Hallo Ik heb een vraag over het achteraf inbouwen van mistlampen in een vectra B 1.6 16v bouwjaar 1996. ik had het dashboard al los en zag dat er vanaf het controle lampje al bedrading naar de zekering kast liep en er zo een relais in kon (groen/zwarte draad?) is het zo dat het al helemaal aangesloten zit en dat er alleen maar een relais en een zekering bij in moeten? en waar kan ik dan de draden vinden in de kabelboom ofzo of zitten ze verder niet aangesloten en houd het op achter de zekeringkast? en is er een aansluitschema van met code's en kleuren enzo?
mail maar iemand die zo'n schema heeft ericbouwknegt@home.nl
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat de bedrading tot de zekeringkast gaat
zo zit het wel in mijn astra van 97 ik heb zelf de bedrading er in gemaakt en een andere schakelaar gebruikt
Pjotr
Bij mijn vectra heb ik het geprobeerd, nieuwe schakelaar en relais, relais tikt, dus lijkt te werken. Maar er komt geen stroom uit de draden bij de mistlampen. Is er een manier om te controleren of er wel stroom uit de zekeringenkast komt? En kan het zijn dat het ontbreken van een controlelampje in het dashboard (zit er standaard niet ingedraaid) ervoor zorgt dat er geen stroom uit de draden komt?
19 jaar
@ Leon, zit er wel een zekering in? ik ben er inmiddels achter dat alles zelf aanleggen toch veel gemakkelijker is
19 jaar
Er zit wel degelijk een (goede) zekering in. Het jammere van zelf aanleggen is dat je ergens een knop moet monteren, terwijl het juist zo mooi is dat er een originele knop zit. Is het ergens mogelijk om alsnog die knop te gebruiken?
19 jaar
Je kunt hem toch van het relais van de orig mistlampen pakken,
Of deze gebruiken om ze aan te sturen, kun je de orig schakelaar gebruiken.
Even meten of er stroom op het doorvoer gedeelte van de relais staat, hoef je alleen een draad van het relais naar voren te trekken en werken ze.
Willem
Maar het relais wordt in de zekeringenkast geklikt, hoe kom ik dan aan de achterkant van het relais om de daraden aan te sluiten en te meten?
19 jaar
Meten of er stroom op de doorvoer kun je gewoon in de gaten doen, als er stroom op stat, kun je de draad zoeken waar de stroom uitkomt.
Het relais zit trouwens in een prinplaat geduwd (multitimer), dus van achter gaat niet, maar als je een draadje bij t relais van vooraf insteekt, werkt het wel.
Nog en idee is om in de dunne kontacten in de zekering kast een stekkertje met stukje draad te steken en deze op de dune contacten van het relais te zetten, zodatje relais los hangt, dan kun je met een eigen aangelegde draad de de doorvoer via het relais aansluiten, zodat de orig schakelaar gewoon werkt.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar