close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: koppeling vervangen astra f 1.7td

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7td

ik ga een koppeling vervangen van een astra f 1.7td, de japanse motor met int rood "turbo" op het kleppendeksel. Ik weet dat de bak er volledig onderuit moet, maar hoe zit dat met het subframe? Moet dat ook volledig er onderuit of kan dat gewoon wat gekanteld worden ofzo?
Graag wat tips als iemand hier ervaring in heeft, liefst zo snel mogelijk want ik begin er morgenvroeg aan..

Geplaatst door

Kets (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

voledig subframe eronderuit werkt het makkelijkst als je een motortakel/steun hebt om de motor vast te hangen (balk met ketingen die op de zijschermen rust)
als je het subframe alleen maar half loshangt moet je de bak voorje uit houden om hem eruit te trekken/erin te drukken

Knuckles 0
badge

16 jaar

ik heb alleen een motortakel (giraffe) ter beschikking maar ik was van plan om gewoon een schaarkrikje (honda) onder het blok te zetten als ondersteuning. Zo heb ik het wel meer gedaan, maar het subframe is inderdaad wel een hele klus extra..

merci voor de reply :-)

Kets 0

16 jaar

k zal nog ff berichten voor als iemand hetzelfde ooit wil doen, want ik vond bitter weinig info over deze ingreep op dit toch wel populaire model van wagen.. Kan zijn dat ik iets over het hoofd zie :-)

- auto vooraan opbokken
- wielen los, fuseekogel los, naafmoer los (30mm) ik moest een ringsleutel met een knik zoeken ergens want mijn dop 30 ging er niet op vanwege de lengte van de as
- cardans eruit trekken en een stop of doek in de opening proppen tegen het lekken later
- koppelingskabel lossen, versnellingpookstang lomaken (wel ff merken hoe dat ie staat), stekkertje losmaken dat op de bak zit, en de kabel van het instrumentenpaneel losdraaien.
- subframe losmaken 6 bouten + 2 van de middenste steun), en onder de wagen uit halen
- motor ondersteunen langs boven, of zoals ik het heb gedaan, met een garagekrik onder de carterpan.
- baksteun losdraaien
- dan kan je m rustig laten zakken, opletten dat je nergens wat afknelt of uitleurt uiteraard.
- bakbouten loshalen, een stuk of 6?
- dan kan je de bak eraf schuiven, opletten want hij is niet licht :-)
- koppeling en drukgroep van het vliegwiel afhalen
- montage in omgekeerde volgorde.

ik had overigens wel een groot probleem, bij het losdraaien van de voorste bout van het subframe was de gelaste moer losgekomen die in de dwarsbalk zit!! Ik heb m uiteindelijk moeten doorslijpen..

de koppeling zelf was nog heel goed, maar het lager was kapot gegaan, en had zich ingevreten in de veren van de drukgroep en die waren door het dunner worden dus ingeklapt.. Verklaart waarom dat het pedaal op de grond bleef staan :-)

zo, ik hoop dat iemand hier ooit nog wat mee is..

Kets 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.