close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: lekke kop?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: DTHX20X

Hallo
Ik had vanmiddag een probleempje met mijn auto, ik rij een vectra B diesel. Afgelopen 5 maand heeft mijn auto in stalling gestaan, sinds maandag is hij positief door de apk gekomen na het vervangen van een accu, vandaag zou ik mijn nieuwe velgjes even op halen en moest hier zo 160 km voor rijden, de heen weg nix aan de hand, maar na 20 km op de weg terug weg te zijn begon er rook vanuit mijn motorkap te komen. Ik de motorkap open, scheurtje in een koelvloeistof slang, anwb bellen dus. Die constateerde indd dat er een scheurtje in zat, hij zei dat als ik zonder druk op het systeem zou rijden ik wel thuis kon komen. Niet dus, 20 km verder nog een keer de koelvloeistof bij gevult, mocht niet baten want na 20 km stond ik weer stil. Weer de anwb bellen, die heeft er een soort vervangend slangetje op gemaakt, en hiermee ben ik thuis gekomen. Ook had hij het over een stukke kop pakking.

Ik heb geen last van witte rook s'ochtens, alhoewel hij vanochtend wel even moeilijk wou starten. Olie peil gecheked, geen water er door heen en in het expansi vat zit geen rare blerf.

Wat kan het zijn?

Mvg Vincent

Geplaatst door

viny (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het kan zijn dat het slangetje gewoon porreus was en gewoon versleten was
ik zou eerst slang vervangen opnieuw ontluchten
verder warm laten draaien en dan kijken of de slangen hard zijn
zijn ze hard dan staat er teveel druk op.
dan zou het slim zijn om een bedrijf op te zoeken
daar kunnen ze bijwijze van de dop afdraaien
de koelvloeistof niveau mag niet omhoog gaan en bij gasgeven zakken.
als dit wel zo allemaal is
kun je nog eerst compressietest doen en direct ook cilinderlektest.
hierdoor weet je precies wat er aan de hand is

Als ik het me niet vergis zijn de slangen altijd redelijk hard, dit is normaal toch, bij een diesel? Ik heb het advies gekregen om naar een garage te gaan en een test te laten doen dmv koelvloeistof, om te kijken of er ook uit laat gassen bij zitten?

viny 0

14 jaar

het maakt niet uit of je een diesel of benzine hebt
de druk in het systeem wordt bepaalt door de temperatuur
door een gesloten ruimte moet de lucht zich op een specifieke deel uitzetten (expanisevat gebeurt dat) de kvs zal niet veel uitzetten
door het uitzetten stijgt de druk in het systeem. hierdoor kan de kvs veel warmer worden normaal kookt het bij 100graden maar dan pas tegen de 120graden
daar gaat het om dat het water niet gaat koken

Ik denk toch dat de koppaking lek is als hij s'morgens al niet goed start kan het zijn dat je water op de cilinders hebd.
Als hij aan de gang staat en je draaid de waterdop eraf wat doet hij dan ?
En worden de slangen na thermostaat warm bij bedrijfstemperatuur?

wovr100582 0
badge

14 jaar

Vandaag bij de garage geweest, en hun zeggen dat het mee valt. Testje gedaan, wel schuim op de koelvloeistof, maar geen uitlaat gassen. Hun zeiden dat door de lekkage in het systeem ik de vloeistof in orde moest houden, aangezien het kan zijn er nog een lucht bubbel in zit aangezien de kachel hoger zit. Volgende week woensdag even terug komen, en zaterdag wordt waarschijnlijk de kapotte slang vervangen. Houd jullie op de hoogte

viny 0

14 jaar

ik zou niet meer rijden met een kapotte slang als ik jou was koppaing is een duur grapje als je het niet zelf kan

williamhabets 0

14 jaar

Ok, dank je voor het advies, slang is ingekort en weer bevestigd, er lekt nu dus geen vloeistof meer.

viny 0

14 jaar

Ja dat weet ik toch zo niet met wat ze in de garage zeggen!
Uiteraard met een lekke darm rijden dan verliest hij zijn water.
Maar schuimvorming wijst altijd naar de joint de culasse(of er moet zeepsop in het systeem zitten)
Uitlaatgassen?Hoe hebben ze dat geconstateert?Met de neus bovengehangen?
Kachel zit hoger dat kan maar voor het systeem te ontluchen moet de chaufage open staan dat hij kan circuleren!
Je moet eens zien als er geen schuim op staat bv s'morgens begin eens wat gas te geven met het reservoirdop open.
Zie je dan luchtbellen komen al dan niet veel is je joint de cullasse zeker naar de ballen.
Je kan uiteraard blijven rijden en water bijvullen tot het op een keer er uit spuit.

wovr100582 0
badge

14 jaar

Woensdag weer naar de garage, bedankt voor t advies!

viny 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.