Opel Signum 2.2 DGI (Z22YH) (BJ 2003)
Vermogen grotendeels verdwenen / vooral merkbaar in lager toerental
Meer gas nodig met optrekken en op gang brengen van de auto
Bij hoger toerental (4000 tpm) accelereert de auto wel beter.
Verbruik is gestegen (in ieder geval als gevolg van wijzigende rijstijl)
Stationair loopt de motor 780 -830 tpm (niet bekend wat het voorgeschreven toerental moet zijn)
Geen motormanagement lampje aan / geen foutcodes in het geheugen te vinden
Gereden en uitgelezen met Scanguard 2 (beperkte diagnose tool)
Continu in closed loop (tijdens testrit geen open loop gesignaleerd)
TPS sensor geeft geen hogere waarde dan 67% (getest bij vollast optrekken door alle versnellingen heen)
TPS sensor begint wel gewoon op 4% tot de hierboven beschreven maximale stand van 67%.
Nu (05-02-2014) nog geen onderdelen vervangen.
Recentelijk (5.000 km terug) is de hogedruk brandstofpomp en het filter vervangen.
Ik zit er over na te denken om het gasklephuis schoon te maken.
Als dit niet werkt wil ik de TPS sensor en de luchtmassameter gaan vervangen.
Hoor graag als iemand andere suggesties heeft of zoiets dergelijks heeft meegemaakt.
Misschien stekker luchtmassameter loskoppelen en rijden een idee??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De waarde van de TPS zegt nog niet zo veel. Er zijn verschillende manieren om die te laten zien.
Ik denk dat je hier een absolute waarde ziet als percentage. 100% zou dan 5 volt zijn.
Dus bij stationair zou het dan 0,20 volt zijn en volgas 3,35 volt. Ligt aan de fabrieksspecs of dat klopt.
Mogelijke aanwijzing is wel dat er geen "open loop" werd gezien. Dat is wel normaal bij volgas situaties.
Meer kun je zien aan de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt. Die wordt aangegeven in gram/seconde.
Bij volgas levert de motor 155 pk bij 5600 toeren. Daar heb je minimaal 124 gram/seconde lucht voor nodig.
(Wel kijken bij die 5600 toeren).
Ook interessant is de Long Term Fuel Trim. Die geeft een indicatie of het mengsel gelijk is aan het verwachte.
Ideaal staat deze op 0%. Bij afwijkingen groter als 10% is er iets aan de hand.
Mocht er een probleem met de inspuitdruk zijn, dan zul je die niet vinden met de gebruikte tester.
Daar heb je dealer of gelijkwaardige apparatuur voor nodig.
Oldford bedankt voor je reactie.
We hebben even een rondje gereden zonder realtime waardes van de lmm.
Hij pakt nu weer beter op in Alle versnellingen.
Van het weekend een nieuwe monteren en dan weer testen.
Komt het wel eens voor dat de lmm stuk gaat/ verkeerde waardes doorgeeft zonder motorstoringen te geven?
10 jaar
Ik zou de timing van de distributie eens bekijken deze willen wel eens verspringen dan geen vermogen meer
Bedankt voor je antwoord R Bakker.
Het vermogen was er wel in het hogere toerengebied.
Wij gaan de distributie laten controleren door de specialist.
10 jaar
Het was de distributie die aan vervanging toe was.
Thanks voor jullie support.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Signum of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar