close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: lambdasonde vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 eco

Beste techneuten.

Mijn vriendin rijdt een Opel Corsa B met een 1.0 eco motor. (X1.0XE)
zo nu en dan ging het lampje van het motormanagement branden. Dus uit laten lezen bleek de lambdasonde storing te geven.
Het was nog niet echt hinderlijk, totdat we vorige week naar duitsland gingen en zeker in heuvelachtig terrein de auto echt slecht reed. (brandstoftoevoer lijkt te worden afgesloten als er vermogen gevraagd wordt)
Ik wil hem dus gaan vervangen maar weet niet goed welk type. Op internet staan ze met en zonder stekker en de prijzen varieren enorm.
Zo te zien is de sonde al eens vervangen, want het ziet er als nieuw uit en de auto heeft pas 130.000 gelopen.

Concreet: welk type of merk sonde bestellen? en hoe deze te monteren? (nieuwe stekker aanzetten? solderen?)

zou het eventueel ondanks dat de storing is uitgelezen ook een ander probleem kunnen zijn?

Ik hoor het graag.

Groet, Koen.

Geplaatst door

koenmichel (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een storing aan de lambdasonde, wil (meestal) niet zeggen dat de lambda sonde defect is. Maar dat de lambda sonde zich niet gedraagt zoals normaliter van hem verwacht mag worden..De oorzaak daarvan moet opgezocht en hersteld worden... bv soms te veel of te weinig brandstof of een probleem in 1 cilinder waardoor het uitlaatgas een heel andere samenstelling heeft dan je normaliter mag verwachten...

Idem, met een sterretje.
Weet je toevallig het nummer van de foutcode?

Ga je eventueel de sonde vervangen gebruik dan Bosch met een passende stekker.

oldford 0
badge

11 jaar

Oldfort, het nummer van de foutcode weet ik niet, maar ik stond erbij toen de code werd uitgelezen en de garagehouder
wist zeker dat het de lambdasonde was.. ?!
verder heb ik geen aparatuur om een auto af te stellen. heb er wel voor de zekerheid 3 nieuwe bougies ingezet.
Waarschijnlijk dan toch maar de lambda vervangen.

Groet, Koen.

koenmichel 0

11 jaar

Van alleen een foutcode kun je meestal geen diagnose stellen. De werking van de lambdasonde is makkelijk te controleren mbv van een multimeter.

Oke, dat zou mooi zijn. Misschien een domme vraag.. maar hoe doe ik dat? en welke waarde zou ik dan moeten meten?

koenmichel 0

11 jaar

Kijk hier eens: http://www.bosch-lambdasonde.nl/download...
Als je zelf handig bent en met een multimeter kan omgaan, moet het wel lukken.

Zoals op deze site te lezen is klopt het advies van jarno niet helemaal....

http://www.bosch-lambdasonde.nl/download...

De rest van het injectiesysteem moet in orde zijn, en daar kan het probleem heel goed zitten...
Ik weet wel dat veelal de sonde als eerste vervangen wordt, het scheelt natuurlijk zoekwerk, en meestal piept de klant niet. (weet hij veel?)

Een nieuwe (schone) sonde zal meestal eerst netjes zijn werk gaan doen, maar later komt het echte probleem zich toch weer manifesteren.
Een veel voorkomende oorzaak van een slecht functionerende lambdasonde is het niet werken van de verwarming erin. Daar moet gewoon 12 volt spanning op staan en de massa moet in orde zijn. De massa ervan is bijna altijd rechtstreeks met de massa verbonden. De + ervan wordt via een relais met meestal een aparte zekering in het circuit verzorgd. De relais wordt net als bv de benzinepomp geactiveerd door de ecu. Tijdens het starten en als de motor loopt. Controleren doe je met een ampere meter. Dan weet je zeker dat het, op de sonde geplaatste verwarmingselement werkt...

De sonde houdt de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen in de gaten. Zuurstof wil zeggen dat de verbranding niet volledig is.. Echter de katalisator heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Daarom zal de ECU, als de sonde aangeeft dat er geen zuurstof is, de brandstof toevoer even iets rijker maken.

Bij een goed werkend systeem herhaal zich dat steeds.

