close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: live data hoe weet ik de juiste waardes

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

ik heb even de auto uitgelezen en live data opgenomen omdat ik een brandend mml heb.
Deze geeft 2 foutcodes P0136(4) en P0141(8) Deze hebben betrekking op de lambda sonde 2. Ik heb de meetwaardes van de livedata bekeken. En de lucht massa meter geeft op stationnair draaien 0.0 kg/h aan deze moet toch een waarde geven niet? Bij 3000tr/min en 50km geeft hij 46.05 kg/h aan is dit normaal? Naar welke waardes moet ik nog kijken. hij geeft ook mengsel arm aan. Lambda sonde's geven waardes aan tijdens het rijden.
moet ik hier het live data log plaatsen en kan dan iemand mij vertellen wat er mis is?

Alvast bedankt

Geplaatst door

patie (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik twijvel aan je foutcodes. P0163 is lambdasonde bank 2 sensor 3. Zoveel lambdasondes heeft jouw auto niet.
P0141 is Verwarmingscircuit lambdasonde bank 1 sensor 2. Dat is de sensor na de katalysator.
Luchtmassameter die 0.0 aan geeft bij stationair klopt niet. Dat is uiteraard te weinig.

Je zegt dat hij aangeeft mengsel arm. Waar en hoe wordt dat aangegeven?
Waar lees je mee uit? Goede auto/motor aangekozen? Bouwjaar 2001 is een Z10XE motor.
Wat geven de lambdasondes aan? Bij stationair en bij 3000 rpm. Even een aantal seconden bekijken en laagste en hoogste waarde noteren.

oldford 0
badge

13 jaar

Goed dan zijn het dus 2 foutcodes op de achterste lambdasonde. Signaal en verwarming niet in orde.
Kan een probleem met de bedrading zijn, of de sensor is echt goed defect.

Maar met een luchtmassa van 0.0 kg/h bij stationair is er nog wel meer aan de hand.

oldford 0
badge

13 jaar

Motorsnelheid omw/min 849
MAF-sensor V 1.41
MAF-sensor kg/h 0.00
B1S1 verwarming O2-sensor (cil.rij 1 sensor 1) Actief
B1S1 O2-sensor (cil.rij 1 sensor 1) 392
B1S1 lucht/brandstof-verhouding (cil.rij 1 sensor 1) Arm
B1S1 verwarming O2-sensor (cil.rij 1 sensor 2) Niet actief
B1S2 O2-sensor (cil.rij 1 sensor 2) 3.450
B1S2 lucht/brandstof-verhouding (cil.rij 1 sensor 2) Arm
O2 sensor loop Gesloten

Dit zijn een paar gegevens uit de live data van 1 tijd.
Als je wil kan ik je het hele log geven, maar dit gaat hier moeilijk denk ik misschien met een pm?

Alvast bedankt voor de hulp.

patie 0

13 jaar

Grote files kun je op een fileserver uploaden en dan de link hier plaatsen. Megaupload b.v., geen Rapidshare die is na 10 x downloaden weg.

Beetje rare data. Doet mij twijvelen of de scanner wel goed werkt. Waar lees je mee uit?

Maf-sensor voltage is redelijk. Moet volgens Opel minder dan 1,6 volt zijn.
Maf-sensor kg/h klopt niet. Klopt niet met het voltage en bij 0,0 heb je een foutcode en loopt de motor niet. Scanner fout?
Lambdasensor voltage kan. Moet schommelen tussen ongeveer 0,2 en 0,8 volt.
Lambdasensor 1 Arm zou kunnen. Dit is een momentopname en dat moet schommelen tussen arm en rijk.
Lambdasensor 2 klopt de waarde niet van. Die mag hooguit 1 volt zijn. Scanner fout?
Lambdasensor 2 Arm kun je vergeten. Dat staat er altijd wat de sensor ook aan geeft.

oldford 0
badge

13 jaar

Ik heb een nieuw exel bestand gemaakt en op mijn skydrive gezet van hotmail, je kan het hier afhalen via deze link.

http://cid-e17112e7e46fda1d.skydrive.liv...!103

Er zijn 3 tabbladen 1 koude motor 2 warme motor.
Dit zijn nog eens de foutcodes:
P0136 - O2-sensor circuit, onderbreking (cil.rij 1, sensor 2)
(04) - Niet aanwezig

P0141 - Verwarming lambdasonde, storing in circ. (rij 1, sensor 2)
(08) - Regelmatig

Het mml gaat eerst branden nadat de foutcode er een paar dagen instaat.

