close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: lek koelvoeistof

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 i / C 14 NZ

Sinds 2 weken nu lekt de auto ergens koelvloeistof.

Ik heb het hele systeem nagepluist op fysieke tekenen van lekkage (slangen, reservoir, ed.) maar dit is allemaal in orde.
Vorige week dinsdag een nieuwe waterpomp gemonteerd en het probleem leek hiermee opgelost.
Gedurende de hele week bleef het niveau in de tank hetzelfde.
Vanmorgen zag ik echter tot mijn verbazing een grote plek KVS onder de auto liggen.
Aan de linkerkant, onder het distributie gebeuren. Het nivo was ongeveer 2cm gezakt in het reservoir.
Verder hebben we de koppakking gecontroleerd, maar deze is in orde.
Aleen vind ik dat het Koelsysteem erg veel druk opbouwt.
Druk die aanwezig blijft ook al rij ik een hele dag niet met de auto.

Heeft iemand een idee? Ik zit inmiddels met mijn handen in het haar.

Davy

Geplaatst door

davy1980 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is de afdicht rand van de pomp niet beschadigd met de/monteren

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Nee, dat niet, maar wat mij wel opviel was dat er in het pomphuis
wel veel roestblaren zaten. Ik heb deze zo goed mogelijk weggehaald middels een
staalborstel en een schuurpapiertje.
Het aanligvlak van de pomp zag er vrij goed uit en daar heb ik niet hoeven schuren.

Het probleem van dat schoonmaken is dat je er niet bij kunt met gereedschap, zonder
de hele motor eruit te bouwen.

Van de oude pompwaaier was ook een vin afgebroken.

davy1980 0

14 jaar

Davy toch maar even laten snuffelen bij een garage i.v.m.lekke koppakking . Die blijvende druk komt door lekkende compriessienaar koelsysteem . Succes

Punt 50
badge

14 jaar

als de koppakking lekt naar het koelsysteem loopt als de motor stilstaat de druk weer weg naar de cilinder
kan een scheur nin de kop zijn
die trekt vaak met afkoelen weer dicht

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Dat snuffelen kan ik straks wel even laten doen, maar ik denk niet dat het de pakking of de kop zelf is.
We hebben de "knettertest" bij de peilstok gedaan, de vloeistof in het reservoir borrelt ook niet als we de motor
een tijdje laten lopen.
Het lekt ook niet "intern" want vanmorgen lag er een grote plas KVS op de straat onder de auto.

Mij is trouwens in de garage verteld dat het systeem eigenlijk altijd wel druk opbouwt, omdat het een
gesloten systeem is.

Ik heb trouwens vorige week, toen ik de waterpomp vervangen heb, ook een nieuwe thermostaat gemonteerd.
De auto werd nooit goed warm en de temp. meter op het dash deed het ook niet.
Het bleek dat de vorige eigenaar het hele binnenwerk van de thermostaat eruit gehaald had zodat alleen
de afdichting overbleef. kortom: Er zat helemaal geen thermostaat in !!

davy1980 0

14 jaar

De druk wordt veroorzaakt door water wat door verwarmen uitzet. Bij af koelen krimt het weer dus blijft er geen druk meer over . Er zit zelfs een onderdruk-klepje in de dop om plat gezogen slangen bij b.v. vorst te voorkomen. Groeten.

Punt 50
badge

14 jaar

toch maar wantrouwig zijn lijkt mij waarom is de thermostaat er uit gehaald ??
om het probleem te verhullen ??
mvg willem2

kleijn 0

14 jaar

Waarom de thermostaat eruit gehaald is? Geen idee.

Maar de lekkage is opgetreden in een blok zonder thermostaat.
Ik heb altijd wel een vermoeden gehad dat er geen thermostaat inzat, maar heb het nooit gecheckt
omdat dan het hele distributie gebeuren eraf moet.
Nu was dat toch weg, dus hebben we dat meteen opgelost.

ik heb een vermoeden dat ze thermostaat eruit gehaald hebben omdat de temp vrij hoog oploopt bij
de corsa. Nominaal rond 95 graden.
tot dusver doet hij precies wat hij moet doen. Hij gaat open bij 92 graden. De temp op de dash schommelt
tussen de 92 en de 95 graden nu.
Bij lang stationair loopt de temp tot over de 100, en als ik me niet vergis gaat de meter bij 120 het rood in,
en de vin slaat aan bij de 110 graden.

davy1980 0

14 jaar

Geen overmatige witte walm uit de uitlaat Dan lekker blijven rijden , Je kan aan de bouten en aan de pakking zien of deze al eens is vervangen . De boutkoppen zijn afwijkend en de uitlaatpakking bestaat nog uit een stuk. Maar bij twijfel ???? vr. Groeten..

Punt 50
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.