auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Corsa: Lamdasonde probleem Corsa B (LPG g3)

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: c 14 nz

Goedenavond,

ik kamp de laatste week met een probleem waar ik zelf niet uit kan komen.

het begon zo:

ik reed gewoon op LPG, zonder probleem. toen schakelde hij ineens om naar benzine, en wou de motor niet meer op LPG rijden.

wanneer ik op lpg start schakelt hij naar ong 5 min om (motor op temp), met warme motor wil hij na 5 sec van LPG af naar benzine. Nu heb ik een Koltec-Necam LPG g3 installatie, welke ik zelf de storingscodes uit kan lezen. bij een draaiende motor geeft hij aan dat zijn lambdaregeling niet werkt. toen heb ik een voltmeter aan de sonde gehangen en hij gaf helemaal geen aparte waarde(n). Op benzine was er immers geen probleem.

nadat ik alle draden zorgvulding doorgemeten heb, kwam ik er maar niet achter wat er nou mis kon zijn.

een paar dagen later ging ook het motorstoringslampje van mijn benzine computer branden (op het dashboard, benzine comp kan ik niet uitlezen)

met een nieuwe lambda sonde was het probleem exact het zelfde, op benzine en LPG.

nu heb ik de aansluitingen bij de benzine computer eens grondig bekeken en er zijn draden bij de benzine computer losgesprongen. (soldeerverbindingen) maar dat had alleen met het signaal voor de gascomputer te maken en niet voor de benzine.

wat ik nu eigenlijk heel graag wil weten is hoe ik mijn draden opnieuw moet aansolderen, op het signaal van de lampda sonde (het is een 1 draads sonde) zaten maarliefst 5 draden aangesoldeerd!!!, terwijl het mij meer dan logisch lijkt dat de gas computer er maar 1 nodig heeft.

ik ben benieuwd hoe jullie er over denken, ook zoek ik het draadboomschema van de motor, voor mijn opeltje. motortype is c14nz, 60 pk 103 nm

erg bedankt!!!!

groeten Erwin Pepping

Geplaatst door

ErwinP (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit doet mij denken aan een probleem wat ik recentelijk heb opgelost, ook met een Necam installatie maar dan in een Daewoo Espero. Deze had de eigenaardigheid om na +/- 1,5 uur ineens al zijn vermogen te verliezen op LPG, alsof de tank leeg was.

Na lang zoeken ben ik (beter gezegd, de lpg specialist) erachter gekomen dat het aan de stappenmotor lag. De stappenmotor geeft door wat de hoek van de gasklep is (hoe ver deze open staat dus). Onder andere aan de hand hier van (luchtmassa b.v. is ook van belang) wordt bepaald hoeveel brandstof in de cilinder moet worden gespoten. De lambdasonde geeft vervolgens aan hoe goed/slecht de verbranding loopt.

Nu had een slechte stappenmotor bij mij het gevoel dat er een niet al te best mengsel was waardoor het signaal van de lambdasonde niet echt mooi was. Dit zou de foutmelding van de lpg-computer kunnen verklaren.

Met het bedradingsschema van deze motor kan ik je helaas niet helpen.

Gr.
Roy

RvL 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.