt lastig te zijn en in de opel vraagbaak staat dat je er speciaal gereedschap voor hebt.
Ga komende weekend een keer 's avond na het werk klussen.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Youri,

De remklauw hoeft er niet af als de onderste fuseekogel los is heb je ruimte genoeg aan de remslang om het geheel opzij te leggen.
Die onderste fuseekogel los maken is ook vrij makkelijk borg er uit halen moer los draaien en dan met een zware hamer een paar harde tikken tegen het fuseestuk geven.
De kogel zit er conisch in vast en springt meestal makkelijk los zonder gebruik te maken van speciaal gereedschap.
Gewoon aan gaan beginnen en je pas zorgen gaan maken als het niet lukt en niet nu al.
Succes ermee.

Hans

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Ok, ben net bezig geweest aan mijn auto, maar het is me helaas niet gelukt. De onderste fuseekogel kreeg ik vrij gemakkelijk los maar ik kreeg hem er niet helemaal uit. Het fuseestuk drukt met veel kracht naar boven, zodat de fuseekogel erg lastig uit het gat waarin deze gedraaid is te verwijderen is. Is er geen mogelijkheid om de spanning uit het fuseestuk te halen?

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

heb je de wielen wel vrij van de vloer!

paul,

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Nee, ik doe het gewoon op straat. Heb hem bij het rechterwiel opgekrikt. De auto steunt dus gewoon op 3 wielen en een krik.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Er staat toch geen krik onder de draagarm? probeer het eens met een hefboom erbij een bandenlichter of zoiets het moet zo kunnen.

Hans

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Nee er staat geen krik onder de draagarm. Ik heb hem onder de rechterportier opgekrikt, waar dus een speciale inkeping is.
Misschien is het zo dat omdat het linkerwiel op de grond staat, de rechter draagarm extra omhoog drukt.
Ik zou de fuseekogel met een hefboom met veel moeite eruit krijgen miscchien, maar dan zal de draagarm gelijk omhoog schieten. Vrees dat ik de fuseekogel er dan niet meer in krijg.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Die schiet niet zo ver omhoog dat het wat zwaar gaat komt door het stabilisatorstangetje wat er aan vast zit.
Probeer het nu maar en nog niet denken hoe moet ik het staks monteren dat is van later zorg.

Hans

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Ik heb echt met veel kracht geprobeerd en verschillende malen. Is het niet handiger om hem aan twee kanten op te krikken?
Overigens klus ik een endje van mijn huis omdat ik in mijn eigen straat geen ruimte heb, dus moet er aan het eind van de klus wel mee kunnen weg rijden.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Tja Youri ik weet niet wat voor raad ik je nu nog kan geven als je niet lukt op deze manier.
Het enigste probeer de naaf(voorpoot) eens wat op te tillen misschien gaat dan de kogel uit het fuseestuk.

youri12374 (0), 18 jaar geleden

en denk dat ik het nog een laatste keer met een extra krik ga proberen en als het dan niet lukt...

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

TIP! de beide wielen moeten vrij van de vloer zijn.. anders hou je nl, spanning op de stabilisator aan één zijde...

paul,

youri12374 (0), 18 jaar geleden

ok Paul, ga dat proberen!

Hans4040 (335) PRO, 18 jaar geleden

Pas op met monteren dat je de nieuwe hoes niet beschadigd met de fuseekogel.

mvg,
Hans.

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Ok, beide wielen van grond afgehaald, maar er stond nog steeds veel spanning op de draagarm. Kan nu wel de fuseekogel eruit halen, maar dan schiet de draagarm die niet meer wordt tegenhouden door de veerpoot met veel kracht omhoog en zal het heel moeilijk zijn om hem er weer terug in te krijgen. Dit kan toch niet goed zijn? Wat doe ik fout in hemelsnaam?

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Je doet niets fout!! zover schiet de draagarm niet omhoog het is iedereen altijd gelukt om het ook weer te monteren dus bij jou lukt dat ook.

Hans

youri12374 (0), 18 jaar geleden

Nou het is dan eindelijk gelukt! Heb nogal wat overtuigingskracht moeten gebruiken om de fusee uit het fuseestuk te krijgen. Heb de krik tussen de veerpoot en draagarm gezet en vervolgens met een hamer op de draagarm geslagen.
Homokineet verwijderen was een eitje. Gewoon borgring spreiden met een tangetje en een zacht tikje met de hamer deden het. Oude hoes weggesneden, nieuwe hoes erop met nieuw vet. Kostte enige moet om de hoes op de goede plaats te krijgen want alles was intussen smerig en glad van het vet. De klemmetje vond ik vrij onhandig, het was lastig om ze goed op spanning te zetten rondom de hoes.
Nu kwam het moeilijkste stuk: de fuseekogel weer op zijn plaats te krijgen. Het lukte niet met hand- of voetkracht de draagarm weer voldoende naar beneden te krijgen zodat de fuseekogel erin zou passen. Heb dus weer de krik tussen draagarm en veerpoot gezet maar de moeilijkheid was dat de veerpot telkens naar opzij ging, omdat deze natuurlijk loshing. Na een halfuurtje prutsen was het met toch gelukt.
Moet zeggen dat ik wel een beetje trots op mezelf ben, want het was echt een rotklus.
Veel dank voor jullie hulp en geduld, Hans, Paul en anderen. Voorlopig wordt er door mijn persoon niet meer geklust, maar er staan nog een aantal dingen op de lijst, dus binnenkort ga ik jullie weer lastig vallen :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.