Aan het eind van je verhaal gaat er toch iets fout, Cor.

Zuurstof wil zeggen dat de verbranding niet volledig is..
Dat is in het geval de boel NIET correct werkt. Bij correct werken is het een mengsel dat armer is dan lambda 1.

de katalisator heeft zuurstof nodig om te kunnen werken.
Een geregelde katalysator heeft afwisselend een zuurstofrijk mengsel (Arm) EN een zuurstofarm mengsel (Rijk) nodig.

Daarom zal de ECU, als de sonde aangeeft dat er geen zuurstof is, de brandstof toevoer even iets rijker maken.
Als de sonde aangeeft dat er geen zuurstof is (rijk mengsel), dan zal de ecu juist het mengsel Armer maken.

oldford 0
badge

11 jaar

Mee ens, maar waar zit mijn fout??

Zuurstof wil zeggen dat de verbranding niet volledig is..
Dat is in het geval de boel NIET correct werkt. Bij correct werken is het een mengsel dat armer is dan lambda 1.
De fout is dat de verbranding bij correct werken WEL volledig is. Er is bij een arm mengsel alleen niet voldoende brandstof om alle zuursof op te maken.

de katalisator heeft zuurstof nodig om te kunnen werken.
Een geregelde katalysator heeft afwisselend een zuurstofrijk mengsel (Arm) EN een zuurstofarm mengsel (Rijk) nodig.
De fout is dat de katalysator 2 toestanden kent, niet 1 zoals je noemt. Naast zuurstof moet de katalysator afwisselend juist GEEN zuurstof hebben in de gassen.

Daarom zal de ECU, als de sonde aangeeft dat er geen zuurstof is, de brandstof toevoer even iets rijker maken.
Als de sonde aangeeft dat er geen zuurstof is (rijk mengsel), dan zal de ecu juist het mengsel Armer maken.
De fout is dat als er geen zuurstof is het mengsel RIJK is en dus ARMER wordt gemaakt, niet RIJKER zoals jij zegt.

oldford 0
badge

11 jaar

Je laatste uitleg ben ik ook met je eens. En deze was compleet. Bij de eerste ontbrak er wat, moer niet zoveel als bij de mijne.

Ontbrak er wat? Ik dacht dat ik een professional wat uitlegde.
De 1e en 3e bewering waren niet incompleet van je, maar gewoon faliekant verkeerd om, fout dus.
De 2e was incompleet, gewoon weg de helft vergeten.

oldford 0
badge

11 jaar

Mannen, ff om het simpel voor mij te houden.. (ben helaas geen proffesional)
ik heb op de stekker van de lambda 4 draden zitten.
2 witte, een grijze en een zwarte.
Ook heb ik een multimeter.
Waar tussen meet ik nu en waar zet ik mijn multimeter op?
Ik neem aan dat er gemeten moet worden of er spanning op staat?
maar hoe meet ik of het verwarmingselement voldoet?

Groet, koen.

koenmichel 0

11 jaar

witte verwarming + en -, zwarte lamda signaal, grijze massa..

Goedemorgen,

Net even gemeten bij de stekker van de auto:
De spanning is gewoon netjes 14 volt op de 2 witte draden.
wat kan en moet ik nu nog meer meten, en hoe doe ik dat?
(sorry electro was nooit mijn sterkste vak)

Groet, Koen

koenmichel 0

11 jaar

Misschien belangrijk om nog te melden:
toen we in de garage stonden en de moteur de auto had uitgelezen
heeft hij ook de co waarde gemeten. Deze was goed, en bij het lostrekken van de stekker van de sonde (uiteraard) veel te hoog.
Ook zag ik net dat op de lambda in de auto een productiedatum van 1998 staat.
Net zo oud als de auto dus en 130.000 km oud. misschien dan toch goed om m te vervangen???

koenmichel 0

11 jaar

Tussen de zwarte en de grijze kan je het signaal meten. Dit moet schommelen tussen 0,1v en 0,9v.

Op beide draden 14 volt??? dat wil zeggen dat de massa verderop onderbroken is.De verwarming werkt dan niet. De sonde zal pas goed kunnen werken als deze door het uitlaatgas voldoende is verwarmd.

