Opel Vectra: Koppeling + DMF

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: z19DTH

Beste,
ik moet het 2 massa vliegwiel en de koppeling vervangen bij m'n vectra c, nu ga ik dit laten doen door een kennis van me. Door het verwijderen van de versnellingsbak zou je de klus langs onder kunnen klaren zo blijkt, nu hoe kan je best de koppeling vastmaken? Hoeveel druk is daar voor nodig (momentsleutel?) en is daar speciaal gereedschap voor nodig? Alvast bedankt

Geoff

Geplaatst door Geoff (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Geoff (0), 12 jaar geleden

klus geklaart, wat je hiervoor nodig hebt is allerhande sleutels, een werkbrug oid en iemand met kennis van zaken. Om te beginnen moet de afdekplaat en het subframe van de motor verwijderd worden. Let erop dat je de motor zult moeten gaan ophangen dus, inc radiotor en versnellingsbak. De voorwielen waren er ook af. Vervolgens versnellingsbak deraf... een rotklus! Daarna zal de koppeling en dual massa vliegwiel bereikbaar worden. Voor de koppeling makkelijk te centreren (om daarna de versnellingsbak der terug op te krijgen) heb je zo'n centreertooltje nodig. Voor het andere sleutelwerk zowat alles wat je kan bedenken van sleutels. Europese/Engelse maten door elkaar, ster-inbus,-8-hoek-inbus, ... Let op, het vliegwiel zelf zit met grote ster-inbus vijzen vast, zonder het juiste gereedschap kan het achteraf wel eens een probleem worden. Nadien: koppeling ontluchten, op de systeem van meedraaiende lichten kreeg ik ook een foutmelding en verder staat de radio ook in SAFE omwille van het loskoppelen van de batterij. Code ingeven en klaar, de foutcode op het koplampsysteem is ondertussen vanzelf verdwenen maar moet ik nog eens controleren bij het rijden in het donker.
Maar, de klus is geklaard! Het rammelen van de koppeling bij het lichtjes indrukken is verdwenen al blijft m'n wagen wel onregelmatig draaien bij het koudstarten (-> EGR-klep?)
Het oude vliegwiel was er wel slecht aan toe, de schijven bewogen niet meer onderling van elkaar en er zat ook redelijk wat speling op. De koppeling was nog in goede staat, nauwelijks slijtage.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.