Opel Vectra: Koppeling

Bouwjaar: 1997

Kan iemand mij vertellen hoe je er op een simpele manier kan controleren of de koppeling aan vervanging toe is.
Ik heb namelijk het idee dat de koppeling van mijn auto daar aan toe is, maar weet het niet zeker.
De reden hiervan is dat ik bijv.

Tijdens het optrekken heel precies moet zijn met het oplaten komen van het pedaal. Vooral het laatste stukje.

Doordat ik dit moet doen kan ik niet zo vlot optrekken als dat ik zou willen. Het wil alleen met spinnende banden wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Het overschakelen van 1 naar 2 gaat soms samen met een klonkend geluid. Het is net of ik hem letterlijk uit zijn 1e versnelling moet trekken met volleding ingetrap pedaal.

De rest van de versnellingen gaan wel goed, maar als ik dan uiteindelijk weer terug moet schakelen krijg ik hem pas als de auto praktisch stilstaat weer in zijn 1e versnelling.Of ik moet echt doordrukken wat mij ook niet goed lijkt voor de auto.

Ik heb gehoord dat de koppeling hydrolische werkt en dat je remvloeistof niveau voor de druk zorgt. Of dit waar is weet ik niet, maar het niveau van de remvloeistof bevind zich net iets onder het maximale.

Bas942

Geplaatst door Bas942 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

De koppeling is inderdaad hydraulisch, en inderdaad reservoir zit in het remmen tankje verwerkt.

het is een apart gedeelte in het tankje (ikdacht vakje dat aan de cabine zijde zit

Als je koppelings vloeistoeistof te laag staat gaat dus het lampje van de remolie aan.

pakt de koppeling laat op????

Willem

Martijn7427 (0), 18 jaar geleden

Dat je hem bij terugschakelen pas weer in zijn 1 krijgt als je bijna stilstaat is normaal, zeker bij Opel. Ik heb met OPels niet anders meegemaakt. Ik leerde op rijles vroeger altijd al: Als de auto nog rolt, kan hij in z'n twee blijven staan. Eerder terugschakelen naar 1 is dus ook niet nodig.

Overigens ben ik wel benieuwd naar je antwoord op Willems vraag. Ik heb ook een koppeling die laat aangrijpt. Ik vraag me ook af hoelang die van mij het nog volhoudt.
Martijn

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

@ martijn: dat moeilijk van 2 naar 1 schakelen geld alleen voor de 4 cilinder benzine en de 1.7 diesel van de vectra-B.

De 6 cilinder+2.0/2.2diesel schakelen soepeltjes van 2 naar 1, zelfs met 30 km/u of iets meer.

tyenminste mijn vec-B 2.5 6pitter en de diesels waar ik in heb gereden dan wel (2.0/2.2diesel en de 2.5 v6 hebben dezelfde transmissie(F-25))

Willem

SWONNIE (0) PRO, 18 jaar geleden

eens de transmissieolie verversen met OPEL origineel versnellingsbakolie kan geen kwaad, 10.000 kilometer later opnieuw verversen. Opel gebruikt een eigen olie, door bijvullen met andere soorten krijg je dit soort problemen.
Wel kan ik zeggen dat je koppeling qua aangrijpen niet de beste meer is.
vr.gr.

Bas942 (0), 18 jaar geleden

Nou in iedergeval bedankt voor de reacties en ik zal er zeker wat mee gaan doen.
Groetjes Bas

flip3052 (0), 18 jaar geleden

Van 2 naar 1 is bij elke bak moeilijk,gewoon omdat de eerste versnelling niet gesyncroniseerd is.
Je kan je koppeling testen:
Met de handrem goed opgetrokken in hoogste versnelling zetten,4e of 5e,goed wat gas geven(ongeveer3000 toeren),dan koppeling snel loslaten.Als je motor direct stilvalt heb je een goede koppeling.Duurt dit echter eventjes,en gaat je toerental"langzaam" naar beneden tot stilvallen,dan slipt je koppeling,en heeft dus slijtage.
Stel je auto wel veilig op,en na deze test gaat hij ook wel naar koppeling "stinken".

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

@ Phillip Stoquart.

De tijd dat de eerste versnelling niet gesyngroniseerd waren is wel al een jaartje of 25(minimaal) terug.

zeker vanaf de 80 er jaren waren bijna alle versnellingsbakken wel gesyngroniseerd ook op de 1e versnelling.

tegenwoordig zijn zelfs bij veel auto's de achteruit versnellingen gesyngroniseerd Evenals de vectra B 2.0/2.2 diesel en de v6.

Willem

Bas942 (0), 18 jaar geleden

Nou ik ga in iedergeval testen of mijn koppeling aan vervanging toe is en ook ga ik mijn versnellingsbak olie vervangen met originele opel olie.
Dat testen van de koppeling maakt dat nog uit of ik dat met een koude of warme motor doe???

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Groetjes Bas

SWONNIE (0) PRO, 18 jaar geleden

dat testen met warme motor natuurlijk (olie moet op bedrijfstemp zijn.) maar op deze manier test je of de platen nog wel goed zijn, waar jou auto last van heeft is een minder comfortabel aangrijpen waarbij de oorzaak in de drukgroep gezocht moet worden, deze test zal wel goed uitvallen.

Bas942 (0), 18 jaar geleden

Nou ik heb de test met warme motor gedaan en zoals gezegt de auto goed op de handrem gezet vervolgens in de 5 de versnelling gezet.
Toen heb ik tot 3000 toeren gas gegeven en daarna gewoon in 1 vlugge beweging mijn voet van het koppelings pedaal getrokken.
Resultaat was dat de auto natuurlijk vooruit wil door z'n kont richting de grond te trekken en tegelijkertijd het toerental in ongeveer 1 seconde terug daalde naar ongeveer 0 tot 1000 toeren waarna vervolgens de auto afsloeg, dus..........?
Ik weet niet of dit nou goed,matig of slecht is.

Groetjes Bas.

SWONNIE (0) PRO, 18 jaar geleden

is dus gewoon goed maar dat had ik al vermoed. zoals ik al zei je heb een minder goed werkende druggroep.
vr.gr.

Bas942 (0), 18 jaar geleden

Nou dat is al een hele geruststelling.
Ik zal er naar laten kijken .
Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Gr. Bas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.