Onze Opel Corsa maakt een licht rammelend geluid bij de ketting. Moet er nou een (hydraulische?) spanrol vervangen worden?
Is dat een dure reparatie (onderdeel / tijd)? Kun je problemen verwachten als je het niet doet?
De KM-stand is 150.000.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alles vervangen, zeker de ketting. Alleen de spanner vervangen heeft geen zin. Weggegooid geld dan.
De ketting hoeft nooit vervangen te worden.
13 jaar
[quote=andreetje]De ketting hoeft nooit vervangen te worden.[/quote]
Indien er geen problemen zijn niet, dit is nu niet het geval en dient het nogmaals compleet te worden vervangen.
Het één wil je, het andere moet je......
Gr. paul
De dealers hebben die kettingen bij stapels op voorraad liggen incl. geleiders, spanners en tandwielen.
Als er nooit geen problemen mee zouden zijn, hebben ze dat echt niet op de plank liggen..........
Buitendienstoplossing: 1818
Onderwerp: Familie-0-motoren (MJ 98-2003) - Ratelende distributiekettting tijdens stationairloop
Modellen: Motoren: Optie:
Agila 2000...2003,Corsa-B 1997...2003,Corsa-C 2001...2003 Z10XE| Z12XE,X10XE| X12XE,Z10XE| Z12XE
Klacht: Bij auto's met een hoger kilometrage (40-50.000 km) klinkt tijdens de stationairloop soms een geratel wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is. Bovendien is bij het afzetten van de warme motor een duidelijk geklapper vanuit de distributiekant van de motor hoorbaar.
Oorzaak: De uitslag van de kettingspanner is niet meer voldoende om de uitrekking van de ketting op te vangen, waardoor tijdens de stationairloop een geratel klinkt.
Productie: Vanaf MJ 04 wordt tijdens de productie een kettingspanner met een grotere slag gemonteerd.
Oplossing:
Ingeval van een klacht kan een verbeterde kettingspanner worden aangebracht: cat.-/ onderdeelnr. 56 36 457 / 55352909.
Functiegroep: J - Motor
Klachtengroep: 14 - Geluiden of trillingen
Foutcode
13 jaar
Allemaal prachtig die buitendienstoplossingen maar lang niet allemaal effectief helaas.
Wil je de klacht goed oplossen zullen de ketting en geleiders ook vervangen moeten worden.
zeg niet dat is het, geef alleen aan wat er is en kan
verder is het aan de topic opener wat die er mee wil
dat is niet aan mij
13 jaar
Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik voor de verbeterde kettingspanner ga. Als deze af fabriek ook gemonteerd wordt, zal het wel een effectieve oplossing zijn lijkt me.
Verder is het vervangen van de ketting een hele lastige klus, heb ik mij laten vertellen.
13 jaar
Zal best een lastige klus zijn, maar als straks alles kapot loopt zal het een lastige klus in je knip zijn.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Met 'n uurtje of 3 tot 4 zit alles er in.......
Op een opgerekte ketting alleen een spanner met een grotere slag monteren lijkt mij het paard achter de wagen spannen.
Ik zou de ketting ook laten vervangen,of hij breekt een keer.
En die buitendienst oplossingen zijn vaak van die lapmiddelen.
In principe is het van de zotte dat je na 40 a 50.000km met zulke kosten geconfronteerd word.
En dan krijg je ook nog eens een halfbakken oplossing.
13 jaar
Ik ben overtuigd, al baal ik er wel van: de verkoper van de auto vertelde dat "de ketting nooit vervangen hoeft te worden, in tegenstelling tot een distributieriem".
Nogmaals bedankt voor de hulp.
13 jaar
In principe klopt dat verhaal ook wel alleen blijkt achteraf dat de kwaliteit soms ietwat tegenvalt van die kettingen.
Vroeger werden er duplexkettingen gemonteerd, tegenwoordig simplexkettingen. Spaart voor de fabrikant kosten, is lichter en neemt minder ruimte in beslag.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar