Opel Corsa: Lekkende Radiator's

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 14nz

Beste forum bezoekers,

Ik zit met een paar probleempjes waar ik bij andere topics nog niet echt veel over heb gevonden.

Ik heb in mijn corsa 5 maanden geleden de radiator kapot gehad.
Hiervoor heeft men toen het hele dashbord uitgebouwd.
Deze is in de 5 maanden daarna nog eens 2 keer kapot gegaan.
De monteur had het idee van een pakking.
Hiervoor hebben we dan ook de volgende dingen vernieuwd.

Kop/klepdeksel/en nog een pakking bij de motor.
Nieuwe distributie riem (spanrollen en water pomp.
Nieuwe radiateur.
Slangen nagekeken.

Nu is hij inmiddels voor de derde keer kapot.
Alleen kunnen we niets meer bedenken waar dit kan zitten.
Ik heb namelijk ook voor deze kachel kapot sprong water horen borrelen.
Zodra dit geluid weg was hebben we koelvloeistof gevonden onder de matten bij zowel de bestuurder als bijrijder.

Zelfs mijn monteur met meer dan 40 jaar ervaring heeft geen idee meer.
Vandaar dat ik mijn probleem hier eens voorleg mischien dat iemand van jullie hier een idee over heeft.
De plaatselijke opel dealers 3 stuks kon me wel melden dat dit nog nooit voor was gekomen bij hun.
1 keer kapot en vervolgens een nieuwe die mischien een fabricage fout heeft kwam wel eens voor maar niet 3 stuks.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

stupidfool

Geplaatst door stupidfool (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Is de cilinderkop ook afgeperst ???? lijkt erop dat de kop, of een scheur in de cilinderwand de oorzaak van jouw probleem is.

In elk geval lijkt het me dat de radiatoren kapotspringen door overdruk. De meest voorkomende oorzaak is dan inderdaad een koppakking, maar de kop zelf kan ook kapot zijn, evenals de cilinder, waardoor er overdruk in je koelsysteem komt.

Laat het koelsysteem eens op druk zetten, en kijken of er in 1 of meerdere cilinders water komt, ofdat er eventueel water bij de olie zit ( plug ietsjes lossen).

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

marcel je hebt gelijk
maar aan de andere kant heb ik de mening dat een nieuwe radiateur niet dooor overdruk zal barsten
dan zou de koelradiateur ook springen
en dan heb je ook nog de dop met een overdruk ventiel
ik denk in de richting van een montage onder spanning waardoor er een breuk of scheur optreed
en dat kan best in het huis zitten
ook is de mogelijkheid dat het een schade auto is met een vervorming die niet opvalt
maar 3 X door overdruk?????

diko (0) PRO, 15 jaar geleden

ik denk dat jerry gelijk heeft,dat de nieuwe kachelrad.3 keer de zwakste plek in het systeem zou zijn lijkt me sterk.
misschien even de kachelslangen doorverbinden en dan kijken of het koelsysteem normaal blijft werken en geen abnormale druk opbouwd.mvg Diko

stupidfool (0), 15 jaar geleden

Ik heb momenteel zodat de auto kan lopen de twee buitenslangen die normaal op de radiator uit komen door verbonden.
Dan doet de auto verder niet vreemd.
Ook geen harde slangen of zo wat je zou denken als het een druk probleem is of niet ???

diko (0) PRO, 15 jaar geleden

dan lijkt het er toch op dat Jerry gelijk heeft. mvg Diko

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

dus als ik het goed begrijp, heb je de slangen die normaal gesproken naar de kachle gaan met elkaar verbonden, en hebt dus nu geen problemen met lekkage ofzo.

Dan denk ik ook dan jerry gelijk heeft.

Zie het zo nog eens een paar dagen/weken aan, blijf de slangen controleren, zeker asl je net ergens gestopt bent ( of ze hard staan ).
Indien nu alles normaal, en waterdicht blijft, zal het aan de montage van de kachelradiator liggen.

Groeten Marcel

stupidfool (0), 15 jaar geleden

dit is al een viertal weken doorverbonden.
Geen harde slangen gedurende deze 4 weken.
we hebben nog geen nieuwe radiator ingebouwd, gezien we de oorzaak eerst willen vinden.
Wat bedoel je met verkeerde montage, wat kan daar fout aan gedaan worden?

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

het hoeft niet perse een montage fout te zijn
zoals ik eerder schrref ook een vervorming in het kachelhuis en of de montage plaats van het huis
ook een isolatie schuim rand kan de oorzaak zijn

stupidfool (0), 15 jaar geleden

Met dat schuim bedoel je daar die plakrand die je moet plakken.
Die radiator heeft iedere keer tussen de ribben waar die buizen lopen de lekage.
We hebben al vanalles geprobeerd de bak waar dit ding in zit is opzicht netjes kwa uitzien geen gekke dingen of zo.

En ex schade weet ik zeker dat hij niet is.
Gezien het feit de oude eigenaar een bekende is.

Het enige wat ze ons zeiden en mischien dat iemand van jullie dit weet.
Is dat als je een nieuwe inbouwd deze nieuwe aan de massa gehangen moet worden.
Klopt dit en kan dit te maken hebben met een lekkage of is dit voor iets anders.
Die orginele heeft namelijk geen massa kabel eraan gehad ???

pjotter9144 (0) PRO, 15 jaar geleden

zit er een plastic verlengstuk tussen de kachel-buizen en de kachel radiator?? vervang dan maar 4X een O-Ring, je zult dr zo niks aan zien, maar als je ze er afhaald en dubbel kinkt zitten er allemaal scheurtjes in. al een paar keer gehad met een astra-g!

stupidfool (0), 15 jaar geleden

Maar kan het dan naar binnen lekken.
Want die ringen zitten toch buiten of niet ???

pjotter9144 (0) PRO, 15 jaar geleden

zit in de auto, de 2 o-ringen die in de kachel radiator komen zullen wel vervangen zijn bij montage van de nieuwe. maar 10 cm terug aan de andere kant van het verlengstuk zitten er ook nog 2.. deze o-ringen gaan vaker stuk.

alleen ik kan je niet gegaranderen dat bij deze type ook een verlengstuk tussen zit. zou je eerst ff moeten navragen voor je alles los haalt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.