Vanwege meerdere meldingen op het display deze week mijn 1.7 CDTI Meriva naar de garage gebracht. Antwoord was precies waar ik al bang voor was, de luchtinlaat, spruitstuk ed. totaal vervuild en dichtgeslipt en EGR moet worden vervangen. Advies wat ik kreeg zit ik wel even mee. De kosten die dit met zich meebrengen zijn dermate hoog dat mij werd afgeraden om dit te doen. EGR vervangen is wel te doen natuurlijk maar op zich al duur aangezien deze bijna 600 euro kost. Daar boven op zou luchtinlaat en alle onderdelen reinigen teveel tijd/geld kosten. Wagen heeft nu 192.000 km gelopen. Iemand een advies?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De meningen zullen wel verschillen..wat is de auto je waard ?
Laat je dit door een dealer uitvoeren,stijgen de kosten natuurlijk enorm,wellicht kan je een bevriende monteur,die ook in de avonduren graag knutselt,waarschijnlijk scheelt dit je een hoop als je hem het laat uitvoeren.
Als je het niet vertrouwt kun je ook een second opinion laten uitvoeren bij een andere garage/dealer.
Gr Stefan
De kosten zouden volgens de garage oplopen tot een dikke 2000 euro. En dat is niet bij de dealer, maar een garage die bijna de helft van het uurloon van de dealer vraagt. De Opel-dealer wilde me niet zeggen wat de kosten ongeveer zouden worden na het uitlezen, maar gaf aan dat het wel heel prijzig zou gaan worden.
De kosten gaan dus richting de helft van de dagwaarde van mijn auto. Daarom vind ik het zelf ook een moeilijke beslissing. De problemen met mijn auto komen vaker voor dus hoop dat iemand me op weg kan helpen met een goed advies hoe het beste dit op te lossen.
15 jaar
Beste,
Het ligt er natuurlijk aan hoelang je nog met de auto door wilt rijden. Ik had een soortgelijk probleem met een vectra, de reparatiekosten waren 3200,- en dat was voor een auto met een dagwaarde van 8500,- veel geld. Omdat ik er toch nog 4 jaar mee door wilde rijden heb ik hem toch laten repareren. Ook mijn EGR klep was kapot en het inlaat manifold moest vervangen worden. De auto reed na de reparatie weer heel goed.
Ik kan me haast niet voorstellen dat het hele inlaatkanaal dicht zit, meestal is de klep van de EGR vergeven van de roet en het deel van je inlaatkanaal waar de klep op gemonteerd zit. Ik ben niet bekend met een 1.7 cdti, maar gezien de prijs voor het vervangen van de EGR is het of een paar uur sleutelen of de EGR is gewoon extreem duur.
Als de klep eraf is en je hebt wat sensoren losgemaakt, gewoon alles zoveel mogelijk schoonmaken nieuwe klep erop en rijden maar is mijn advies.
Gr. Arjan
15 jaar
Met name het spruitstuk zat ver dicht. De garage heeft me na het uit elkaar halen erbij gehaald en me laten zien dat met name die delen bij de EGR voor ongeveer 80% dicht zitten. De EGR kost helaas wel 565 euro. Montage is niet zoveel werk maar het schoonmaken zou met name veel uren kosten.
15 jaar
Ja, dat dacht ik al. Roet gaat op (koude) bochten en restricties zitten. Je moet hem niet 100% schoon willen hebben hoor. Gewoon klep eraf, alles waar je bij kunt schoonmaken, nieuwe klep erop (kijk even op de marktsites, daar kom je ze vaak tegen)
Succes!
Arjan
Ps. Vergeet je boost sensor niet.
15 jaar
Boost sensor?
15 jaar
meet de turbo druk
15 jaar
Wat ik het laatste jaar doe is gewoon het stekkertje van EGR aftrekken. En na paar duizend kilometer weer er gewoon op. Je krijgt dan wel het uitlaatgas icoontje in het dashboard. Maar hij blijft zo perfect rijden. Ik ben ermee begonnen toen het niet meer afdoende was om de EGR te reinigen, hetgeen heel makkelijk is. Ik rij zelf met een Vectra CDTI
15 jaar
Gewoon stekkertje loshalen? Geen oplossing maar klinkt interessant. Je hebt zelf een CDTI dus, en dit heeft verder geen consequenties? Waarom sluit je het stekkertje om de paar duizend kilometer weer aan, alleen als je naar de garage moet?
Niek
15 jaar
Je sluit het stekkertje weer aan als de computer het vermogen beperkt of als je doodziek wordt van dat brandende lampje.
Met aangesloten stekker gaat hij op den duur in noodloop of ik merk al dat de automaat niet zo fijn meer schakelt. Niet aangesloten loopt hij eigenlijk perfect en volgens mij net zo zuinig. Het brandende lampje ergert mij niet zo. Ik geef toe, ik ben ook maar een amateurtje en daarom steek ik het stekkertje na een tijdje weer terug. Misschien moet ik eens een nieuwe topic over dit onderwerp plaatsen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar