Wij hebben een Opel Calibra 2.0 i 1991 deze auto loopt stationair niet goed en slaat slecht aan.
Bij de knippercode uitlezing komt steeds naar voren dat de lucht massameter defect is maar deze hebben wij gecontroleerd en vervangen maar dat helpt niets
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het komt wel eens voor dat er een gat in de aanzuigslang zit tussen de luchtmassameter en de inlaatbuis. dan krijg je deze problemen ook en de foutcode op de luchtmassameter komt er dan ook in te staan.
Dit probleem herken ik van mijn Vectra ook met een 2.0 litermotor, het euvel zat in de bijpas klep die parallel over de gasklep zit.
Tijdens stationair loop zorgt deze klep dat de motor goed stationair loopt , dit omdat de gasklep bijna gesloten is.
Wordt er nu gas gegeven en de hoofdgasklep gaat open dan regelt deze de bijpas klep weer dicht.
Deze klep wordt gestuurd uit het motormanagment tussen de 0 -12V.
Deze klep vervuild en gaat slecht lopen waardoor de regeling niet correct verloopt.
Ik heb bij mij deze klep gedemonteerd en schoongemaakt en de lagering gesmeerd.
Het losmaken van de klep doe je door de aluminium wigjes voorzichtig weg te tikken.
Hij is dan in z'n geheel te demonteren.
Na montage deze weer met een dreveltje blokeren.
22 jaar
is het motortype overigens een 2.0 16v (x20xev) of een 8v(c20ne)
en wat de foutcode betreft: is deze code altyd aanwezig of stond die nog in het geheugen van het stuurapparaat van een vorige (oude) storing?
jawel, deze zit ook op de 16v alleen niet los over de gasklep dmv 2 slangen maar rechtstereeks op het smoorklephuis geschroefd. de werking is eigelijk hetzelfde. alleen de 8v motoren hadden vaker problemen met deze luchtomlopen en deze zijn aangepast door opel.(passingen in de luchtomloop te krap)
maar ger, hebben we het nou over 2 verschillende auto's met problemen???? sido heeft namelijk de posting geplaatst en van de calibra weet ik nog niet wat voor motor er onder de kap zit. of hebben we het hier over dezelfde auto??
22 jaar
jawel, deze zit ook op de 16v alleen niet los over de gasklep dmv 2 slangen maar rechtstereeks op het smoorklephuis geschroefd. de werking is eigelijk hetzelfde. alleen de 8v motoren hadden vaker problemen met deze luchtomlopen en deze zijn aangepast door opel.(passingen in de luchtomloop te krap)
maar ger, hebben we het nou over 2 verschillende auto's met problemen???? sido heeft namelijk de posting geplaatst en van de calibra weet ik nog niet wat voor motor er onder de kap zit. of hebben we het hier over dezelfde auto??
IK las het verhaal over problemen met de Calibra, die veel leken op de problemen die ik met mijn Vectra heb gehad.
Deze had een 2.0 liter motor met 2 kleppen per cilinder.
Waar de Calibra mee is uitgerust weet ik ook niet.
22 jaar
ok , was even een vraag voor de duidelijkheid.
het schoonmaken en demonteren van je lfr bij je 8v heeft inderdaad veel zin en scheeld veel geld.
Ik heb een opel vectra B bj 1999 2-0 16V met t volgend probleem. Loopt stationair rond 1500-2000 toeren ,. Alles is al schoongemaakt en gecontroleerd. Geen foutmelding bij uitlezen. Tijdens het rijden als hij warm wordt (na 2 minuten) loopt het toerental op naar 2000 toeren . Egr probleem? Stappenmotor probleem? Is getest met andere onderdelen maar t probleem blijft. Wie weet wat er kan zijn. Toen ik een gaatje in de oliedop constateerde heb ik de dop vervangen en nu loopt t toerental nog meer op. Begrijpelijk want er wordt nu druk opgebouwd.
14 jaar
voor de vacuumlekkage even remmen reiniger over het inlaatsysteem!
hoor je meteen ohf de motor er op reageerd!
ben je al weer wat verder
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar