Opel Astra: LPG G3 Prins YPS

Bouwjaar: 2000

Wij rijden een OPEL Astra Club Station 16V benzine/lpg G3 uit 2000 met een Prins YPS lpg installatie. Ons probleem betreft het stotteren op gas met name bij het vaart minderen van 120 naar 100. Ook rijdt de auto zeer onrustig bij een constante snelheid van 120km/h (voelt als lichte turbulentie bij vliegen). Tot nu toe heb ik bougies, Prins doseerunit, slang tussen verdamper en doseerunit (lichte knik) en het luchtfilter vervangen. Ik heb ook al diverse connectoren losgehaald en schoongemaakt en andere slangen gecontroleerd. Alles zonder echt goed resultaat (wel iets beter). Volgende stap wordt waarschijnlijk de lambda sonde (door een universele 4 draads sonde). De installatie geeft geen "storing" led op de keuze unit. Heeft iemand anders ervaringen met een Prins YPS G3 installatie ?

cyberoo

Geplaatst door cyberoo (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

hakeemolajuwon (0) PRO, 18 jaar geleden

Met behulp van software is de werking van het YPS systeem te controleren. Het is niet een bijzonder fijn systeem maar het voldoet. Wat nog wel eens kapot gaat is de injectorsimulator. Als 1 uitgang defect is krijg je hele rare storingen alsof de ontsteking overslaat. Nogmaals met software is dat eenvoudig te controleren, dus zoek een gasspecialist met Prins in zijn pakket.

cyberoo (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Hakeem. Ik ben reeds bij van Ommeren in Haarlem geweest. Daar heeft de auto een hele dag gestaan en aan het einde van de dag word ik gebeld dat de doseerunit moet worden vervangen kosten ¤ 250 ex. De auto stond nog precies op dezelfde plek schijnbaar onaangeraakt en ik had nog wel zulke goede verhalen over van Ommeren gehoord.....geen kosten dat wel. Afijn de unit zelf gehaald bij Prins (¤ 181.50 ex) en vervangen.
Mijn auto trekt wel als hij warm is op gas krachtig door tot aan de toerenbegrenzer (is goed vanaf aanschaf als occasion). Zou die dan niet overslaan als er een uitgang van de injectorsimulator defect is. En waarom is van Ommeren daar dan niet achter gekomen? Hij is officieel dealer van Prins. Als ik trouwens naar de bedrading kijk van Prins dan schieten de tranen in mijn ogen. Ik heb veel ervaring met bedrading in high vibration/temperature areas en PLC sturingen maar hoe dat erin gezet is vraagt om problemen. Weinig budget voor praktijktesten denk ik. Het is als een parasiet tussen de redelijk goede opel bedrading geprakt. Ik weet overigens niet wie de installatie gemonteerd heeft. De (gemodificeerde) doseerunit ziet er wel goed uit vanuit een algemeen technisch oogpunt. Ik hoop maar dat de electronica van dezelde kwaliteit is. Misschien moet ik een andere Prins dealer raadplegen om de eletronica met een uitleesunit te checken.

hakeemolajuwon (0) PRO, 18 jaar geleden

Op zich zijn de kabelbomen van Prins van goede kwaliteit, het is alleen de eikel die het inbouwt en dus het eindresultaat bepaald. Helaas schort het daar nogal eens aan. Van Ommeren staat ook bij mij bekend als zeer degelijk, maar hadden ze misschien daar hun dag niet. Dat heeft iedereen toch wel eens? Je hebt nu wel de doseerunit goedkoper, maar die had je nu zelf moeten monteren, niet te vergeten de rit naar Veldhoven en ik weet bijna zeker dat je het systeem niet gereset hebt. Voor die 250 ex had van Ommeren dat allemaal voor je gedaan. Per saldo denk je goedkoper uit te zijn maar bent het niet.

