Opel Astra GLS 1.6 ZX se: Lekkage in OHC motor 1.6 SE benzine

Bouwjaar: 1995

Beste mensen,
Ik heb al een tijd last van koelvoeistof verlies, ik heb alle leidingen nagekeken en zelfs een slang vervangen maar het help niet, er is ook nergens een spoor te vinden van lekkage, ik dacht aan de pomp maar nu begin ik te twijfelen over de motor zelf.

Bij het olie vervangen heb ik erg veel verharde vet gezien in de olie invoer, motorkap losgemaakt en alles schoon gemaakt, ik dacht dat het ooit door de overhitting komt. Nu na een maand zie ik weer een dunne laag bij olieinvoer en ook bij de oliepeilstok.
Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat er ergens lekkage is bij de leidingen naar de kachel of zo maar ik vind het vreemd dat ik steeds van die verharde olie aantref in de motor, het lijkt net op zachte zeep en heeft beige kleur!

Graag antwoord op mijn vraag, waar zit de lekkage volgens jullie, en als het zeker in de motor is, heeft het zin om de motorkoppakking te vervangen of moet ik de hele motor vervangen.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Met vriendelijke groet,
Symn

opeldriver

Geplaatst door opeldriver (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

PBleeker (0), 20 jaar geleden

Een manier om de koppakking te controlen is om de warme motor laten draaien , en dan het dopje van het bijvulvaatje VOORZICHTIG los te draaien , als er dan een bellen stroom zichtbaar is en/of een overdruk voelbaar is is de koppakking lek.

opeldriver (0), 20 jaar geleden

bedankt voor de tip, dat ga ik proberen maar als er belletjes komen wat moet ik dan precies vervangen en wat gaat het me allemaal kosten?

en als ik geen belletjes zie bij de oliebijvul opening, wat kan anders de oorzaak zijn van dit allemaal?

nogmaals bedankt ;-)

jan5047 (0) PRO, 20 jaar geleden

nee niet bij de olievulopening maar bij de koelvloestof reservair
dus daar waar je het koelvloestof ingooit
succes jan

opeldriver (0), 20 jaar geleden

aha, nou dan weet ik nu zeker dat het in de koppakking ligt want dat heb ik inderdaad vaak meegemaakt,telkens als de expantievat bijvul dan zie ik vaak belletjes.
Nou, nu is de vraag, hoe kan ik de koppakking fixen, en wat moet ik allemaal vervangen? :-(
Ik zag een keertje een soort laagje tussen de onderkant van de koppakking en de n.as, moet ik dat vervangen of is de schade groter?
gaarne jullie mening hierover, en nogmaals bedankt ;-)

General Motors (0), 20 jaar geleden

Eerst distributiekap verwijderen en tandwielen op nul-punt zetten.Daarna alles loskoppellen wat er maar vast zit aan de cilinderkop incl.distributie riem en koelvloeistof eruit laten lopen.
Cilinderkop bouten daarnaop correcte wijze losdraaien.
Vervolgens cilinderkop eraf halen en bepalen of koppakking daadwerkelijk kapot is.kan nl ook onderblok of kop zelf zijn.
Als koppakking kapot is het volgende gaan halen: koppakking,nieuwe cilinderkopbouten, antivries(koelvloeistof), distributieriem,kopervet.
Montage:oude pakkingsresten verwijderen(dit kan ff duren).Nieuwe koppakking aan beide zijde goed insmeren met kopervet.(onthouden welke kant naar boven moest.
cilinderkop er weer terug op.nieuwe cilinderkopbouten op juiste volgorde en moment weer vastzetten.daarna waar alles monteren.moter rustig warm laten draaien.daarna kopbouten nadraaien.

Mvg General motors

Arie560 (0), 20 jaar geleden

Waarom kopervet?
Ik leg hem altijd droog, zonder problemen.

Mvg,
Arie

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

ik monteer ze ook altijd droog..

General Motors (0), 20 jaar geleden

Waarom kopervet?

Kopervet (hittebestendig tot ca 1259 graden celcius)geeft namelijk een betere warmte geleiding af tussen beide oppervlaktes.Doordat het tevens een "smerende"(het is maar nat wat je smerend noemt)werking voor de warmetuitzetting tussen blok en pakking.
Vreemd genoeg wordt dit ook regelmatig toegepast in de industriele sector (welliswaar met andere oppervlakte's maar toch met dezelfde en hogere thermische belastingen).
Goed.......Soms is het niet mogelijk om bepaalde oppervlakte 100% netjes af te vlakken((zoals de kop)met name bij particulieren)daarom voegen we daar kopervet tussen beide oppervlakte's.
Ik weet dat deze oplossing of toevoeging vreemd klinkt in de oren ,maar we passen het al een enige tijd toe..en het werkt goed.tot nu toe nog steeds geen klachten.

Mvg General motors

geert3496 (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik monteer ze ook altijd met kopervet, werd me jaren geleden door mijn vader zo aangeleerd, blijkt te helpen tegen corrossie van blok en cilinderkop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.