close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Licht rammelende distributieketting - spanrol vervangen?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16V

Onze Opel Corsa maakt een licht rammelend geluid bij de ketting. Moet er nou een (hydraulische?) spanrol vervangen worden?

Is dat een dure reparatie (onderdeel / tijd)? Kun je problemen verwachten als je het niet doet?

De KM-stand is 150.000.

Geplaatst door

andreetje (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Alles vervangen, zeker de ketting. Alleen de spanner vervangen heeft geen zin. Weggegooid geld dan.

moderator 0
badge

13 jaar

De ketting hoeft nooit vervangen te worden.

andreetje 0

13 jaar

[quote=andreetje]De ketting hoeft nooit vervangen te worden.[/quote]
Indien er geen problemen zijn niet, dit is nu niet het geval en dient het nogmaals compleet te worden vervangen.
Het één wil je, het andere moet je......

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

De dealers hebben die kettingen bij stapels op voorraad liggen incl. geleiders, spanners en tandwielen.
Als er nooit geen problemen mee zouden zijn, hebben ze dat echt niet op de plank liggen..........

moderator 0
badge

13 jaar

Buitendienstoplossing: 1818
Onderwerp: Familie-0-motoren (MJ 98-2003) - Ratelende distributiekettting tijdens stationairloop
Modellen: Motoren: Optie:
Agila 2000...2003,Corsa-B 1997...2003,Corsa-C 2001...2003 Z10XE| Z12XE,X10XE| X12XE,Z10XE| Z12XE
Klacht: Bij auto's met een hoger kilometrage (40-50.000 km) klinkt tijdens de stationairloop soms een geratel wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is. Bovendien is bij het afzetten van de warme motor een duidelijk geklapper vanuit de distributiekant van de motor hoorbaar.
Oorzaak: De uitslag van de kettingspanner is niet meer voldoende om de uitrekking van de ketting op te vangen, waardoor tijdens de stationairloop een geratel klinkt.
Productie: Vanaf MJ 04 wordt tijdens de productie een kettingspanner met een grotere slag gemonteerd.

Oplossing:
Ingeval van een klacht kan een verbeterde kettingspanner worden aangebracht: cat.-/ onderdeelnr. 56 36 457 / 55352909.

Functiegroep: J - Motor
Klachtengroep: 14 - Geluiden of trillingen
Foutcode

kleijn 0

13 jaar

Allemaal prachtig die buitendienstoplossingen maar lang niet allemaal effectief helaas.
Wil je de klacht goed oplossen zullen de ketting en geleiders ook vervangen moeten worden.

moderator 0
badge

13 jaar

zeg niet dat is het, geef alleen aan wat er is en kan
verder is het aan de topic opener wat die er mee wil
dat is niet aan mij

kleijn 0

13 jaar

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat ik voor de verbeterde kettingspanner ga. Als deze af fabriek ook gemonteerd wordt, zal het wel een effectieve oplossing zijn lijkt me.

Verder is het vervangen van de ketting een hele lastige klus, heb ik mij laten vertellen.

andreetje 0

13 jaar

Zal best een lastige klus zijn, maar als straks alles kapot loopt zal het een lastige klus in je knip zijn.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Highway 670
badge

13 jaar

Met 'n uurtje of 3 tot 4 zit alles er in.......

moderator 0
badge

13 jaar

Op een opgerekte ketting alleen een spanner met een grotere slag monteren lijkt mij het paard achter de wagen spannen.
Ik zou de ketting ook laten vervangen,of hij breekt een keer.
En die buitendienst oplossingen zijn vaak van die lapmiddelen.
In principe is het van de zotte dat je na 40 a 50.000km met zulke kosten geconfronteerd word.
En dan krijg je ook nog eens een halfbakken oplossing.

primera p11 0

13 jaar

Ik ben overtuigd, al baal ik er wel van: de verkoper van de auto vertelde dat "de ketting nooit vervangen hoeft te worden, in tegenstelling tot een distributieriem".

Nogmaals bedankt voor de hulp.

andreetje 0

13 jaar

In principe klopt dat verhaal ook wel alleen blijkt achteraf dat de kwaliteit soms ietwat tegenvalt van die kettingen.
Vroeger werden er duplexkettingen gemonteerd, tegenwoordig simplexkettingen. Spaart voor de fabrikant kosten, is lichter en neemt minder ruimte in beslag.

moderator 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.