close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: nokkenas en volgers vervangen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: z16se

Ik wil de nokkenas en volgers vervangen ivm ingesleten nok (tik in motor).
Is deze opzij richting accubak te vervangen zonder de kop te demonteren?
Hoe is dit het beste te doen?
Gr Nico

Geplaatst door

niq (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je moet de klepdeksel er af halen en de distriebutie, dan kan je de nokas lagers demonteren en de nokas er uit halen (misschien aan de andere kant de ontsteking los, maar dan weet ik niet zeker.)
maar zou je niet willen weten waarom hij is gaan tikken?
en wat bedoel je met volgers?

marc

dockedmarc1 0

14 jaar

Marc met volgers bedoel ik de nokvolger sleeptuimelaar onder de nokkenas; De nokken as lagers zijn niet los te halen , nokkenas moet er opzij uit (ontsteking kant). Is dit ook te doen zonder de kop van de motor te halen.

niq 0

14 jaar

ik weet ff niet meer zeker of het nou een 8klepper is, als dat zo is heb je gelijk wat betreft de nokas lagers.
volgens mij moet hij er idd zo uit kunnen zonder de kop te demonteren, is misschien ff pielen.

kan je zichtbare schade zien aan je nokas??

misschien is er wel een hydrolische stoter stuk??

marc

dockedmarc1 0

14 jaar

Ja het is een 8 klepper (oude ohc motor); Met stethoscoop geluisterd en het meeste lawaai is links van de kop en daar is ook 1 nok met vlakke kant. Zag bij oude topic van deze motor met ook een tik dat ze ook de nokkenas en slepers vervangen hadden en het geluid weg was.

niq 0

14 jaar

ok, een 8 klepper dus, (is voor mij alweer 5 jaar geleden dat ik bij opel werkte,dus...)
de komplete kop er af halen is natuurlijk altijd makelijker, en in dit geval ook niet erg moeilijk.
ik denk dat als je alle tijd bij elkaar opteld dat je met de kop demonteren en nokas vervanen enz enz, nog geen 4 uurtjes zoet bent.
maar ik zou het ook eerst proberen zonder kop te demonteren, gaat denk ik wel lukken.

succes marc

dockedmarc1 0

14 jaar

Ik heb nu alles los om de nokkenas eruit te halen maar gaat niet zo. De nokken as komt tegen de slepers aan.
Moet dus nokkenashuis loshalen. Die zit met de kopbouten vast dus cilinderkop komt ook los. kan je dit voorzichtig laten zitten
of moet je de kop loshalen met nieuwe koppakking vervangen.
Nico

niq 0

14 jaar

Ik heb eerst geprobeerd de slepers eruit te krijgen maar dit ging niet lekker dus heb toch de kop erafgetrokken.
Veel beter. de sleper van de versleten nok was ook erg ingesleten.
gr nico

niq 0

14 jaar

niq
Je kan de nokkenas er alleen uithalen zonder de kop te demonteren, met speciaal gereedschap.
Hiermee druk je bij alle cilinders de klepstoters naar beneden en dan kan je de nokkenas er richting akku uittrekken.
Zonder dat gereedschap is dit absoluut niet mogelijk.
Zoals je het nu gedaan heb, moet je een nieuwe koppakking en ook nieuwe kopbouten monteren.

pluto9150 125

14 jaar

Klopt, heb ik gedaan.
Motor tikt niet meer.
Gr Nico

niq 0

14 jaar

[quote=niq]Klopt, heb ik gedaan.
Motor tikt niet meer.
Gr Nico[/quote]
[quote=pluto9150]niq
Je kan de nokkenas er alleen uithalen zonder de kop te demonteren, met speciaal gereedschap.
Hiermee druk je bij alle cilinders de klepstoters naar beneden en dan kan je de nokkenas er richting akku uittrekken.
Zonder dat gereedschap is dit absoluut niet mogelijk.
Zoals je het nu gedaan heb, moet je een nieuwe koppakking en ook nieuwe kopbouten monteren.
Hoe ziet dat gereedschap eruit?

Leon325 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.