Opel Astra: MM- lampje brand en motor slaat af

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Hallo allen ik zit al een jaar met een probleem (nee geen drank).

Het is zo dat vorig jaar mijn Kathelysator en lambazone zijn vervangen na een maand ging af en toe mijn lampje branden van de motorstoring. Ik ben toen gegaan naar de opel dealer om de computer uit te laten lezen. Na 2 min en 30 euro lichter kwamen ze met de conclusie foutcode p00130 met de woorden dit is een algemene storing en succes ermee.

Nu is het zo dat de storing mogelijk van mijn luchtmassa meter was en dus is deze vervangen, echter probleem bleef. de motor happerd nu tijdens het stationair draaien en is nu al een aantal keer uitgevallen als ik tijdens het rijden ga afremmen en dan mijn koppeling intrap. Als ik de koppeling intrap dan valt de motor soms heel laag teug in zijn toeren en nu is hij ook al een paar keer uitgevallen. De computer is al meerdere keren uitgelezen bij verschillende bedrijven waaronder de dealer en ANWB, deze kwamen allen tot de conclusie dat er een fout code P00130 was maar ze konden het probleem niet vinden.

Nu hoop ik dat er hier mensen zijn op het forum die dit vaker gehoord hebben of ervaring mee hebben gehad dus alle hulp is welkom want ik weet het niet meer.

mike1982

Geplaatst door mike1982 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

P0130 is Lambdasonde voltage te Laag of te Hoog. Is wel makkelijk als je die toevoeging weet.
Kan de sensor zijn, de bedrading of heel uitzonderlijk de ecu zelf.

Is er vorig jaar een originele Opel lambda sonde gebruikt of een universele?

mike1982 (0), 12 jaar geleden

Er is een universele geplaatst echter hebben ze een orginele bij de anwb geplaatst om te testen en dit maakte geen verschil. Bij de ANWB dachten ze aan de ECU, maar zeker wisten ze het niet helaas.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Opel gebruikt op deze motor wel heel afwijkende sondes, dus ik hoop dat die universele nog een beetje werkt.
Voor de rest wordt het meten wat er aan de hand is.

mike1982 (0), 12 jaar geleden

Dus als ik het goed begrijp originele laten plaatsen en dan geruime tijd meten en testen. Nu had ik van de ANWB ook begrepen schiet me nu net te binnen dat zodra ze aan de stekker zaten om eruit te halen dat de foutcode verdween...????

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Stekker/bedrading repareren?
Je bedoelt neem ik aan de stekker tussen motorkabelboom en de lambda-sonde?
Probleem kan aan 2 kanten zitten. Aan de motorkabelboom kant of aan de sensor kant (slecht gemonteerde stekker op universele sonde).

mike1982 (0), 12 jaar geleden

Nee de stekker onder de handrem voor het aansluiten op de ecu

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Over de uitleesstekker zou ik me nog even niet druk maken.
Dat kan aan jouw auto liggen, maar net zo goed aan het uitleesapparaat dat de ANWB gebruikte.
Bovendien, de foutcode gaat op dat moment echt niet weg, je kunt hem dan alleen (even) niet zichtbaar maken.

mike1982 (0), 12 jaar geleden

Ik dacht misschien komt daar die storing vandaan. Vandaag had ie weer kuren door bijna af te slaan, stationair lopen is gewoon moeilijk de laatste tijd. Lijkt wel een jojo als ik die koppeling intrap bij het afremmen.

willem12077 (0), 12 jaar geleden

typisch bobineprobleem lijkt me.

mike1982 (0), 12 jaar geleden

Nee is het ook niet, bobine is ook getest.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.