Elk onderdeel is aan slijtage onderhevig... Ondanks de houdige stand van de techniek bestaan er verschillen in kwaliteit tussen twee ogenschijnlijk dezelfde exemplaren. Als de fabrikant geen periodieke vervanging voorschrijft? zou ik hem laten zitten....[quote=koenmichel]Goedemorgen,

Net even gemeten bij de stekker van de auto:
De spanning is gewoon netjes 14 volt op de 2 witte draden.
wat kan en moet ik nu nog meer meten, en hoe doe ik dat?
(sorry electro was nooit mijn sterkste vak)

Groet, Koen[/quote]

Heren, even mijn verhaal en de afloop daarvan.

Auto is uiteindelijk naar een garage gebracht.
De monteur belde mij en vertelde dat de motor een zelfontbranding heeft als er vermogen gevraagd wordt.
Hij had proef gereden en merkte op dat als je rustig rijdt en dan het gas ineens intrapt je een soort rateltje hoort en vervolgens
het lampje van het motormanagement gaat branden.
Dit komt volgens hem door benzine met een (te) laag oktaangetal en het in verhouding hoge compressieverhouding van het blokje.
Hij heeft twee keer de storing uitgelezen en daar kwam echt de lambda sonde uit. (achteraf dus niet de veroorzaker)
Deze was helemaal wit, evenals de bougies wat een teken is van te arme verbranding en te hete motor.
Dit probleem heeft hij nog nooit bij de hand gehad, maar het was een logisch verhaal.
Blijkbaar tankt mijn vriendin altijd bij de tinq en nu tanken we euro 98.
We moeten dus afwachten of de auto daar beter op rijdt.

Ik laat het weten.

Groet, Koen.

koenmichel 0

11 jaar

Als de motor pingelt klopt het dat bij euro 98 dat minder snel gebeurt dan bij euro 95 of euro 92
de cijfers 98,95,82, zijn zg octaangetallen, en die geven de klopvastheid van de brandstof aan..
Autofabrikanten geven voor hun motoren ook op welk octaangetal er (minstens) gebruikt moet worden.

Pingelen is het botsen van twee verbrandingen in 1 ruimte)
1 verbranding start meestal door de vonk van de (een) bougie.
De tweede verbranding ontstaat spontaan en is niet gewenst...

Er kunnen twee verschillende redenen zijn waarom de motor pingelt.
1, na de ontsteking en de daarop volgende verbranding loopt de druk zo hoog op dat elders in de cilinder het mengsel spontaan ontbrandt.
meestal is een verkeerd ontstekingstijdstip de oorzaak, maar ook een te laag octaan getal kan de oorzaak zijn.

2. na de ontsteking en de daarop volgende verbranding loopt de druk op. Elders in de cilinderruimte zit wat roodgloeiend kool en die steekt elders het mengsel aan.
3. mogelijkheid 2 kan ook in omgekeerde volgorde plaats vinden..
De kool is altijd ongewenst en er moet gezorgd worden dat er geen kool in de verbrandingsruimte is.
het octaan getal beinvloedt hierbij meestal hoe snel het pingelen zich voordoet....

Pingelen kan behoorlijke schade aan diverse delen in de cilinderruimte veroorzaken. bv zuiger of kleppen. maar door de extra druk kan er ook ongeoorloofde krachten uitgeoefend worden op de zuiger met beschadiging van pistonpen of drijfstang lagers.

De fabrikant schrijft het minimum octaangetal voor. Ik kan me niet voorstellen dat dat voor deze motor 98 is.

Deze heeft normaliter octaan 95. Echter, sommige maatschappijen leveren soms zulke beroerde brandstof dat daar geen enkele motor fatsoenlijk op wil lopen. Zelf ook wel dit soort gevallen gehad. Andere pomp > probleem opgelost.

Petje57 0
badge

11 jaar

beste techneuten,
Bij deze laat ik jullie weten dat de oplossing van het probleem gevonden is.
Bij de garage hebben ze aardig gezocht en het bleek de lucht massa meter te zijn.
Deze is nu vervangen, het autootje rijdt weer prima!

Bedankt voor jullie hulp en het meedenken, en tot de.volgende keer.

Groet koen.

koenmichel 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.