close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Motor in noodloop bij het oprijden van een "berg"..

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2DTR

Hallo,

Vorig jaar toen ik op vakantie ging heb ik het probleem gehad dat de motor in noodloop ging wanneer ik een berg op rij en de motor kracht moet bij leveren. Dit was al tegen het einde van de lange reis. Ik dacht dat dit aan slangetjes van de vacuüm lag dus alles nagekeken maar alles zat goed. Een nieuwe LuchtMassaMeter uitgeprobeerd, probleem bleef, nieuwe TurboDrukSensor geprobeerd, probleem bleef, nieuwe EGR klep gepbrobeer, probleem bleef nog steeds.

Nadat ik bij terugkomst van de vakantie de EGR-klep en TurboDrukSensor had schoongemaakt leek alles weer als van ouds (=geen enkel probleem). Maar toen ik dit jaar weer op vakantie ging kreeg ik hetzelfde probleem al toen ik net onderweg was.
Nu zit ik zelf na te denken of er misschien ergens een klep is wat door het "achterover hangen" (b.v. bij het oprijden van een berg) van de auto te ver dicht gaat doordat de aan- sturing/sluiting o.i.d. niet meer goed is. Bijvoorbeeld een brandstof aanvoerklep in de tank dat een beetje sluit door het achterover hangen? Dat de meting van brandstof luchtmengsel dan niet goed is o.i.d??

Kan dit het geval zijn? Zo ja, is dit makkelijk aan te pakken?
Mochten er nog meer suggesties zijn? Dan lees ik dat ook graag.

Alvast bedankt..

Geplaatst door

VWGolf16D (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoe rij je met de auto als je gewoon in nederland bent? pas je het nieuwe rijden toe? welk toerental schakel je over?

maarten4874 0
badge

14 jaar

Ik rijd meestal tot de 40 50 in z'n 2, bij 60 70 schakel ik over naar 4, bij 80 90 schakel ik over naar 5.
Rond de 2000 tot 2500 toeren schakel ik over.

VWGolf16D 0

14 jaar

het nieuwe rijden dus?

daar ga je al, alles versmeert, met roet

inderdaad,je schakelt veel te vroeg door naar de volgende versnelling. Net wat fordofiel aangeeft komt alles vol te zitten met roet. Omdat er tegen een berg oprijden vermogen gevraagd wordt uit zich dat nu pas.
alles schoonmaken net als de vorige keer en pas overschakelen bij MINIMAAL 2500 toeren.

maarten4874 0
badge

14 jaar

Hij rijd niet vlgs het nieuwe rijden,want dan schakel je al bij maximaal 2000 over en rijd je al 60 in de vijf.
Ik vind dat tie normaal rijd met een diesel.
Die egr klep is een gekende ziekte bij opel,schoonmaken helpt niet,vervangen is het devies.
Maar eerst storing uitlezen,dan weet je meer.

primera p11 0

14 jaar

of je nou bij MAX 2000 of ONGEVEER 2000 toeren overschakeld,maakt volgens mij helemaal niks uit. zo rijden zijn gewoon funest voor de egr. kun je wel storing uit laten lezen en dan? zal wel zoiets aangeven van turbodruk of luchtmassa...
de egr kan wel vernieuwd worden maar zoals de TS al aangaf,dat is vorig jaar ook al gebeurd. dus als het schakelgedrag niet veranderd,zit volgend jaar de nieuwe egr klep ook weer vast...

maarten4874 0
badge

14 jaar

met 60 a 70 km/h zit je toch al over de 2500 toeren toch dacht ik?! Weet het alleen niet zeker... Ik heb de Turbodruksensor en EGR dus al een keer schoongemaakt, het werd toen wat beter maar ik ben bang dat ik volgend jaar weer met hetzelfde probleem zal zitten...
Hoe kan ik dit beter schoon krijgen?(Nieuwe kopen zal het advies wel worden) Wat moet er nog meer schoon gemaakt worden?
Het kan dus niet aan een "klep" o.i.d. liggen waar ik een beetje aan denk?

Soms trek ik wel eens stevig door wanneer de motor lekker warm is. Stevig is voor mij dan 3000 toeren....

Alvast bedankt.

VWGolf16D 0

14 jaar

[quote=VWGolf16D]met 60 a 70 km/h zit je toch al over de 2500 toeren toch dacht ik...

Soms trek ik wel eens stevig door wanneer de motor lekker warm is. Stevig is voor mij dan 3000 toeren....

Alvast bedankt.[/quote]
Ik denk dat het verstandig is om nog wat meer steviger door te rijden. Gestructureerd rond 2000 -3000 rijden met een 2.2DTR lijkt mij niet goed voor de motor. Af en toe een keer lekker door trekken, en lange stukken met hogere toeren rijden lijkt mij een goede tip.

sel 0

14 jaar

Als je een EGR schoon moet houden door de auto over de 3000 toeren te jagen,wat voor een diesel al behoorlijk doorhalen is.
Ik doe het wel maar dat heeft meer met mijn rijstijl te maken,maar dat levert geen mooi verbruik op.
Een diesel vervuild sowieso wel,al heeft opel wel erg veel problemen met de EGR.
En dat voorkom je niet door flink door te halen,dat heeft meer met de constructie te maken.
Wat je ook nog kunt doen is met een datalogger gaan rijden en goed naar de parameters en sensoren kijken of je daar een afwijking ziet.

primera p11 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.