cyberoo (0), 18 jaar geleden

Effe een update. Ben niet naar Van Ommeren geweest omdat Haarlem bijna 100km ver is! Ik moest eerst een aanbetaling brengen en dan weer terug voor een afspraak (wij wonen in de Flevopolder maar ik werk op Schiphol) dus Velthoven was niet zo ver.
Afijn heb al de connectoren van Prins schoongemaakt en hierbij waarschijnlijk de hardware reset. Zodra hij op gas overging begon de motor te stotteren als een gek. Na korte tijd kwam het (motor) OBD11 lampje aan en ging de motor waarschijnlijk in noodloop. De motor liep hierdoor als een zonnetje op gas (katalysator vond het minder leuk denk ik). Het is dus waarschijnlijk de naregeling van het OBD11 wat de problemen geeft. Fijn hoor die G3 norm, op gas dus zeer kritisch ism OBD11. Zaterdag een nieuwe 4 draads lambda sonde bij Famo in Amsterdam gehaald (¤81,50) en gemonteerd (universeel is makkelijk door de losse draden die je in je pijpsleutel kwijt kan; doppie erop met momentsleutel en kon het netjes aantrekken)
De motor loopt nog niet lekker. Koud loopt de motor nu vrij hoog in toeren door de nieuw sonde. Eenmaal op gas gaat alles beter en ik merk langzaam dat de OBD op de nieuwe sonde waarden inregelt. Heb nog niet veel kilometers gemaakt want mijn trouwe Yamaha FJ1200 uit 86 met "handchoke" en zonder die klote geldverslindende chiptuning lonkte teveel met dit mooie weer.
Update volgt

cyberoo (0), 18 jaar geleden

Onze Astra rijdt nu lekker bij 120 km (niet meer zo onrustig),zowel op LPG als op benzine, maar loopt nu onregelmatig stationair(O, was er maar een stelschroevie....) op LPG zeer hoog 1500 toeren en op benzine 1100 toeren (warm). Als hij koud is pendelt ie nu tussen de 500 (bijna afslaan) en 1200 toeren startend op benzine. De auto wil en blijft lang hoog in toeren zowel op gas als benzine.
Heb mijn lambda sonde gemeten. Met een paperclippie in de connector (zwarte daad) en mijn Voltmeter ertussen tegen massa stond deze keurig netjes te pendelen tussen de 0.1 en 0.9 Volt met een freqeuntie van ongeveer 1 seconde bij stationair draaien. Heb gelezen dat dit closed loop is en neem aan dat dit goed is. Krijg weinig feedback van niemand...
Heb nu voor de tweede keer die grote lange hoofdconnector op de Prins unit losgehad en dit reset waarschijnlijk de hardware want hij liep weer effe beroerd op LPG op zoek naar nieuwe waarden zo leek het. Kan iemand mij dit bevestigen...(niet allemaal tegelijk).
Ben nu maar een beetje in het OBD gebeuren gaan speuren om te proberen met die auto in dialoog te komen. Aangezien YPS zeer nauw samenwerkt met het OBDII systeem moeten de eventuele opgeslagen foutcodes toch ook een indicatie voor het LPG systeem zijn. Ik denk dat ik een injectie simulatie wel kan uitsluiten omdat de motor nu wel goed loopt bij 120 km/h maar het probleem nu met het stationaire toerental is.
Afijn ik weet nu dat de Europese GM (Opel) middels ISO (er zijn 3 systemen binnen OBDII)tokkelt. Wat een wereldje zeg en het is weer een gevecht om de staandaard binnen OBDII ipv goede afspraken. Heb een kabeltje besteld in Canada ($29 met verzendt ¤42) met een VAG COM (ISO) interface (voor en niet van Ross Tech)naar rs232. Dit bedrijf claimt voor alle europese ISO automobielen te zijn dus ik wacht af (eigenlijk voor VW/Audi).
Die www.scantool.net ELM chip voor ISO lonkte ook maar is wel 2 tot 3 keer duurder en de software heeft(nog) geen USB driver en de meeste laptops van nu alleen maar. Ross Tech wel en ik kan de rs323 wel omzetten naar USB. (Ga het eerst op mijn com2 vaste PC met 15 meter kabel proberen)Ik weet alleen niet of de foutcodes van VW/Audi en Opel hetzelfde uitlezen(zijn wel standaard). Maar ik begin het leuk te vinden en hou niet van duistere techniek al moet ik het wiel (low budget) uitvinden. De connector voor OBDII van mijn Astra zit trouwens voor de handrem onder een kappie (en ja het kappie klapt richting de handrem open!!!).
Update volgt of ik met mijn Opel kan tokkelen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.