Opel Omega 2.5TD: minder vermogen na aanslaan fan bij hogere buitentemperatuur

Bouwjaar: 1994


Hallo,

met het warme weer van de laatste weken, met temperaturen van 25
tot 30+ graden) treedt er een symptoom op dat mij niet normaal
lijkt.

Na een koude start rijdt de auto eerst goed en als ik rustig
blijf rijden dan kan dat lang zo blijven. Als ik echter wat
steviger ga rijden binnen de bebouwde kom, of als ik van de
snelweg kom, dan gaat er een fan met de motor meedraaien.

Ik weet niet zeker of het een fan is; ik hoor dan een soort
gierend geluid waarvan het toerental gelijk opgaat met
motor-toerental. Ik neem aan dat het een fan is wat ik hoor,
want het geluid heeft een duidelijk verband met motor- en
buitentemperatuur. Zelf denk ik aan een fan in de intercooler,
maar ik weet niet zeker of deze een fan heeft..

Nou is het op zich niet vreemd dat er een fan gaat draaien als
de motor en/of inlaat-temp wat hoger is, maar het vreemde is
dat het motorvermogen sterk afgenomen lijkt zodra de fan mee
draait (acceleratie lager en auto reageert traag op indrukken
gaspedaal). Het lijkt erop dat het aandrijven van de fan meer
vermogen kost dan het oplevert. Op deze manier kan de fan nog
beter losgekoppeld worden..

Motortemperatuur en verbruik zijn normaal. Als de fan niet
draait (bij koude motor, of als het buiten kouder dan 20
graden is, of bij windkoeling op de snelweg) dan rijdt de
auto goed.


Iemand een idee wat er aan de hand is?

Nymous

Geplaatst door Nymous (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

interkooler verstopt door rommel tussen fan en intercooler.

Nymous (0), 19 jaar geleden


Hoi Opeltje,

bedankt voor het snelle antwoord!
Je lijkt nogal stellig en jou kennende heb je dus gelijk.

Is dit iets wat ik eenvoudig zelf kan schoonmaken of kan
dit beter door een professional gedaan worden?

Groeten,
Ano

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

is zelf te doen.....wel uitkijken dat de fan niet inslaat. de intercooler zit rechts voor achter de voorbumper.

Nymous (0), 19 jaar geleden


Hoi Opeltje,

vandaag pas gekeken of ik vervuiling van de intercooler
kan ontdekken. Wanneer ik rechtsvoor in de bumper naast
het mistlicht door de kleine gril kijk dan zie ik de
intercooler zitten. Er zit wat fijne rommel tussen de
alu plaatjes zichtbaar aan de voorkant van de intercooler,
maar volgens mij zit de rommel waar jij het over hebt aan
de achterkant.

Ik heb de achterkant nog niet visueel kunnen inspecteren.
Vraag: hoe bereik ik de achterkant van de intercooler?

En, nog belangrijker, hoe kan ik de intercooler
het beste schoonmaken? Moet ik daarvoor de intercooler
demonteren, of kan dit met behulp van speciale
vloeistoffen?

Groeten,
Ano

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

het gaat om de voorkant....doorspuiten met perslucht vanaf de achterkant.

Nymous (0), 19 jaar geleden


..doorspuiten vanaf de achterkant.. hoe kom ik daar bij?

Groeten,
Ano

Nymous (0), 19 jaar geleden


.. loop ik met perslucht niet het risico dat ik de fragiele
vinnen van de intercooler beschadig?

En ik heb dus geen zeep nodig om eventuele vettigheid weg te
krijgen?

Groeten,
Ano

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

geen zeep ed...en perslucht kan geen kwaad...alleen niet te dicht op de lamellen zitten met de luchtspuit.

Nymous (0), 19 jaar geleden


Opeltje bedankt voor je snelle advies.

Ik neem aan dat de ventilator dicht op de achterkant van de
intercooler bevestigd is. Kan ik deze beter losmaken voordat
ik de boel schoonspuit, of is dat niet nodig?

Kun je me nog vertellen hoe ik bij de achterkant van de
intercooler kom ?? Moet ik die eerst demonteren of is er
ergens een luikje?

Groeten,
Ano

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

ventilator zit aan de voorkant meen ik....je kunt zo bij de achterkant komen...via de onderkant van de wagen.

Nymous (0), 18 jaar geleden

late reactie, ik geef het toe, maar toch even laten horen hoe het afliep:

oktober 2004 de intercooler vanaf de achterkant met perslucht schoongespoten. Er kwam veel rommel uit en het duurde zeker 10 minuten voordat er niets meer uit kwam. Maar omdat de herfst inmiddels was begonnen (buitentemperatuur onder 20 graden) moest ik tot afgelopen zomer wachten op het resultaat.

Resultaat was goed. Intercooler fan slaat nog steeds op dezelfde momenten aan, maar dit heeft geen negatieve effecten meer op de prestaties. Een vervuilde intercooler was dus inderdaad het probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.