Deze livedata is gemaakt met een op-com Ik ken hierzelf te weinig van om hiermee het probleem te vinden. Ikzelf denk de lmm of denk ik verkeerd? Jullie profs zullen dit wel weten.

Alvast bedankt.

patie 0

13 jaar

Normaal gesproken is Op-com een betrouwbaar programma, maar in deze log zitten wel wat vraagtekens of het allemaal wel goed weergegeven wordt. Welke versie gebruikt je? (Datum) Origineel of gecloond?

LMM mankeert volgens mij niets aan. Lambdasonde 2 is overduidelijk stuk of los of de bedrading heeft een breuk/kortsluiting.

oldford 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de info. Het is versie 100219a origineel.
De lambda sonde 2 geeft toch nog een waarde weer. Hoe kan ik controleren of deze daadwerkelijk stuk is?
Kan het geen kwaad dat de lmm 0.0 geeft op stationnair draaien?

patie 0

13 jaar

Volgens mij wordt de waarde in kg/h door deze versie verkeerd weer gegeven. Waarde verspringt ook met 9,21 kg per keer.
Voltage van de luchtmassa meter ziet er mooi uit. Nog belangrijker: de leerwaarde voor de injectie blijft op 0 (nul) procent staan (Veld AR).
Dat houdt in dat de gemeten luchtmassa over een komt met datgene wat verwacht wordt. Perfect dus.

De spanning die je bij warme motor voor lambdasonde 2 ziet is de spanning die de ecu op de lijn zet (0,45 Volt).
Als de sonde warm wordt is deze sterk genoeg om het signaal omlaag of omhoog te trekken.
Daardoor kan de motor-computer zien of de sonde warm is of nog niet - en als het te lang duurt of het signaal onderbroken is.
Kontroleren gaat alleen met meten met een voltmeter of ohmmeter. Bedrading doormeten vanaf ecu naar stekker.
Met 2 storingen tegelijk (En signaal En verwarming defect) denk ik aan de stekker/bedrading van die lambdasonde 2.
Als alleen de verwarming defect zou zijn, verwacht je dat na enkele minuten rijden de sensor voldoende opgewarmd is door de uitlaatgassen.
Waarom je dan bij koude motor meer dan 3 volt ziet? Geen idee.

Ik zou de log voor zien van commentaar ook naar de verkoper/fabrikant sturen. Misschien kunnen ze er iets mee.

oldford 0
badge

13 jaar

Bedankt voor het zoeken naar de fout en voor de info. Ik zal de draden en stekkers dan eens controleren of ze nog inorde zijn.
Ik heb ook horen zeggen dat als de battrij is afgekoppeld geweest dat je het gasklephuis( terug moet resetten ofzoiets? Reset all learnd values bij op-com onder de speciale functies? Klopt dit of heb ik mij iets laten wijsmaken? Maar dat ze er wel niets mee te maken hebben zeker?

patie 0

13 jaar

is het niet makkelijker om even langs de opel te rijden
kunnen ze je beter uitleggen hoe zo,n opcom werkt

kleijn 0

13 jaar

Ik ben met mijn log naar de opel dealer geweest, daar hebben ze hem aan de computer gehangen en ook nog eens gecontroleerd met live data. Ze konden niet zeggen wat het probleem was. Ze zouden eerst de lmm vervangen. Als het probleem niet was opgelost dan de lambdasonde vervangen. Maar dan kon het nog wel eens zijn dat het nog niet was opgelost zeiden ze. het konden ook de kleppen zijn die niet meer goed afsloten. Ze wisten het niet. Dus nu weet ik niet wat ik moet doen die zaken allemaal vervangen of zo gewoon blijven doorrijden en dan af en toe de foutcodes eruit gooien? Maar ja kan dit kwaad voor de motor?

patie 0

13 jaar

De samenstelling van het mengsel of de uitlaatgassen heeft GEEN invloed op de verwarming van een lambdasensor, zelfs niet de voorste.
Je kunt van alles en nog wat gaan vervangen, maar daar los je de storing niet mee op.
Zeker in dit geval is vervanging van de lmm geld weggooien, het ding werkt echt perfect.
Als je verder naar de lambdaregeling kijkt dan is die echt helemaal 100% perfect. Met lekke kleppen moet ik daar onregelmatigheden in zien.

Als je aan de bedrading van de achterste lambdasonde niets ziet, dan moet er gewoon een nieuwe (andere) in.

oldford 0
badge

13 jaar

ok bedankt oldford.

patie 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.