Goeiedag,
Ik wou net 19:00 naar de supermarkt gaan, auto gestart na 3 sec. doorstarten, liep op 3 cilinders, sloeg af na 4 a 5 seconden.
Probeerde weer te starten, klonk alsof ie geen compressie had, auto is net 2 dagen terug van de autogarage waar de d-riem etc. was vervangen.
Dus ik dacht dat ie van tijd lag, of iets in die richting, ANWB gebeld.
Deze meneer start de auto, volgas, 10 sec doorstarten, tot ie beetje bij beetje aansloeg, op 3 cilinders begon te lopen, weer volgas 15 sec. en toen liep ie weer op 4 cilinders normaal.
Conclusie ANWB: verkeerde olie erin (10w40), zegt dat de Ecotec motoren gevoelig zijn voor dikke olie bij koude temperatuur, en als dat het niet is, was het (maar hij wist bijna zeker dat het de olie was 99,99 procent) temperatuur sensor.
Nou is mijn vraag, waar zit dat sensortje, want voor die paar centen ga ik daar niet op besparen, aangezien als het niet goed werkt je ook een lekke koppaking kan krijgen.
En is het waar dat de ecotec motoren last hebben van kleppen die niet mooi vollopen en daardoor op 3 cilinders blijven draaien, tot alles mooi is ingelopen?
MVG F.D.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zover ik weet moet er synthetische olie in
maar hele volks stammen rijden rond met de olie die jij er in hebt
de temperatuur sensor aangezogen lucht zit op de zuig buis net achter het lucht filter
dat ding met de stekker er op
ik denk niet dat de anwb de luchtmassa meter bedoelde maar de koelvloeistof temp sensor.
en ja deze motoren kunnen een keer bij koud weer last hebben van "plakkende kleppen" maar 10w40 is gewoon goed.
als de auto het niet nog eens doet zou ik er niks aan doen.
en een lekke koppakking ervan krijgen zal niet zo snel gebeuren, hij geeft namelijk allen maar de temp door aan de cpu.
marc
14 jaar
Koelvloeistof temperatuur sensor is toch heel erg belanngrijk. Inderdaad geeft deze alleen maar de temperatuur door aan de ecu.
Maar die ecu neemt nogal wat beslissingen gebaseerd op die temperatuur.
Zoals de hoeveelheid brandstof voor de motor (tot 3x zo veel als normaal bij echt koude motor), stationair toerental, wel of niet lambda regelen.
Kan nogal wat uitmaken dus in het verbruik en als gevolg daarvan een defecte katalysator of een vastgelopen motor omdat benzine niet smeert.
Maar als je het zeker wilt weten of deze defect is of niet, dan moet de dealer de auto koud uitlezen en de temperatuur controleren.
Moet je de auto de avond van te voren brengen.
[quote=oldford]Koelvloeistof temperatuur sensor is toch heel erg belanngrijk. Inderdaad geeft deze alleen maar de temperatuur door aan de ecu.
Maar die ecu neemt nogal wat beslissingen gebaseerd op die temperatuur.
Zoals de hoeveelheid brandstof voor de motor (tot 3x zo veel als normaal bij echt koude motor), stationair toerental, wel of niet lambda regelen.
Kan nogal wat uitmaken dus in het verbruik en als gevolg daarvan een defecte katalysator of een vastgelopen motor omdat benzine niet smeert.
Maar als je het zeker wilt weten of deze defect is of niet, dan moet de dealer de auto koud uitlezen en de temperatuur controleren.
Moet je de auto de avond van te voren brengen.[/quote]
bedankt voor de reacties, zit nieuwe sensor op. auto start en rijd weer super, hield ook heel zeer lichtjes in bij optrekken.
14 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar