Het probleem is als volgt, t loopt ook bijna uit de hand!Opel Corsa loopt op drie cilinders en na het meten van de compressie lag t vermoeden bij een verbrande klep of zo iets dergelijks! Kop gedemonteerd (heel veel werk) en tot de conclusie gekomen dat klepstoters van cilinder 2 van de inlaatzijde bleven hangen, alle klepstoters aan de inlaatzijde vervangen uit voorzorg! Auto gestart, nog niet goed en na proefrit weer compressie gemeten, cilinder 4 bijna geen compressie! Vermoeden ging nu naar de plunjer van de oliepomp of de afslagklep hiervan, ook deze gedemonteerd, gereinigd en weer alles in elkaar gezet was niks van slijtage aan te zien.
Nu zijn we veel uren verder, de carterpan zit er weer onder en loopt de auto nog steeds op 3 cilinders, de co-uitstoot is tevens ook erg hoog!
Wij zijn er van overtuigd dat t iets met de oliedruk te maken heeft,iemand suggesties!??!
Groeten van Teun van der Heijden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je kunt beter een lektest uitvoeren dan compr meten, dan weet je waar de lekkage zit. is de olie niet te dik of te lang erin anders motor spoelen of 100cc atf olie toevoegen en later verversen. wat zyn overige waarden vd 4 gastest? succes cor.
controleer ook even de kleptuimelaars of er geen platte kanten aan de rollen zitten komt nogal eens voor met dezelfde storing tot gevolg
Groeten MERIVA
wees er zeker van dat er de voorgeschreven olie in zit. te dikke olie kan dit probleem ook veroorzaken.
gr. peter
Gisteren bezoek gehad van een jongen van Forte, hij herkende het verhaal en zijn gaan vermoeden gaat naar de klepstelen, deze blijven door aanslag op de steel plakken in de geleider, wat tot gevolg heeft dat de stoter zich nog meer vult om de speling op te vullen. Morgen (donderdag 5 okt) komt de auto terug en worden de klepstelen met behulp van ossiloscoop bekeken. Ik houd jullie op de hoogte maar is er zowiezo iemand die dit euvel al bekent in de oren klinkt!?
Het verhaal is niet onbekend. Met name de eerste 16-kleppers van de Astra-F hadden daar veel last van. Een veel toegepaste oplossing toen was het iets opruimen van de klepgeleiders. Vaak wel met oliegebruik als gevolg.
Het is in ieder geval de moeite waard om Forte eens te laten komen.
Succes.
Zo eindelijk even tijd om een update te doen.
Afgelopen vrijdag, mbv endescoop kleppen nogmaals goed bekeken. Resultaat van klevende klepstelen is uiteindelijk 2 kleppen van cilinder 4 die aan t verbranden zijn, zelfs een klein stukje van de klepzitting mist. Cilinder 3 heeft slechts één aangetaste klep en cilinder 1 ook!
Oliedruk in de cilinderkop moeten we nog meten, had misschien eerder gemoeten, oorzaak waarschijnlijk te weinig of te veel oliedruk in cilinderkop door verstopt kanaal of zo iets dergelijks, andere oorzaak is misschien toch afzetting op de klepstelen van de inlaatkleppen geweest.
Nader informattie volgt.
En vandaag eindelijk de oliedruk gemeten, 4,5bar stationair en met verhogen toerental naar 6 bar, mag slechts 1.5 bar zijn! Serieus problem dus, iemand suggesties? Oliefilter is goed (oirigineel), carterpan gedemonteerd en klep van oliepomp die daar zit schoongemaakt en was gewoon goed gangbaar, weten nog niet of dit de onder of overdrukklep was. Zit voor een plug in het motorblok, als we deze plug verwijdenen treffen wij een kogeltje met veerdruk aan, deze kogel is in te duwen maar kan er niet uit gehaald worden, hoort dit zo?
Gegroet, hoop op veel (uiteraard) reacties.
Die moet er uit kunnen. Schoonmaken dus !!
Kogel schoongemaakt en de druk is nu gewoon goed, is daarvoor waarschijnlijk ook al niet slecht geweest. waar het dus nu op neer komt is dat na een compressiemeting een cilinder, die met die verbrande zitting heel weinig compressie heeft! Kop gaat er nu weer af en word gereviseerd.
Zaak gesloten, oorzaak van slecht lopen en variabele compressie duidelijk. Gevolg is een kostbare reparatie maar goed mensen willen rijden!
Bedankt voor t meedenken, groeten van Teun!
Nou ja, oorzaak in ieder geval bekend.De patient knapt wel weer op.
Jammer dat je met de 1e demontage de slechte kleppen niet hebt gezien.
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar