auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Zafira 1.8: Lampjes uitlaatgascontrole en traction control branden.

Bouwjaar: 2003





Bij mijn Opel Zafira 1.8 (benzine) kreeg ik na 4 maanden (en 10.000 km) het volgende probleem: Na het starten blijven de lampjes van de uitlaatgascontrole (motorsymbooltje) en de traction control branden, de motor draait ook niet soepel (trillen). Door de dealer zijn inmiddels bij het eerste bezoek de stekkerverbindingen naar de bobine schoongemaakt, bij het tweede bezoek (na 2km en 10 min) is de bobine zelf vervangen. De dag daarna gingen de lampjes weer branden na het starten, ANWB erbij. Bobine losgehad en bougie van cylinder 4 gecontroleerd, niets te zien, maar de lampjes bleven branden. 's Avonds nog even proberen te starten, en alles OK (?). 3 dagen probleemloos gereden. Vervolgens bleven de lampjes weer branden na het starten, gelijk weer naar de dealer. Na 4 dagen was de auto weer klaar, de bobine was voor de tweede keer vervangen. Ik stap in de auto om weer bij de dealer weg te rijden, start, en jawel, de lampjes branden weer (wel zo makkelijk, kon ik hem gelijk weer laten staan).



In welke richting moeten we zoeken om dit probleem op te lossen? Bekabeling, boordcomputer, of toch twee rotte bobines achter elkaar gehad?






Geplaatst door

rdleeuw (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

weet je soms welke defectcode er in het geheugen zat ? da maakt het voor ons een stuk makkelijker



opc8275 0
badge

21 jaar

Tijdens het tweede bezoek bij de dealer (10 min en 2km na het eerste) heb ik over de schouder van de monteur meegekeken toen hij de Tech-2 aansloot. Er waren 2 meldingen te zien (uit het hoofd, dus niet letterlijk):



1. Spanningpieken bij de bobine (?)

2. Ontstekingsproblemen cylinder 4



Volgens mij verklaart de tweede melding wel waarom de motor niet lekker loopt. Als leek zijnde denk ik dat de motor dan dus af en toe op 3 cylinders loopt, kan nooit echt goed zijn lijkt mij. De eerste melding vindt ik nogal vaag, een bobine is toch juist bedoelt om hoogspanningspieken te genereren voor de bougies?



Maar goed, waar zou het probleem kunnen zitten? Zoals gezegd, er zijn al twee nieuwe bobines ingegaan...







rdleeuw 0

21 jaar

Vanochtend maar weer eens naar de dealer gereden, en gevraagd om de monteur die aan de auto gaat werken te spreken. Meegekeken toen de Tech 2 er weer aangehangen werd. Het volgende stond op het scherm:



P0354 aanwezig

1) Bobine 4, ing. sign. hoog



Monteur vermoed dat motormanagementmodule de bobine iedere keer om zeep helpt.



Zitten ze in de goede richting?


rdleeuw 0

21 jaar

lijkt me goed....als nieuwe bobines niet helpen moet het de motorcomputer zijn. hier zitten ook de eindtrappen in van de onsteking.



Opeltje 0
badge

21 jaar

Gisteren (03-09-2003) eind van de dag kreeg ik het heugelijke bericht dat m'n auto klaar was. Motormanagement-module was vervangen en de bougie van cylinder 4. Sindsdien al 300km gereden zonder problemen. Wel heb ik de indruk dat de motor een tikkie minder soepel loopt (iets meer trilt), ach misschien ben ik wel een muggezifter en zal ik aan dat trillen moeten wennen. Of kan het misschien komen omdat er maar 1 bougie vervangen is?



rdleeuw 0

21 jaar

kijk dit even aan...als je het nog ergelijk vind moet je even teruggaan naar de dealer. die kunnen je dan vertellen of het goed is of niet.



Opeltje 0
badge

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.