Na het starten van de koude motor blijft het toerental hoog; liep eerst op naar 2000 rpm en nu soms naar 2800 rpm. Het lijkt net of het 'gas blijft hangen' . Ook na het wegrijden tijdens het schakelen gaat/blijft het toerental zo hoog. Als je tot volledig stilstand komt en de motor enigszins is opgewarmt loopt het toerental weer terug naar het normale toerental 700-800 rpm. Heeft iemand suggestie waar te beginnen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Na de koude start de stekker van de stationair stappenmotor aftrekken. Hoeveel toeren loopt de motor dan?
anders even naar de motor temperatuur sensor laten kijken
14 jaar
Waar vind ik / hoe herken ik de stekker van de stationair stappenmotor?
14 jaar
Da's een duidelijk plaatje, dank je
14 jaar
Zit als het goed is alleen een andere kap op het gasklephuis dacht ik bij de astra-G, verders gelijk..
dus ik dacht, dat is nou een mooit plaatje:
Astra-G heeft een Extra Luchtdoos op het motortje liggen:
Willem
Ook bedankt voor dit mooie plaatje. Ik ben nu helaas niet in de gelegenheid om er naar te kijken, dat wordt waarschijnlijk pas maandag. Als ik dan nieuws heb kom ik er graag op terug!
14 jaar
Hoewel de motor de klacht de afgelopen twee dagen niet heeft gehad ben ik toch maar alvast opzoek gegaan naar het stekkertje. Zonder de luchtdoos eraf te halen zag ik maar éen drie-polig stekkertje ( van achter naar voren kijkend ) rechtsvoor, de motor slaat meteen af. Daardoor dacht ik dat je dit stekkertje er dan wel niet mee zou bedoelen en ben verder gaan zoeken. Toen de luchtdoos eraf was vond ik nog een 8-polig stekkertje,net zoals op het bovenste plaatje; als ik die los trek en dan de motor start loopt ie ruim 5000 toeren. Op het onderste plaatje lijkt het pijltje naar éen van de twee slangen te wijzen. Verwijst de pijl inderdaad naar éen van de slangen of toch naar het stekkertje zoals op het bovenste plaatje maar dan onder de luchtdoos? M.a.w. heb ik nu het goede stekkertje te pakken?
14 jaar
onderste plaatje is de pijl niet van toepassing, ging even om dat de dingen op plaatje 1 verstopt zitten inder een grotere lucht doos.
had geen plaatje zonder peil.
Willem
O.k. , dank je. En wat houdt het nu in dan als ik de stekker van de stappenmotor lostrek dat de motor 5000 rpm gaat lopen ?
14 jaar
niet echt nee...
hij zou eerder iets zakken of iets stijgen in toeren maar 5000 toeren???
zou de stappenmotor zoiezo eens verwijderen om te kijken voor vervuiling.
Willem
stappenmotor was vuil. ik heb hem bij het reinigen per ongeluk gesloopt en nu vervangen voor een nieuwe. probleem is er niet mee opgelost. in een vorig bericht werd de motortemperatuur-sensor genoemd; maar waar zit dat ding ?
14 jaar
Goede vraag ;) Ik heb zelf ook een 1.6 astra, uit 1998 wel te verstaan. Bij mij is deze sensor ook defect (wordt zaterdag vervangen), en dit kan inderdaad een oorzaak zijn voor je hoge toerental (sensor leest een te lage motortemperatuur af en spuit dus meer benzine in om de motor op te warmen -> hoger toerental).
Waar deze stekker precies zit, weet ik niet. Toen ik er mee naar de garage ging, werd er ergens links onderaan de motor een blauw 2 polig onderdeeltje uitgetrokken. Dit was dus de sensor. Ik heb wel een 16V, dus weet niet of dat bij jou het zelfde is. Maar je kunt allicht eens kijken :)
14 jaar
Lijkt mij een defect in de ECU.
Komt voor als je met te lage accuspanning rijdt,dan gaat de electronica er aan.
Ik hoop het niet voor je dat het de ecu is.
popey
14 jaar
Hoi Popey,
Zou je me uit kunnen leggen hoe je electronica kunt slopen door een te lage spanning te gebruiken?
Ik kan me goed voorstellen dat electronica niet goed werkt met een te lage spanning, of dat je componenten oververhit wanneer je een te hoge spanning gebruikt, maar ik kan me even niks voorstellen bij hoe je door een te lage spanning te gebruiken electronica fysiek kapot kunt maken.
Gewoon even uit nieuwsgierigheid.
Groet, Ruud
14 jaar
als de spanning te laag is neemt het amperage toe om hetzelfde vermogen te kunen leveren.
dan kunnen de elektronische compnenten te heet worden en kuren gaan vertonen.
Dat zal niet meteen gebeuren.
Nu kan het zijn dat als de auto door deze lage accuspanning niet start er via een hulp kabel de accu wordt opgeladen c.q de auto wordt gestart.
Daar schuilt het venijn,als dit onoordeelkundig gebeurt gaat je ECU naar de filistijnen.
Het is iets ingewikkelder,maar zo is het in het kort.
popey
14 jaar
Onoordeelkundige hulpstart kan een ecu mollen, ja. Maar dat komt niet door te lage spanning, maar door veel te hoge spanning (piekspanningen).
dat komt als je de startkabel er onoordeelkundig er aftrekt bijv.(z.g tegen EMK)
maar ik wil hier geen discussie uitlokken van "het waarom"
hier heb je het www.amt.nl voor of een goed boek dat in de handel is.
Ik ga hier niet verder op in.
Verder zou ik nog even naar de toertal sensor kijken,dat is goedkoper.
popey
14 jaar
lees dit even svp .
hieronder staat de site
popey
14 jaar
Ik heb een tijdje geleden de motortemperatuursensor vervangen; tot op heden probleem opgelost. Bedankt voor alle response
14 jaar
weer wat geleerd
popey
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar