Beste forumleden,
Laatst mijn oude opel astra uit 1994 met 127.000 echte kilometers op de teller laten keuren en met hier en daar wat kleine kosten lekker door de A.P.K heen.
Helaas werd er tijdens het lassen van een kleine plek een olie lekkage geconstateerd.
Eerst dachten ze aan een lekke koppakking maar na het neer laten van de auto leek het erop dat het de kleppendeksel pakken kon wezen.
Deze lekte ook echt behoorlijk!!
Vervangen en vanuit daar geen lekkage meer.
Bij thuis komst alles zoveel mogelijk olie vrij gemaakt.
De volgende dag een stuk gereden en na thuis komst toch even onder de motorkap gekeken.......helaas weer een lekkage maar nu niet vanuit de kleppendeksel.
Als je voor de motor staat lekt hij links ergens net een stukje onder de koppakking en het lekt naar beneden op de linker balk die vlak onder de motor loopt.
Het komt niet vanuit de rand waar de koppaking zit.
Het lijkt alsof het pas gaat lekken na een lange rit.
Moet zeggen dat als de auto stil staat er geen zichtbare lekkage is.
Heb de koelvloeistof en olie nagekeken en deze zakken niet zichtbaar en als ik de dop van de motor eraf draai zit daar alleen olie op en geen vocht of andere kleuring.
Herkent iemand dit probleem??!!
Ik hoop het wel want wil toch een tijdje met de auto doen, het liefst nog 1 jaartje A.P.K erbij.
Met vriendelijke groet,
Roger
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zal vermoedelijk de oliepomppakking zijn. Komt vaker voor. Vervangen: complete distributie en oliecarter demonteren + daarbij de aanzuigbuis van de oliepomp. Pakking kost een paar euro. Was een papierpakking ( groen) en wordt vervangen door een metalen pakking.
Doen wat de moderator zegt, is het opgelost.
Hebben ze ook gedaan bij mijn astra nadat ze de koppakking hebben vervangen, ook pas 128.000 gelopen.
13 jaar
Bedankt voor je reactie!
Helaas is hij meer en meer gaan lekken.
Zo erg dat er aan de passagierszijde op de achterbumper en klep olie zit.
Er bij de koelvloeistof een heel lichtbruine kleur wat ook een beetje op het randje van de dop blijft liggen, maar het koelvloeistof niveau zakt niet zichtbaar.
Ook is mij opgevallen dat aan de voorzijde van de koppakking en precies onder het midden van het uitlaatspruitstuk een lichte V vorm van olie zichtbaar is.
Ik heb een bevriend monteur er naar laten kijken en hij vermoed dat het de koppakking en de carterpanpakking is.
En heb als laatste een vraag, heeft een 1.4 blok uit 1994 een gietijzeren kop?
Groet,
Roger
13 jaar
Nee, een gietijzeren cilinderkop is al jaaaaaaaaaaaaaren verleden tijd. Is dus een aluminium kop.
Die lekkage achter het uitlaatspruitstuk is inderdaad de koppakking. Lekt meestal tussen de 2e en 3e cilinder. Ongeveer 6-7 mm uit de rand zit daar een oliekanaal. De afdichting in de koppakking van dat oliekanaal is dan murv en gaat langzaam maar zeker doorlekken richting buitenkant.
Dat die andere lekkage van die oliepomppakking meer is geworden, is geen wonder. Door de oliedruk wordt de (kapotte) pakking steeds meer opzij geperst en gaat dan dus ook meer lekken.
Bij het vervangen van de koppakking is in dit geval vlakken niet specifiek nodig, verstandig misschien wel. Kopbouten moeten vervangen worden.
Aanhaalmoment hiervan: 1e: 25 nm ( 2,5 kgm), daarna 3 maal aanhalen onder een hoek van 60 gr. Beginnen met de middelste bouten en dan kruislings naar buiten werken.
Wat een snelle reactie zeg...hahaha
O.k voor mij is het nu duidelijk geeeeeeeeeeeeeeeen gietijzeren kop ;-))
Wat je zo verteld zie ik het helemaal voor me.
Heb net even een vriend van mijn schoonvader gebeld en hij is monteur bij Opel.
Hij mag in zijn vrije uurtjes de garage van de zaak gebruiken en vraagt 350 voor het vernieuwen van de pakking, het vlakken van de kop en het vervangen van de filter en vloeistoffen.
Volgens mij niet zo slecht.
Ben alleen vergeten te vragen of het nou een probleem is als je even langer door rijdt met een lekker pakking van de oliepomp.
Ik weet dat het verstandig is om het gelijk te doen maar financieel moet het ook even te behappen zijn.
Kun je een maandje doorrijden met een lekkende oliepomp of is dit heel onverstandig?
In ieder geval aardig van je om gelijk de aanhaalmomenten te geven.......ik heb niet heel erg linker handen maar ga het niet zelf doen:-))
13 jaar
Meteen ook die oliepomppakking vervangen. Is helemaal een fluitje v/e cent als de kop er toch af is. De distributie ligt er dan ook af. Die moet er ook af om de oliepomppakking te kunnen vervangen. Die monteur moet dat dan met 3 kwartier kunnen klaren. Zeker op 'n hefbrug. Carterpakking en oliepomppakking kosten samen nog geen 25,- euro en 'n paar tientjes werk extra....... Kun je de troep niet (meer) voor hebben.
Ik merk al dat ik typ met iemand met veel ervaring.
Heb nog even navraag gedaan en hij beweert dat hij geborgt zit aan de carterpan.
Hierdoor zou het 200 euro extra moeten kosten.
Pffffffffff......
13 jaar
Klopt, het oliepomphuis zit aan de zijkant achter de distributie tegen het motorblok aangedraaid met +/- 5 boutjes M6 ( sleutel 10 ) en aan de onderzijde daarvan zit ( een deel van ) het carter vast gedraaid. Het carter sleutel je er binnen 10 minuten onderuit. Zijn ongeveer 20 M6-boutjes en het beschermplaatje tegen het koppelingshuis moet er even af. Zijn 4 boutjes M7, sleutelmaat 11. 2 Minuten. Ook moet de voorpijp van de uitlaat los maar die is dan al los omdat de kop er af is.........
Ik nam de tijd al ruim van 3 kwartier maar voor hem moet het dan met de ogen dicht nog kunnen.
Heb het probleem laten verhelpen.
Het ging om de oliepomppakking.
Na deze vervangen te hebben was de lekkage voorbij.
Groet Roger
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar