Opel Vivaro: Motor gaat stampen cq onregelmatig lopen en vermogensverlies

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

Ongeacht de motor warm of koud is lang of kort mee is gereden, gaat de motor stampen (onregelmatig lopen) div. foutcodes waaronder van de common rail druksensor maar bij uitlezen werkt deze tussen de normale waarden.
Nu is het stuurapparaat opnieuw geprogrammeert, en krijgen we foutcodes als stuurapparaat vervangen, commonrail druksensor buiten bereik, airco aanvraag (ER ZIT GEEN AIRCO OP!).
Heb al op TIS/Dealerportal zitten kijken maar geen dingen gevonden die hier betrekking op hebben.
Iemand al eens ervaring mee dan hoor ik het GRAAG!

Wilde zelf maar beginnen in elk geval om de common rail druk sensor te gaan vervangen en dan eens kijken, maar tis vreemd dat er na het programmeren andere foutcodes ontstaan.

downforthecause

Geplaatst door downforthecause (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vivaro? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Verstuivers?? Hoe trekt de auto?

Het verhaal met de airco komt wel vaker voor. Soms is dit niet te configureren. Problemen geeft het niet dus gewoon negeren

downforthecause (0) PRO, 17 jaar geleden

Als hij geen kuren vertoont loopt de motor perfect als hij gaat stampen verliest hij vermogen...
Zou hij het niet altijd dan moeten doen als het de verstuiver(s) zouden zijn?
Er is namelijk geen peil op te trekken soms hele tijd goed en dan begint hij weer.

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Lastig... Je zegt dat de motor begint te stampen dus ga ik ervan uit dat hij gewoon op 4 cilinders loopt.

Probleem in luchttoevoer? Egr, verstopt luchtfilter, vastzittende turbo, los keramiek in de katalysator.

Onlangs een Trafic in de werkplaats; stampen, roken en geen vermogen. As van turbo zat toen vast.

downforthecause (0) PRO, 17 jaar geleden

Ben weer iets wijzer, de bedrading van de EGRklep en van de gloeibougies was nog NET niet helemaal door gescheurd tegen een koelwaterslang. Die maar eens vervangen en kijken, had de foutcodes gewist vorige keer en was weer gaan rijden, die van de Airco was weer aanwezig maar goed die negeer ik dan maar, maareh P01604 onregelmatig stuurapparaat vervangen was wel weer terug.
Testprocedure Eprom stuk stuurapparaat vervangen hmmmmm.....geen garantie om zomaar een stuurapparaat te vervangen in de hoop dat het helpt.

marco (0), 17 jaar geleden

dat is wel een hele dure grap om het te proberen

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Goed de bedrading van de druksensor controleren, de foutmelding komt er niet voor niets.
Onlangs een zelfde soort probleem gehad en daar bleek de bedrading van de druksensor te zijn gebroken
in de stekker. Het gevolg was slecht lopen en inhouden(wel/geen contact).
Door het zeer kort onderbreken van de bedrading blijft de motor wel lopen en lijkt het allemaal te kloppen maar loopt de motor wel slecht.

Suc6
Richard

downforthecause (0) PRO, 17 jaar geleden

Druksensor vervangen, en uitvoerig meegereden deze foutcode komt niet meer terug en ook niet meer van het stuurapparaat vervangen na reparatie van de kabelboom van de EGR.

Alleen het stampen en vermogensverlies blijft hij komt dan niet meer boven de 110 km. per uur...
Ik vermoed zelf de verstuivers...die maar eens eruit halen en opsturen....

Komt dit vaker voor bij Vivaro's dat de verstuivers kapot of slecht werken? (1900 motor)

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de verstuivers niet goed zijn loopt de motor altijd rot, als je ze laat testen weet ik het antwoord al want als ze uit een auto van 2002 komen zijn ze versleten......

Wat je kan proberen is het vervangen van de drukregelklep op de brandstofpomp, deze hebben wel eens kuren zonder dat er een duidelijke foutmelding is.

kijk ook goed de bedrading onder het stuurapparaat na, hier wil ook wel eens iets (bijna)doorschuren wat vage klachten veroorzaakt.

Suc6

downforthecause (0) PRO, 17 jaar geleden

Bedrading gechecked is in orde, drukregelklep gechecked ook in orde....

Volgende week maareens de verstuivers eruit....

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

De verstuivers kunnen erg vastzitten. Vooral de verstuiver het dichtste bij de distributie is een ramp.
Bij Opel heeft men er sindskort een speciale trekker voor misschien kan je die ergens lenen scheelt een hoop narigheid.

Suc6

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

HEBBEN het ook eens voorgehad , verschillende defectcodes en ook de foutcode stuurapparaat vervangen ; wagen was nog in garantie en toen naar etac gebeld en toen zeiden ze om de ganse motorkabeltros te vervangen , wat we gedaan hebben en tprobleem is toch opgelost . DE motor viel soms ook stil en kon niet meer starten ook
trouwens miserie hé die vivaro's en movano's op vlak van electriciteit en kabels !!!
goed kijken naar de kabels aan de steun van het motorstuurapparaat , die durven doorschuren

downforthecause (0) PRO, 17 jaar geleden

3 van de 4 verstuivers eruit, zien er niet fris uit!, veel rotzooi er aan...uiteraard zit de 1e VAST!, geen bedrijfwagendealer dus ook geen trekker ervoor...Maareh volgens mij hebben ze bij mercedes dezelfde trekker als bij opel...daarmaar eens kijken of ik wat kan lenen.

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

De verstuivers zien er altijd wat rot uit, als de nozzle maar schoon is. Speciale trekker bij Opel is pas een maand of twee leverbaar. Het is een klein zwaar ding maar je hebt hem echt nodig want met een slagtrekker ga je het niet redden. In het verleden wel altijd de verstuiver eruit gekregen maar deze was dan wel kapot.
Met de nieuwe trekker gaat het super.

downforthecause (0) PRO, 17 jaar geleden

Vandaag, de verstuivers terug gehad, 1 helemaal stuk, 2 zaten onder de gewenste druk en 1 was oke, alle 4 de verstuivers vervangen loopt nu een stuk beter als eerst!

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Maar nog niet 100%??

downforthecause (0) PRO, 17 jaar geleden

Jawel maar wil niet te vroeg zeggen dat het oke is, laat de klant nu maar eerst eens een paar dagen rijden haha.... laat ik het zo zeggen ik merk er niks meer aan...

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Het kan ook nooit kwaad een paar busjes reinigingmiddel (Forte) in de tank te doen; de motor zal wel behoorlijk vervuild zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.