Opel Astra: Lichte trilling in de koppeling, vliegwiel vervangen of niet?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: Z19DTH

Ik ben ruim 2 jaar in het bezit van een Astra met 1.9cdti motor. Het is 150 pk uitvoering.
Sinds de aankoop heeft auto lichte resonatie in de koppeling. Het zou komen door onbalans van dubbel massa vliegwiel.
Wanneer is het zover om dubbel massa vliegwiel te vervangen? Auto heeft (nog) geen last van schuddende motor of geratel.
Auto heeft 248.000 km gelopen.

gabor.atilla

Geplaatst door gabor.atilla (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Dat schudden kan ook van de drukgroep zijn,hoeft niet altijd het vliegwiel te zijn.
Als het vliegwiel niet goed meer is heb je onbalans en soms een ratel.
Motor loopt dan ook vaak niet meer mooi stationnair.
Ik zou er niks aan doen,bij geen slip lekker doorrijden.

gabor.atilla (0), 11 jaar geleden

De koppeling slipt niet. Heb ook geen bijgeluiden wanneer je de koppeling intrapt of niet.
Het is alleen zo, wanneer je voet op koppelingspedaal laat 'rusten' je dan trilling voelt.

sel (0), 11 jaar geleden

Laat het beoordelen door een monteur (of langs meerdere garage doorrijden om te laten zien), dan weet je meer.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Zoals ik al zei:gewoon doorrijden,geen kosten maken als het niet nodig is.

gabor.atilla (0), 11 jaar geleden

..Het volgende is gebeurd : Met de auto reis door Europa gemaakt. Opgegeven moment is 2000 km van huis een of andere bijgeluid in de 5e en 6e versnelling ontstaan. Het was een soort van een fluittoon.
Lekker door gereden om zsm thuis te komen.. en we kwamen veilig thuis. De volgende dag breng ik auto naar de garage, onderweg begint een gruwelijke schrapend geluid onder te motorkap en opgegeven moment was het taka-taka-tak en einde versnellingsbak.

Nu is versnellingsbak gereviseerd auto is voorzien van nieuwe koppelings (LUK), nieuwe Dubbele Massa Vliegwiel (Sachs). De vraag is of dit door defecte vliegwiel is ontstaan. De tandwielen van de 5e en 6e versnelling waren kapot. Nu schijnt dit zwakke punt van de M32 versnellingsbak te zijn.


[url=http://postimage.org/image/9snzpclr1/][img]http://s14.postimage.org/9snzpclr1/foto_...[/img][/url]

Auto rijdt nu weer goed. Motor klinkt ook nu veel lekkerder. Resonatie en trilling is minder geworden.
Als ik mijn voet zachtjes op de koppeling zet dan voel je nog wel een minimale trilling in de koppeling, ik weet niet of dit normaal is.
[url=http://postimage.org/image/6lq6qfoi9/][img]http://s16.postimage.org/6lq6qfoi9/foto_...[/img][/url]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.